Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuri synti keskustelu

Vierailija

eli minua henkilökohtaisesti on alkanut kiinnostaa, onko joku synti suurempi kuin joku toinen synti. Annan esimerkin; käteenveto vs. kaljan kittaaminen. Tai varastaminen vs. auttamatta jättäminen. Pohtiiko syntikysymyksiä yleensä kukaan muu kuin oikeasti uskossa oleva? Ja nyt en puhu ns. tapakristityistä eli ihmisistä jotka käyvät sunnuntaisin kuuntelemassa pakolliset 45 minuuttia palkkapapin jorinoita jossakin kansankirkossa.

Kommentit (11)

jokujoku

Kymmenen käskyä. Järjestys - ylhäältä alaspäin vakavuusaste. Olennaiset.

Tarkoitus osoittaa meille, että jokainen tekee syntiä ja vain Jumalalla on ratkaisu tähän.
Kaikki on syyllistyneet johonkin niistä - ihmisen luonto aatamin ja eevan lankeamisen jälkeen.

Usko Jeesuksen sovitustyöhön.

Pahin synti Pyhän hengen pilkka. Ainoa mitä ei saa anteeksi. Kyseinen synti johtaa siihen ettei edes halua saada mitään anteeksi johtuen siitä,ettei pyhä henki enää turhia häiritse lähestymällä kyseistä ihmistä.

Raamattu myös varoittaa ettei esim juomarit mene taivaaseen. Ilmeisesti riippuvuus sivuuttaa kaipuun taivaallisiin asioihin ihmisen elämässä.

Vierailija

Eivät kai nämä syntiasiat koske kuin uskiksia? Itse en ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi esimerkiksi seksi kymmenen minuuttia ennen naimisiin menoa on väärin mutta kymmenen minuuttia sen jälkeen erittäin kaunis ja hyvä asia.

Vierailija

Ei kai sillä kristinuskon kannalta ole mitään väliä onko joku synti suurempi kuin toinen. Pienikin synti on kadotukseen vievä synti. Ja koska jokainen tekee syntejä, armo on ainoa ratkaisu. 

Muuten syntejä kannattaa kristitynkin arvioida vaan ihan niiden maallisen haitallisuuden perusteella. Esim. ylettömällä kaljan kittaamisella voi aiheuttaa fyysistä vahinkoa itselleen (ja ruumis on Jumalan temppeli) ja pahimmassa tapauksessa myös perheelle ja läheisille ongelmia. Yleensä synnit on asioita, joilla on ihan selkeät ajalliset haitalliset seurauksensakin, ei jotain abstraktia ja tuonpuoleista.

Jtn

"Pohtiiko syntikysymyksiä yleensä kukaan muu kuin oikeasti uskossa oleva?"
No miksi kukaan vaivaisi päätään miettimällä että mitä tekee väärin jos ei ole uskossa.
Itse kyllä olen uskossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

"Pohtiiko syntikysymyksiä yleensä kukaan muu kuin oikeasti uskossa oleva?"
No miksi kukaan vaivaisi päätään miettimällä että mitä tekee väärin jos ei ole uskossa.
Itse kyllä olen uskossa.

Kyllä minä ainakin pohdin mm. synnintunnon olemusta, synnin käsitettä  monelta kantilta. Eettisestä, teolgisesta näkökulmasta. Enkä ole uskossa, mutta kiinnostunut teologiasta ja ihmismielestä, antropologiasta yleensä.

N45

Vierailija

Ei ole olemassa mitään syntejä. Miks pronssiaikaiset papparaiset saisi päättää mikä on oikein tai väärin vuonna 2015 tai ylipäätänsä milloinkaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eivät kai nämä syntiasiat koske kuin uskiksia? Itse en ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi esimerkiksi seksi kymmenen minuuttia ennen naimisiin menoa on väärin mutta kymmenen minuuttia sen jälkeen erittäin kaunis ja hyvä asia.

Minulle opetettiin riparilla, että synti on sydämen luopumista Jumalasta ja kohtele muita siten kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

Nämä pitävät sisällään kaiken sen, mikä on syntiä ja synnit Jeesus on sovittanut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle opetettiin riparilla, että synti on sydämen luopumista Jumalasta ja kohtele muita siten kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

Nämä pitävät sisällään kaiken sen, mikä on syntiä ja synnit Jeesus on sovittanut.

Kaiken, minkä voi ylipäätään sanoa, voi sanoa selvästi.

Ilmeisesti uskonnolla ei ole mitään sanottavaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat