Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityöntekijä psykiatrian hoidon tarpeen arvioinnissa

Miksi
30.10.2015 |

Sain lähetteen ja kutsun hoidon tarpeen arviointiin.. Mutta mitä virkaa sosiaalityöntekijä siellä toimittaa?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt psykiatrian poliklinikalla sosiaalityöntekijänä. Sosiaalityöntekijöillä psykiatriassa on usein terapeutin koulutus, ja itse olen ollut hoitava työntekijä, jolla potilaat käyvät terapia/-keskusteluhoidossa. On siellä muillakin pohjakoulutuksilla väkeä töissä, yleensä sairaanhoitajia luonnollisestikin, mutta myös muita kuten juuri sosiaalityöntekijöitä, toimintaterapeutteja, joskus jopa teologeja ja jos on terapiatutkinto, jne. voi olla hoitavassa työssä. Ainakin omalla kohdalla työryhmässä oli pohdittu, kuka potilas voisi hyötyä sosiaalityöntekijän viitekehyksestä ja kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta hoitotyössä, jolloin hoito olisi mahdollisimman hyvää ja laaja-alaista ja myös työntekijän terapiataidoista, jotka nimenomaan potilasta voisivat auttaa, ja näillä perusteilla on valittu hoitava työntekijä.

Jotenkin kyllä haluaisin nähdä lain jossa tuo on ilmaistu.

Käytännössä sivullisia tilanteessa on kaikki paitsi avun tarvitsija. Jos ei puhuta pakkohoidosta hän voi valita senkin puhuuko lääkärille kenellekään muillekaan. Heidän tarjoamansa apu ja asiantuntemus jää toki silloin käyttämättä.

Vierailija
22/27 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis itse käsitän että tässä on kyse sairaanhoitopiirin sosiaalityöntekijästä (miten on ap??), joka itsekin siis olen ollut terv. nro 19. Kunnan, ts. sosiaalitoimen sosiaalityöntekijä ei kyllä ole millään lailla tekemisissä näissä tilanteissa paitsi erikseen pyydettäessä yhteistyössä potilaan kanssa, jolla jo asiakkuus sosiaalitoimessa on. Mutta jos olet siis menossa psykiatrian poliklinikalle, ei tuo sosiaalityöntekijä silloin ole sosiaalitoimen vaan psykiatrian poliklinikan sosiaalityöntekijä, joka on eri asia, ja kuten edellä sanoin, usein heillä on terapeutin koulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sellaista lakia on olemassa, nro 21. Tietysti potilas voi kieltää, ettei halua puhua kenellekään muulle kuin psykiatrille. Itse yritin vain omalta osalta kertoa, että miksi mahdollisesti sosiaalityöntekijä on paikalla; koska hän saattaa olla psykoterapeutti, ketä on ajateltu hoitamaan potilasta. Mutta luonnollisesti potilas saa kieltää myös sairaanhoitajan tai muun läsnäolon, käsittääkseni. Ei ole tullut tällaista vastaan kyllä...

Vierailija
24/27 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että sairaanhoitopiirin sosiaalityöntekijästä kyse. Lohduttavaa kuulla että hänellä saattaa olla myös asiaan liittyvä pohjakoulutus. En rupea kieltämään, kun en halua olla hankala. Onneksi kuitenkin lääkitys on kunnossa , jos käykin niin että onnistun puhumaan itseni ulos avun piiristä...
Ap

Vierailija
25/27 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis akuuttipsykiatrian poliklinikalle työterveyslääkärin lähetteellä olen menossa, diagnoosina tällä hetkellä burn-out ja vaikea masennus
Ap

Vierailija
26/27 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesti sostt on se joka pitää asiakkaan puolta ja katsoo tilannetta kokonaisuudessaan. Lääkäreillä ei aika riitä kuin lääkityksiin. Medikalisaatio jyllää.

Vierailija
27/27 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis akuuttipsykiatrian poliklinikalle työterveyslääkärin lähetteellä olen menossa, diagnoosina tällä hetkellä burn-out ja vaikea masennus
Ap

nooo, nyt selkis. Sossu on siellä ottamassa lapsenne huostaan. Ei minkään muun takia. Pidä suus kiinnni jos lapsesi tulevaisuus kiinnostaa. MITÄÄN Terapeutin koulutusta ei noilla sossuilla taatusti olisi , johan he tekisu uraa privaatti terapeuttina ja saisi paremmat liksat sieltä kuin ikinä sossuna!! hahhaha. Käytä järkeäsi! Ei terapeutit mene sossuiksi! Terapeutin koulutus vielä viime vuosille asti ollu psykologi, ne on Maistereita, sosiaaliohjaajaalla ehket joku sosionomi  amk TAI  tuskin mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä