Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaako untuvatakin pestä kotona?

Vierailija

Pesukoneessa? Kuivausrumpu on. Pelkään, että täyte paakkuuntuu, mutta pesulakin maksaa 40€.

Kommentit (15)

Vierailija

Totta kai uskaltaa. Ihan turhaa maksaa pesulalle tavallisesta vesipesusta. Minulla on Monclerin ja Hilfigerin takit ja molempia olen pessyt kotikoneessa ja tavallisella pesuaineella (kannattaa annostella vain puolet normaalista eikä muuta pyykkiä koneeseen). Kuivausrumpuakaan ei ole, olen antanut kuivaa henkarilla itsekseen.

Täyte on tietenkin märkänä paakkuinen mutta tulee taas pöyhkeäksi kun takki alkaa kuivua. 

Vierailija

Sitä kuivausrumpua kannattaa käyttää, niin ei paakkuunnu ollenkaan. Pesuainetta käytetään ihan minivähän, keska se voi värjätä kankaan.

Vierailija

Kannattaa laittaa pesukoneeseen tennkspalloja sekaan! Ja ei välttämättä ihan sillä nopeimmalla pesula, vaan että kone pyörii hitaammin.

Vierailija

Mulla on joku ruotsalainen untuvatakki, jonka olen pessyt usein ja paremmaksi vain on tullut. Jotenkin pehmeämpi ja pöyheämpi.

Takin sisällä on pesuohje, jota olen noudattanut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen todennut, ettei takki ole entisenlainen, kun sen pesee. Eli odotan, että on todella likainen..

Siinä tapauksessa takki on huonolaatuinen. 

Vierailija

Mulla on valkoinen untuvatakki, jota siis sattuneesta syystä olen pessyt aika usein. Ihantqvallisella (linkoavalla) ohjelmalla, pienellä määrällä tavallista pesuainetta ja tosiaan kuivaus sillä kuivausrummulla, mutta ei kuumalla. Hyvänä on pysynyt.

Vierailija

Pesuaineeksi silkki/villa pesuaine joka ei kuivata untuvaa. Tavalliset pesuaineet kuivattaa ja se on yksi ongelma. Eli pesee sen untuvan luonnollisen rasvan pois. Kuivaaminen on tärkein kohta. Eli kuivatessa pitää takkia pöyhiä paljon. Kuivausrumpu ja vähän miedompi lämpötila. Pitkään ja hartaasti.

Vierailija

Lisään vielä, että on olemassa untuvapesuainetta. Tavallinen pesuaine pitää huudella hyvin, ettei sitä jää untuviin yhtään (lisähuuhteluita). Myöskään huuhteluainetta ei saa käyttää. Ja kuivauksessa vaikka pintakangas on kuiva niin untuvat tarvitsevat vielä pidempää kuivausta. Hyvä untuvatuote paranee oikeanlaisesta pesusta ja kuivauksesta.

n:o 9

Vierailija

Pesin viime keväänä Joutsenen untuvatakin, vähän kyllä pelotti. Hyvin onnistui, kuivatin ulkona tuulessa ja entiselleen palasi. Kuivausrumpua en omista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Teinin untuvatakki on valkoinen ja kauhean likainen. Miten saa puhtaaksi, kun lukee, että ei kloorivalkaisua.

Pyyhi (hankaa) sitä pintaa jollain puhdistusaineeseen rätillä. Jos pinttynyt lika on rasvaista, astianpesuaine toimii yllättävän hyvin, mutta se kyllä vie myös tuota yllä mainittua untuvan omaa rasvaa pois, jos se pääsee täytteeseen asti. Toisaalta esim allergisille sopivaa untuvaa tehdessä se rasva pestään muutenkin pois.

Vierailija

Täytyy nimenomaan kuivata rummussa miedolla lämmöllä.Takkia täytyy pöyhiä kauttaaltaan kuivauksen aikana useita kertoja.Pesi tennispallon kanssa vähällä pesuaineella.

Vierailija

Mystinen untuvatakki. Jokavuotinen päänvaiva joillekin av-mammoille.

No joo, kuten eka vastaaja jo sanoi, kuivausrumpu ei todellakaan ole välttämätön. Eikä tennispallotkaan. Totta helvetissä se täyte on paakuissa kun on märkä mutta ei se hyvänen aika sellaiseksi jää, vaikkei tippaakaan pöyhisi takkia kuivauksen aikana.

T. kymmeniä kertoja untuvatakkeja pessyt

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat