Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatsaongelmia, onko vakavaa?

Vierailija

Eli tosissaan vatsa on löysällä aina aamuisin aamupalan ja kahvin jälkeen. Joinain aamuina juoksen parikin kertaa vessassa, mutta muuten koko loppupäivän pysyy suolisto kurissa.

Syön yli kilon kasviksia päivässä, riisiä ja yleensä jotain lihaa. Olo on muuten varsin mainio. Maitotuotteita enkä gluteenipitoisia viljoja en käytä.

Mitähän tää voisi olla?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Lievä ärtyvä suoli. Mulla on koko iän ollut tuollaista. Ainoa keino saada vatsa kuntoon on olla syömättä muuta kasviksia kuin keitettyä perunaa ja välttää kaikkea kuitupitoista. Valkoinen leipä käy, täysjyvä ei. Ja paljon lihaa. Mutta koska tuollainen syöminen on muuten epäterveellistä, hyväksyn lievät vatsavaivani vaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt aamulla?

Lämmintä ruokaa. Yleensä siis riisiä, esimerkiksi jauhelihakastiketta ja paljon porkkanoita. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lievä ärtyvä suoli. Mulla on koko iän ollut tuollaista. Ainoa keino saada vatsa kuntoon on olla syömättä muuta kasviksia kuin keitettyä perunaa ja välttää kaikkea kuitupitoista. Valkoinen leipä käy, täysjyvä ei. Ja paljon lihaa. Mutta koska tuollainen syöminen on muuten epäterveellistä, hyväksyn lievät vatsavaivani vaan.

Aijaaha! Minä olen koittanut lisätä kuituja hirveesti, kun kaikkialla lukee, että se on hyvästä. Valkoisen riisin vaihdoin täysjyvään yms. Ap

Resiprookkinen
Seuraa 
Liittynyt24.10.2015

Kokeile FODMAP-ruokavaliota. Ensisijaisesti keskity tulehduksen hiljentämiseen suolistossa. Muista vältellä myös karrageenia (tulehduksen käynnistäjä) E407. Hapottomalla vatsalla karrageeni(kin) pääsee läpi vatsalaukun happojen, päätyen ohutsuoleen ja pahimmillaan paksun suolen mikrobiston ravinnoksi (kuten laktoosi, jos laktaasi-entsyymi puuttuu).

Niin paljon on eläin ihmistä viisaampi, että se ei ota enempää kuin tarvitsee. Ihminen ei edes tiedä, mitä tarvitsee.

Vierailija

Resiprookkinen kirjoitti:

Kokeile FODMAP-ruokavaliota. Ensisijaisesti keskity tulehduksen hiljentämiseen suolistossa. Muista vältellä myös karrageenia (tulehduksen käynnistäjä) E407. Hapottomalla vatsalla karrageeni(kin) pääsee läpi vatsalaukun happojen, päätyen ohutsuoleen ja pahimmillaan paksun suolen mikrobiston ravinnoksi (kuten laktoosi, jos laktaasi-entsyymi puuttuu).

Kiitos vinkistä ja linkistä! Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aika suppealta kuulostaa tuo ruokavalio. Miksi näin?

En ole oikein oppinut tekemään ruokaa. Täysjyväriisiä en uskalla vaihtaa pois ettei vatsa mene jumiin, vaikka voi olla, että se olisi hyväksi. Nykyään kyllä yritän löytää esimerkkejä gluteenittomasta ja maidottomasta ruokavaliosta, mutta aika heikoin tuloksin. Olen vaan yrittänyt lisätä kasviksia ja marjoja ruokavalioon ja vähentää lihankäyttöä reilusti. Pelottaa myös, että laihdun jos syön miten sattuu, niin helpompi syödä yhtä ja samaa jatkuvasti. Ap

Vierailija

"Gluteenipitoisia viljoja en käytä" ei ole synonyymi keliakian vaatimalle täysgluteenittomalle, jossa jo pieni gluteenihiukkanen riittää käynnistämään autoimmuunireaktion.

Eli en sulkisi pois keliakiankaan mahdollisuutta, jos nyt vielä pahenee... Itselläni selkeimmät oireilut alkoivat juurikin noin, että eräänä aamuna vatsa ei enää kestänyt kahvia. Siitä tuli järkyttävät vatsakivut ja vatsa meni aivan sekaisin, mutta eipä siihen sitten enempää huomiota kiinnitetty, koska kahvi vaan tekee joillakin noin.

Oireilu paheni, ja liki vuosi eteenpäin en voinut syödä käytännössä enää mitään pelkäämättä rajuja vatsaoireita. Sen jälkeen sitten keliakiatestit hälyttivätkin jo positiivista..

Vierailija

Anteeksi, mutta onko ap Kissi Vähä-Hiilari?

Luin tuon aloitusviestin mielessäni ääneen, niin heti tuli Kissi mieleen :) Ei siis millään pahalla :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

"Gluteenipitoisia viljoja en käytä" ei ole synonyymi keliakian vaatimalle täysgluteenittomalle, jossa jo pieni gluteenihiukkanen riittää käynnistämään autoimmuunireaktion.

Eli en sulkisi pois keliakiankaan mahdollisuutta, jos nyt vielä pahenee... Itselläni selkeimmät oireilut alkoivat juurikin noin, että eräänä aamuna vatsa ei enää kestänyt kahvia. Siitä tuli järkyttävät vatsakivut ja vatsa meni aivan sekaisin, mutta eipä siihen sitten enempää huomiota kiinnitetty, koska kahvi vaan tekee joillakin noin.

Oireilu paheni, ja liki vuosi eteenpäin en voinut syödä käytännössä enää mitään pelkäämättä rajuja vatsaoireita. Sen jälkeen sitten keliakiatestit hälyttivätkin jo positiivista..

Juu siis mulla on keliakia! Enpä näköjään maininnut sitä. Alunperin laihduin 42kiloiseksi keliakian takia ja nyt on saatu jotakuinkin kilot takaisin. Ei siis pitäisi oireilla enää sen takia. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta onko ap Kissi Vähä-Hiilari?

Luin tuon aloitusviestin mielessäni ääneen, niin heti tuli Kissi mieleen :) Ei siis millään pahalla :)

Oon mä vähintään Kissi Vähä-Hiilarin kaveri :D Hiilareita käyttävä versio. Olipa sympaattinen viesti jotenkin sulta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Liikaa kasviksia

Ai! Saatan olla vähän pönttö, mutta miten ne vaikuttaa? Onko se niiden kuitu vai mikä. Ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat