Reilun kaupan banaanit EIVÄT ole luomua.

Vierailija

Puhuttiin työkavereiden kanssa lounaalla luomutuotteista ja hinnoista. Neljä henkilöä kuudesta kehuskelivat että kyllä meillä ostetaan luomua, kuten reilun kaupan banaaneja!! Lisäsivät myös, että tällä valinnalla tekevät tarpeeksi ja lähes pelastavat maailman..

Mitään muita "luomutuotteita" ei osattu nimetä, paitsi reilun kaupan suklaa on kuulema hyvää, mutta kallista. Eikä päähän myöskään mennyt, etteivät reilun kaupan baanaanit ole luomua!! Ihan samat torjunta-aineet ym. niissä on, tuottajalle on vain taattu kelvollisempi korvaus.

Oletteko törmänneet samaan? Miten aikuiset ihmiset on niin pihalla?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Olin juuri tulossa tarkentamaan, että osa reilun kaupan banaaneista on luomua. Mutta reilun kauppan banaanit eivät ole synonyymu luomubanaanille.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri tulossa tarkentamaan, että osa reilun kaupan banaaneista on luomua. Mutta reilun kauppan banaanit eivät ole synonyymu luomubanaanille.

Ap

Näin on, mutta en ole enää vuosiin nähnyt semmoisia reilun kaupan banaaneita, jotka eivät ole luomua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin kannatan reilua kauppaa kun luomua.

Ei siitä olekaan kyse. Vaan siitä, että ihmiset eivät ymmärrä näiden eroa.

Vierailija

Reilun kaupan tuotteita ostavat ne joille maksetaan liikaa palkkaa. Loogisesti on näin, koska reilulla kaupalla on tarkoitus tukea osaa joka ei pärjää markkinataloudessa ja tämä tukeminen taas on mahdollista vain sellaiselle jolla on liian iso palkka.

Varsinkin juuri julkisen palkansaajat tukevat reilua kauppaa ja reilumpaa olisi laskea heidän palkkansa kestävälle tasolle. Ei keskiverto Suomalaisellakaan ole varaa ostella reilunkaupan tuotteita, puhumattakaan jostain Kiinalaisesta, Intialaisesta.

Vierailija

No en minäkään tiedä kyllä yhden ainoa luomubrändiä vaikka luonua jonkun verran ostankin. Aika paljonhan saman tuotemerkin alla myydään sekä tavallista että luomua. Ja esim. banaanien kohdalla en muista että olisin jossain törmännyt luomuun mutta ei-Reilun kaupan banaaniin.

Vierailija

Reilun kaupan tuotteet eivät ole automaattisesti luomua, mutta reilun kaupan tuotteilla on kuitenkin aina tietyt ympäristöstandardit, joiden mukaista tuotannon täytyy olla. Toisin kuin normituotteilla, joilla ei ole paikan päällä mitään ympäristöstandardeja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Reilun kaupan tuotteita ostavat ne joille maksetaan liikaa palkkaa. Loogisesti on näin, koska reilulla kaupalla on tarkoitus tukea osaa joka ei pärjää markkinataloudessa ja tämä tukeminen taas on mahdollista vain sellaiselle jolla on liian iso palkka.

Varsinkin juuri julkisen palkansaajat tukevat reilua kauppaa ja reilumpaa olisi laskea heidän palkkansa kestävälle tasolle. Ei keskiverto Suomalaisellakaan ole varaa ostella reilunkaupan tuotteita, puhumattakaan jostain Kiinalaisesta, Intialaisesta.

Maksetaan liikaa palkkaa? Mä oon ostanut jo opiskeluaikana reilun kaupan banaaneja ja mahdollisuuksien mukaan muitakin reilun kaupan tuotteita. Monesti hintaero ei edes ole suuri, kuten juuri banaanien kohdalla. 

-

Me ostetaan aika paljon luomua ja reilun kaupan tuotteita, eikä todella olla mitenkään rikkaita. Mä oon kotihoidontuella ja mies on freelancer (BRUTTOmyynti kolmisen tonnia kuussa).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään tiedä kyllä yhden ainoa luomubrändiä vaikka luonua jonkun verran ostankin. Aika paljonhan saman tuotemerkin alla myydään sekä tavallista että luomua. Ja esim. banaanien kohdalla en muista että olisin jossain törmännyt luomuun mutta ei-Reilun kaupan banaaniin.

Eipä niitä taida olla juurikaan, siitä ei keskusteltu. Vaan eivät osanneet nimetä mitä muuta mahdollisesti myytäisiin luomuna, eli oikeastaan mitä vaan: kananmuna, maito, vehnäjauho, hunaja, tee, kahvi, omenat.... siis ihan mitä kuvitella saattaa.. ainoa luomu minkä osasivat sanoa oli reilun kaupan banaani (ja suklaa)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos ne työkavereidesi ostamat on luomua, niin eivät ole tajunneet ettei kaikki reilun kaupan tuotteet olekaan luomua, kun heillä vaikuttaa luomutuotteiden käyttö muuten hyvin rajalliselta. Olisi luullut heidän ymmärtävän eron, kun selitit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Reilun kaupan tuotteet eivät ole automaattisesti luomua, mutta reilun kaupan tuotteilla on kuitenkin aina tietyt ympäristöstandardit, joiden mukaista tuotannon täytyy olla. Toisin kuin normituotteilla, joilla ei ole paikan päällä mitään ympäristöstandardeja.

Tämä on totta, että jotain standardeja on. Mutta ne ovat aika löyhät..

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat