Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä ajattelet perheestä, jossa toinen vanhempi ex-narkkari ja

Vierailija
30.10.2015 |

toisella on psyykkinen (hoidossa oleva) sairaus?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että helvetti repeää perheeseen, kun voimavarat ei enää jommalla kummalla riitä. Riskit pahoinvointiin on olemassa, suuremmat kuin normaalin psyyken ja taustan omaavien vanhempien perheessä.

Vierailija
22/30 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap tarkoittaa tässä tapauksessa ex-narkkarilla? Mikä mielenterveysongelma? Minkäikäisiä lapsia? Täyttyy tietää tarkemmin ennenkuin voi olla mitään mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolettaa tietysti. Tunnen ex-narkin, jolla psyykkisiä ongelmia, miehensä on kai "normaali".

Ihmettelen kyllä, miksi pitää lapsia tuollaiseen tuoda, mutta eipä ole minun asiani.

Miten niin tuollaiseen tilanteeseen? Ex-narkkarihan ei enää huumeita käytä ja psyykkisiä sairauksia nyt on todella monella. Aivan kuka tahansa voi sairastua.

Niin, voi sairastua. Miksi kuitenkin altistaa lapsi vaaraan, kun kuitenkin on suuri riski ajautua pohjalle taas? Näillä ihmisillä on aina suurempi riski siihen.

Kukaan meistä ei ole täydellinen. Psyykkinen sairaus ei ole sen kummempi asia kuin fyysinenkään sairaus. Jokaisella ihmisillä on sairauksia. Mihin vaaraan lapsi altistetaan kun psyykkinen sairaus ei useimmiten aiheuta minkäänlaista vaaraa edes itse sairastuneelle?  Tuollainen ikävä ja tuomitseva asenne on myös haitallista lapsille, joten miksi hankkia lapsia, jos suhtautuu muihin ihmisiin noin alentuvasti? Haluatko altistaa lapsesi tuomitseville ja stigmatisoiduille ajatusmalleille?

No tässä minun tietämässä tapauksessa on syytä olettaa, että tästä sairaasta äidistä saattaa olla vaaraa joko itselleen tai sille lapselle, sanotaan se sitten näin.

Miten niin psyykkinen sairaus ei ole vaarallinen kantajalleen tai ympäristölleen?

Tuntuu vain, että ihmisen halu lisääntyä menee kaiken järjen edelle. Joidenkin mielestä jopa kehitysvammaisten on ok saada lapsia.  Niitä on täällä niin paljon jo, ettei kannattaisi tehtailla yhtään lisää.

Sanoin että "ei useimmiten aiheuta vaaraa". Kerropa minulle, miten esim pakko-oireinen häiriö aiheuttaa vaaraa yhtään kenellekään? Ja kenestä tahansa saattaa olla vaaraa. Skitsofreniakaan ei ole este äitiydelle, silloin kuin sairaus on hallinassa. Eikä se oikealla lääkityksellä aiheuta vaaraa. Ihmisiä ei voi tuomita etukäteen. Me psyykkisesti sairaat olemme ihan normaaleja ihmisiä, osa meistä käy töissä, osa saattaa olla jo eläkkellä. Meillä on sairaus joka vaikuttaa elämään, mutta tässä mielessä emme poikkea esim syöpäpotilaista.

Uskoisin, että ärhäkästä syövästä kärsiväkään ei välttämättä katso kovin fiksuksi asiaksi lisääntyä, jos tietää syöpäriskin olevan huomattavan suuri myös niillä lapsilla. Olen pahoillani, jos annoin ymmärtää, että niputan kaikki psyykkiset sairaudet samaan nippuun, minä puhuin ainoastaan tästä minun tietämästäni tapauksesta, jossa se elämänhallinta todellakin kärsii niiden sairauksien takia ja lähipiirin on raastava seurata sitä vierestä. Ei minunkaan mielestäni joku lievä mt-ongelma ole este perheen perustamiselle.

Vierailija
24/30 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että helvetti repeää perheeseen, kun voimavarat ei enää jommalla kummalla riitä. Riskit pahoinvointiin on olemassa, suuremmat kuin normaalin psyyken ja taustan omaavien vanhempien perheessä.

Taitaapi olla kyllä toisinpäin. Joku vauvan yöheräily ja lapsiperhe-elämä on lastenleikkiä siihen mitä elämä oli pahimmillaan sairauteni takia.

Vierailija
25/30 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolettaa tietysti. Tunnen ex-narkin, jolla psyykkisiä ongelmia, miehensä on kai "normaali".

Ihmettelen kyllä, miksi pitää lapsia tuollaiseen tuoda, mutta eipä ole minun asiani.

Miten niin tuollaiseen tilanteeseen? Ex-narkkarihan ei enää huumeita käytä ja psyykkisiä sairauksia nyt on todella monella. Aivan kuka tahansa voi sairastua.

Niin, voi sairastua. Miksi kuitenkin altistaa lapsi vaaraan, kun kuitenkin on suuri riski ajautua pohjalle taas? Näillä ihmisillä on aina suurempi riski siihen.

Kukaan meistä ei ole täydellinen. Psyykkinen sairaus ei ole sen kummempi asia kuin fyysinenkään sairaus. Jokaisella ihmisillä on sairauksia. Mihin vaaraan lapsi altistetaan kun psyykkinen sairaus ei useimmiten aiheuta minkäänlaista vaaraa edes itse sairastuneelle?  Tuollainen ikävä ja tuomitseva asenne on myös haitallista lapsille, joten miksi hankkia lapsia, jos suhtautuu muihin ihmisiin noin alentuvasti? Haluatko altistaa lapsesi tuomitseville ja stigmatisoiduille ajatusmalleille?

No tässä minun tietämässä tapauksessa on syytä olettaa, että tästä sairaasta äidistä saattaa olla vaaraa joko itselleen tai sille lapselle, sanotaan se sitten näin.

Miten niin psyykkinen sairaus ei ole vaarallinen kantajalleen tai ympäristölleen?

Tuntuu vain, että ihmisen halu lisääntyä menee kaiken järjen edelle. Joidenkin mielestä jopa kehitysvammaisten on ok saada lapsia.  Niitä on täällä niin paljon jo, ettei kannattaisi tehtailla yhtään lisää.

Sanoin että "ei useimmiten aiheuta vaaraa". Kerropa minulle, miten esim pakko-oireinen häiriö aiheuttaa vaaraa yhtään kenellekään? Ja kenestä tahansa saattaa olla vaaraa. Skitsofreniakaan ei ole este äitiydelle, silloin kuin sairaus on hallinassa. Eikä se oikealla lääkityksellä aiheuta vaaraa. Ihmisiä ei voi tuomita etukäteen. Me psyykkisesti sairaat olemme ihan normaaleja ihmisiä, osa meistä käy töissä, osa saattaa olla jo eläkkellä. Meillä on sairaus joka vaikuttaa elämään, mutta tässä mielessä emme poikkea esim syöpäpotilaista.

Uskoisin, että ärhäkästä syövästä kärsiväkään ei välttämättä katso kovin fiksuksi asiaksi lisääntyä, jos tietää syöpäriskin olevan huomattavan suuri myös niillä lapsilla. Olen pahoillani, jos annoin ymmärtää, että niputan kaikki psyykkiset sairaudet samaan nippuun, minä puhuin ainoastaan tästä minun tietämästäni tapauksesta, jossa se elämänhallinta todellakin kärsii niiden sairauksien takia ja lähipiirin on raastava seurata sitä vierestä. Ei minunkaan mielestäni joku lievä mt-ongelma ole este perheen perustamiselle.

Eikä ole vaikeakaan mt-ongelma este, silloin kun se on hoidossa. Itselläni on todella vaikea mt-sairaus, kuitenkin jos se helpottaa, niin ei sekään ole este perheen perustamiselle. Skitsofreniakaan ei ole este, silloin kun oireilu on saatu kuriin.

Vierailija
26/30 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap tarkoittaa tässä tapauksessa ex-narkkarilla? Mikä mielenterveysongelma? Minkäikäisiä lapsia? Täyttyy tietää tarkemmin ennenkuin voi olla mitään mieltä.

Ex-narkkari= useamman vuoden kuivilla

Mielenterveysongelma= Pakko-oireinen häiriö, masennus tai esim skitsofrenia (hoidossa olevina)

Lapset=Pieniä lapsia alle 4-vuotiaita.

Vierailija
27/30 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele normaali psyyke. On aivan normaalia reagoida asioihin tietyllä tavalla, esim psykoosilla tai pakko-oireilla. Jokaisen psyyke voi sairastua. Narkaamisen voi tosiaan jättää kokonaan taakseen. Voimavarat eivät välttämättä ole lainkaan koetuksella. Kun on nähty jo aika paljon pahempaakin kuin pienlapsiaika.

Vierailija
28/30 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaapi olla kyllä toisinpäin. Joku vauvan yöheräily ja lapsiperhe-elämä on lastenleikkiä siihen mitä elämä oli pahimmillaan sairauteni takia.

Itse ajattelen samoin. On niin paljon rankempaakin elämää olemassa kuin lapsiperhe-elämä. Se, että koko päivä menee rituaaleihin, eikä pääse ulos asunnostaan. Siitä sairaudesta kun paranee niin, että kykenee käymään töissä ja niin lapsien hoito ja huolto ei ole raskasta nähnytkään.

Vierailija
29/30 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin että ex-narkkari ei ikinä saa alkaa elää sitä ns normaalia elämää vaan hänen pitää joka päivä muistaa, ettei hän ole muun yhteiskunnan silmissä kelvollinen yhtään mihinkään? Miksi ihmeessä vuosia kuivilla oleva ei voisi perustaa  perhettä? Kuinka kauan pitää kärsiä menneisyyden virheistä? Ettekö haluakaan että narkkarit lopettavat huumeiden käytön ja haluavat elää normaalissa yhteiskunnassa vai oletteko sitä mieltä, että heistä on vain narkkamaan? Jos heistä on vain narkkamaan, niin miksi ihmeessä yksikään narkkaaja haluaisi parantua, kun on valmiiksi se asenne monilla, että he eivät ikinä tule olemaan osa normaalia yhteiskuntaa??

Vierailija
30/30 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu tuo on. Noin epätasapainoisista lähtökohdista tuleva on helppo manipuloida tekemään mitä haluaa. Ärsyttää terveiden perheiden ipanat kun eivät töissä sitten tee just niinkuin sanotaan pelosta.