Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukiossa fysiikka + lyhyt matikka? Onko järkeä?

Vierailija

Pidän fyssasta ja ajattelin että voisin jopa kirjoittaa sen jos lähtee sujumaan. Sain siitä eka pakollisesta kurssista kympin, ja nyt toka kurssi on mennyt tähän asti tosi hyvin.

Mietin vaan että onko järkeä kirjoittaa fyssa jos on lyhyt matikka, vaatiiko kaikki hakukohteet mihin fysiikasta voisi olla apua myös pitkän matikan? 

Kommentit (6)

Vierailija

Lukion fysiikan ekat kurssit on helppoja, mutta sitten lähtee kyllä rutkasti vaikeutumaan kun tulee sähkö ja säteily yms., ja ilman pitkää matikkaa voi mennä liian haastavaksi. Katso miten pärjäät vaikka ensimmäiset 4-5 kurssia ja mieti sitten kirjoitatko :)

Vierailija

Kokemuksesta voin sanoa että hyvin onnistuu. Lyhyen matikan kanssa jää aikaa keskittyä fysiikkaan.

Jatko-opiskeluista en osaa sanoa, mutta ainakin lääkikseen hakijalle tuollainen yhdistelmä sopii hyvin.

Vierailija

Itse opiskelin myös lyhyttä matikkaa ja kaikki kurssit fysiikasta sekä kemiasta, hyvin onnistui. :) pitkästä matikasta ehkä enemmän hyötyä vain laskurutiinin kannalta.
-toista vuotta lääkiksessä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voi loppua paukut fysiikassakin, jos et käy pitkää matikkaa. Tämä tosin tietyllä varauksella.

Juu, hiukan kyllä huolestuttaa miten pärjään, mutta toisaalta eihän minun tarvi fysiikkaa pakosti kirjoittaa tai käydä edes loppuun jos en pärjää. 

Lyhyessä matikassa pärjään kyllä ihan hyvin, sain ensimmäisestä kurssista kympin ja tällä hetkellä käyn kahta kurssia samaan aikaan (koska se oli ainoa tapa saada kaikki haluamani kurssit valittua) eikä ole mitään ongelmaa, osaan yleensä asiat ihan ensiyrittämällä, siis lyhyen puolella luonnollisesti. Matikka on ihan mukava aine että mitään kammoa minulla ei sillä tavalla ainetta kohtaan ole, että jos fysiikan kurssilla tulee jokin matikan juttu mitä en osaa vastaan niin olen kyllä valmis yrittämään opetella se. 

-AP 

käyttäjä-11339
Seuraa 
Liittynyt5.9.2015

Jos aiot opiskella fysiikkaa yhtään pidemmälle, siinä tarvitaan matematiikkaa hyvin laajasti. 

Ihan perus fysiikan asioissa aineeseen kuin aineeseen syventyessä pinta-alat käyrillä ja sitä kautta integroinnit on tärkeät (mm. energian laskeminen, tehot jne). Ainakin käsitykseni on, että lyhyeen matematiikkaan ei kuulu kuin pintaraapaisu derivoinnista ja integroinnista, joka sinällään on yhtä helppoa kuin yhteen ja vähennyslasku, mutta jos ei ole etukäteen sisäistänyt perustoimituksia ja mitä niillä haetaan, sillä tehtyjä fysiikassa käytettyjä muunnoksia on vielä oppia. 

Matriisit, imaginäärit ja monet muut auttavat avaruudellisten arvojen käsittämisessä, koordinaatistojen siirtelyssä ja jäsentämisessä. 

Riippuu paljon siitä, mihin aiot fysiikkaa hyödyntää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat