Miksi vietät pyhäinpäivää? Onko se sinulle vain ontto perinne, vai saatko siitä itse irti jotakin?

Vierailija

Kiinnostaisi kuulla palstalaisen vastauksia ja pohdintaa siitä, mitä pyhäinpäivän vietto merkitsee. Onko sillä enää tehtävää?

Oma oletukseni on, että yllättävän iso vähemmistö pelkää alitajuisesti vainajien kostoa, jos näitä ei lepytetä kynttiläuhrein. Taikausko elää ihmisissä vahvasti.

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

En vietä pyhäinpäivää. Olen silloin itse töissä.

Halloweenia pidän kaupallisena hömpötyksenä, mutta toki ymmärrän, että ihmisillä on tarve sille näin pimeään vuodenaikaan.

Vierailija

No en oo ikinä kyllä kuullut tuollaisesta pelosta. Itse ainakin tykkään käydä hautausmaalla, kun siellä on niin kaunista ja tietysti muistella lämmöllä niitä rakkaita, jotka ovat jo poisnukkuneet.

Vierailija

Minä vietän sitä siksi, että tunnen näin olevani yksi lenkki ketjussa, jonka on muodostanut sukuni aina omia esivanhempiaan muistellessaan. Varmaan yksi varhaisimmista muistoistani oli, kun olimme isoäitini kanssa haudoilla pyhäinpäivänä.

Mitkään kostoajatukset eivät kuulu tähän, siitä lähdetään, että esi-isät ovat taivaassa ja riemukas jälleennäkeminen on edessä. Tällaista näkökulmaa on tietysti vaikea tavoittaa tai ottaa vakavasti, jos itse on käytännössä pakana.

Vierailija

Ihan samasta syystä kuin muitakin muistopäiviä. On äitienpäivät, isänpäivät, viattomien lasten päivät. Lisäksi on kaikkea Runebergin päivää, roosanauhapäivää tai muuta, joita itse en erityisesti vietä, kun ne eivät suoraan koske minua.

Kun on edesmenneitä hyvin rakkaita läheisiä, minusta on kiva, että heidän muistamiseen on oma päivä ja pidän sen olemassaoloa tärkeänä. Silloin, kun ei ole se päivä, saa rauhaa, kun tietää, että on yksi päivä, johon kuuluu juuri heidän muistaminen. Kun siihen muistamiseen on vielä perinteet ja siihen liittyvät toimenpiteet, se helpottaa arjen kiireiden lomassa, kun päivän tärkeimmät asiat tietää etukäteen.

Kynttilä riittää, kun se on huolehdittu, ei tarvitse miettiä enää kuin aikataulun. Sitä päivää varten ei tarvitse suunnitella jotain erityisiä leivonnaisia tai muuta. Se kynttilä todella vähentää päivästä muuten mahdollisesti syntyvää stressiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Halloweenia pidän kaupallisena hömpötyksenä, mutta toki ymmärrän, että ihmisillä on tarve sille näin pimeään vuodenaikaan.

Älä sekoita halloweenia pyhäinpäivään. Ovat aivan eri juttuja, vaikka nyt sattuivatkin samalle päivälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä vietän sitä siksi, että tunnen näin olevani yksi lenkki ketjussa, jonka on muodostanut sukuni aina omia esivanhempiaan muistellessaan. Varmaan yksi varhaisimmista muistoistani oli, kun olimme isoäitini kanssa haudoilla pyhäinpäivänä.

Tämä varmaan selittää kaikenlaisia tapoja ja rituaaleja? Tuntuu tyydyttävältä tehdä jotakin, mitä on tehty aina. Itse rituaalilla ei tällaisessa tapauksessa ole niin väliä. vatkohan esimerkiksi uskonnolliset ihmiset erityisen todennäköisiä pitämään tällaisesta toistuvasta rituaalisuudesta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan selittää kaikenlaisia tapoja ja rituaaleja? Tuntuu tyydyttävältä tehdä jotakin, mitä on tehty aina. Itse rituaalilla ei tällaisessa tapauksessa ole niin väliä. vatkohan esimerkiksi uskonnolliset ihmiset erityisen todennäköisiä pitämään tällaisesta toistuvasta rituaalisuudesta?

Rituaalit ovat pelkkä väline siinä että saa uskoa vahvasti ylösnousemukseen. Rituaali ei todellakaan ole asian pihvi. Tuskin kenenkään pyhäinpäivä kaatuu siihen, ettei jonain vuonna syystä tai toisesta kykeenny hautuumaalle.

Vierailija

Ennen ei juurikaan kiinnostanut mutta nyt ensimmäinen pyhäinpäivä mieheni kuoleman jälkeen tuntuukin merkitykselliseltä vaikka muistelen häntä muutenkin joka päivä.

Vierailija

En mä mitään pelkää. Enkä oikeastaan edes kummemmin vietä pyhäinpäivää. On vaan ollut aina tapana viedä kynttilät haudoille pyhäinpäivänä mutta ei sekään ole mikään must must juttu. Se nyt vaan on ollut tapana kun muuten tulee käytyä liian harvoin niin edes sitten pyhäinpäivänä ja jouluna. 

Vierailija

Tottakai kuolleet läheiset ovat useinkin mielessä, yhtäkkiä tulee jostakin asiasta mieleen joku muisto jne. Mutta pyhäinpäivänä keskityn muistelemaan, rakkaudella, en itseäni säälien, niitä ihmisiä, jotka olen menettänyt kuolemalle. En välitä käydä haudoilla jouluna, silloin hautausmaalla on kauhea ruuhka ja jotenkin markkinameininki (Helsingin Hietaniemi). Pyhäinpäivänä on rauhallisempaa, jioten voin käydä sytyttämässä kynttilät vanhempieni, isovanhempieni ja kuolleiden ystävieni haudoille. 

Ei se mikään surullinen päivä ole, pikemminkin rauhallinen ja sisäänpäinkääntynyt, muisteleva ja harras. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan myös perinteistä. Näitä me tahtomattammekin siirrämme tuleviin sukupolviin. Mä kunnioitan perinteitä vaikken ole uskonnollinen ihminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En mä mitään pelkää. Enkä oikeastaan edes kummemmin vietä pyhäinpäivää. On vaan ollut aina tapana viedä kynttilät haudoille pyhäinpäivänä mutta ei sekään ole mikään must must juttu. Se nyt vaan on ollut tapana kun muuten tulee käytyä liian harvoin niin edes sitten pyhäinpäivänä ja jouluna. 

Mitä tämä tarkoittaa? Kuinka usein ja miksi haudoilla sitten pitäisi mielestäs käydä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sekoita halloweenia pyhäinpäivään. Ovat aivan eri juttuja, vaikka nyt sattuivatkin samalle päivälle.

Monet fb-kavereistani eivät tunnu tekevän eroa pyhäinpäivälle ja Halloweenille. On varmaankin myös ihmisiä, jotka eivät näe niissä mitään eroa, koska ne osuvat suunnilleen samaan ajankohtaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat