Kahden lapsen äidit!

Vierailija

Voisitteko kertoa kokemuksianne ja mielipiteitänne siitä, että miten arki, parisuhde ym. muuttuu toisen lapsen myötä. Onko teistä kaksi sopiva määrä? Jne... Kiitos vastauksistanne. 

Kommentit (11)

Vierailija

mulla on vain kaksi joten en osaa verrata kuin yhden- ja kahden lapsen asiaa. kaverilla on kuusi ja hänen mielestä sekin on hyvä luku.

toisekseen ne pirulaiset kasvaa ja jopa viisastuu koko ajan niin vaikea sanoa.

jospa niistä aikuisena oisi enemmän kaveria ja seuraa toisilleen, nyt tuntuu että jonkinverran kinaa ilmassa. oli mullakin aikoinaan veljen kanssa, tosin me tapeltiin niin että verta tuli huulesta ja äiti melkein itkua väänsi, iskä haki vitsaa. nyt ollaan veljen kanssa samaa laumaa. olen toiveikas.

Vierailija

Kaksi pientä lasta on työmäärältään kolminkertainen verrattuna yhteen. Tämä siksi, että kahden kanssa tulee paljon tilanteita, jolloin äidin pitäisi olla yhtäaikaa kahdessa paikassa. Isosisarus osoittaa mustasukkaisuutta pienestä. Jos sinulla on nyt yksi helppo lapsi, niin toinen lapsi voi olla erilainen, helpompi tai hankalampi.

Jos vanhempi lapsesi on jo isompi, esim 7-8 v, niin sitten ongelmatilanteita ei tule niin herkästi.

Maailman isoin vale on se, että kaksi menee siinä missä yksikin :) Suosittelen vähintään 3 v ikäeroa :)

Terv. Äiti, lapset 12, 11 ja 1 v

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaksi pientä lasta on työmäärältään kolminkertainen verrattuna yhteen. Tämä siksi, että kahden kanssa tulee paljon tilanteita, jolloin äidin pitäisi olla yhtäaikaa kahdessa paikassa. Isosisarus osoittaa mustasukkaisuutta pienestä. Jos sinulla on nyt yksi helppo lapsi, niin toinen lapsi voi olla erilainen, helpompi tai hankalampi.

Jos vanhempi lapsesi on jo isompi, esim 7-8 v, niin sitten ongelmatilanteita ei tule niin herkästi.

Maailman isoin vale on se, että kaksi menee siinä missä yksikin :) Suosittelen vähintään 3 v ikäeroa :)

Terv. Äiti, lapset 12, 11 ja 1 v

No jaa, minusta kaksi meni siinä kuin yksikin. Jos minun vanhempi lapsi olisi ollut 3-vuotias, en olisi edes toista tehnyt. En olisi enään viitsinyt. Lapsillani on siis vain vuoden ikäero.

Vierailija

Mä olen ollut joskus kahden lapsen äiti. Esikoinen oli 4 v kun toinen syntyi. Helppoja lapsia molemmat, joten työmäärä ei juurikaan lisääntynyt. Siksipä uskalsin tehdä lisää lapsia ja sama kokemus niistä.

Vierailija

Minulla on 5-vuotias ja vauva. Hyvin sujuu, kun isompi osaa jo viihdyttää pientä ja voi ihan pieniä hetkiä "vahtiakin", esim kun laitan pyykit koneeseen tmv. Lapsista on paljon iloa toisilleen, vaikka ikäeroa onkin. On kuitenkin aika helppoa, kun isompi osaa itse pukea, ottaa välipalaa ym.

Vierailija

Hyvin meillä on mennyt, 4 lasta, joista 2 ns erityislapsia. Yhden vielä haluaisimme. Arki on välissä raskasta, mutta joka päivä löytyy myös paljon iloa ja hyvää. Lapset 16,12,6 ja 5 v.

Vierailija

Meillä 4 alle kouluikäistä.Ihan hyvin on mennyt..ihanaa kun on eri-ikäisiä lapsia joita seurailla ja jokaisen kanssa eri touhut.Ei se ainakaan mikään kovin vaikea paikka ollut kun toinen tuli..

Vierailija

Meillä on 2 v 3 kk ja 9 kk lapset. Alku oli rankkaa, mutta kun vauva on kasvanut, niin en yhtään kadu toisen lapsen saantia. Meillä esikoinen oli vaativa vauva ja kuopus on ollut helppo vauva. Molemmat ovat olleet huonoja nukkumaan, mutta esikoinen alkoi nukkua täydet 12 tunnin yöt juuri ennen vauvan syntymää. Vauva heräilee tällä hetkellä pari kertaa yössä, joten tilanne on jo senkin suhteen helpottunut.

Alkuun oli rankkaa, kun piti koko ajan vahtia, ettei esikoinen vahingossa vahingoita vauvaa. Nyt lapset leikkivät jo hyvin keskenään ja varsinkin vauvalle on isommasta lapsesta seuraa, eikä minun tarvitse itse olla koko ajan viihdyttämässä lapsia.

Rasittavinta on uloslähdöt, kun pitää kaksi lasta pukea.

Rasittavia on myös tilanteet, joissa molemmat lapset kaipaavat yhtäaikaa huomiota. Esikoinen on myös välillä mustasukkainen, eikä hyväksyisi sitä, että luetaan kirjoja tai leikitään kaikki yhdessä.

Kokonaisuudessaan on kuitenkin mukavaa, kun lapsia on kaksi. Poika ja tyttö. Perhe tuntuu kokonaisemmalta. On kivaa seurata, miten lapset leikkivät keskenään. Isovelikin oppii jakamaan, eikä totu siihen, että on aina keskipisteenä.

Vierailija

9 jatkaa. Arki on muuttunut kiireisemmäksi. Toisaalta, nyt kun lapsia on kaksi, olemme paremmin ymmärtäneet oman ajan tärkeyden. Nykyään meillä molemmilla on omat harrastukset. Parisuhteeseen ei toinen lapsi ole mielestäni mitenkään vaikuttanut. Alkuun oli hankalaa löytää aikaa seksille ja läheisyydellä, mutta nyt kun lapset menevät yhtäaikaa yöunille, on yhteistä aikaa taas iltaisin ihan samoin kuin yhdenkin lapsen kanssa. Yhteistä aikaa meillä ei kodin ulkopuolella ole ollut vauvan syntymän jälkeen, mutta ei sitä juuri ollut esikoisen syntymänkään jälkeen. Tämä johtuu lähinnä siitä, ettei meillä ole juuri ketään joka voisi lapsia hoitaa.

Vierailija

Meillä on kaksi mutta kymmenen vuoden ikäerolla. Teinin voi jo jättää vahtimaan kuopusta muutamaksi tunnuksi. Mitään yhteisiä leikkejähän noilla ei ole mutta toivon että jo kymmenen vuoden päästä tulevat enenevissä määrin juttuun ja heille muodostuu tiivis sisaruussuhde ja kun meistä vanhemmista aika jättää, heistä olisi turvaa toisilleen.
Minusta kaksi ei todellakaan mene siinä kuin yksi. Meillä varsinkin kun eka lopettelee peruskoulutaivaltaan, alkaa toisen kanssa sama rumba alusta. On ensimmäistä koulupäivää ja wilmaviestiä ja vanhempainiltaa ja välien selvittelyä. Jos olisi ollut aikanaan viisas, olisi nyt aikaa itselle ihan eri tavalla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat