Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vaikuttaa synnytyksen vaikeuteen?

Vierailija

Otsikossa tulikin. Jännittää, ehkä jopa vähän pelottaa. Onko esimerkiksi mitään keinoa ennaltaehkäistä tai vähentää repeämiä? 

Kommentit (2)

Vierailija

Repeämien ehkäisyyn on laite, Epi-no Delphine http://www.pedihealth.fi/product/show/13/raskaus-synnytys-ja-naistentaud... 

Itse käytin tuollaista kun oli niin tiukka emättimen aukko että seksikin oli vaikeaa ja sattui. Järjellä ajattelin että tulen repeämään tosi paljon kun sieltä vauvan pään pitäisi tulla, jos en jotenkin saa joustavuutta kudoksiin. En sitten revennyt yhtään kun tuota venytyslaitetta käytin. Mutta muuten ei kyllä eka synnytys mikään helppo ollut, käynnistys, 24 tunnin pakerrus sen jälkeen lopussa ihan uupuneena.

Vierailija

Synnytykset ovat tosi yksilöllisiä. Suurin osa synntyksistä sujuu hyvin omalla painollaan. Pieniä repeämiä tulee lähes kaikille, eivät ne ole vaarallisia tai vaikuta elämään. Ne parantuvat kyllä, alapään alueella verenkierto on vilkasta.

-

Yksi asia, mihin voi yrittää jollain tavalla vaikuttaa, on tarjonta. Väärä tarjonta voi syntyä sen takia, että äiti istuu tai makaa suuren osan avautumisvaiheen kestosta, näin kertoi mulle pitkän linjan kätilö. Toki se voi syntyä muistakin syistä! Kannattaa siis olla mahdollisuuksien mukaan pystyasennossa. Tämä tarkoittaa sitä, että mieluummin on ottamatta epiduraalia, koska sen kanssa ei pysty liikkumaan tai seisomaan. Jos nyt kuitenkin joudut epiduraalin ottamaan, se tarjonta on todennäköisemmin hyvä kuin huono. Mä nyt satun tietämään näistä tarjontajutuista, koska olen synnyttänyt kaksi kertaa, ja molemmissa synnytyksissä sikiö on ollut avonaisessa tarjonnassa. Toisella kerralla sitä yritettiin korjata asennolla (ei auttanut).

-

Liikkeessä oleminen ja synnytyskivun lievittäminen liikkeellä kannattaa. Samoin rentoutusharjoitukset synnytykseen valmistautuessa (mikäli et ole harrastanut joogaa tai muuta vastaavaa, jossa opetellaan tietoista rentoutumista). Yksi helppo niksi on leuan rentouttaminen, se kuulemma rentouttaa lantion aluetta ja helpottaa synnytyksen kulkua. Jos et siis ole rentoutusharjoituksia tehnyt, niin helppo tapa on hengittää hitaasti sisään ja uloshengityksellä rentouttaa kehoa. Rentoutusta voi tehostaa sellaisella mielikuvalla, että ohjaa uloshengityksen johonkin tiettyyn kohtaan kehoa (esim. leukaan). Näin voi käydä läpi vaikka koko kehon. Ei kannata ottaa aluksi hirveän syviä hengityksiä, ettei tule paha olo.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat