Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos saa tietää lokitiedoista jonkun katsoneen luvatta potilastietoja,

Vierailija

tuleeko katsojalle automaattisesti seuraamuksia, vai pitääkö niitä vaatia sen, jonka tietoja on katsottu?

Kommentit (8)

Vierailija

Mitä seuraamuksia tarkoitat?
Ensinnä tietysti pitää selvittää miksi kukin on tietoja katsonut. Siellähän on näkyvissä muutkin kuin välittömästi hoidossa mukana olevat lääkärit. Esimerkiksi hoitokokonaisuuteen osallistuneet hoitajat ja tietoja siirtäneet ja käsitelleet sihteerit.
Jos epäilee tietojensa katselussa olevan jotain hämärää, tulee esittää selvityspyyntö.

Vierailija

Kuka sen tietää millä luvalla kulloinkin on katsottu? Jollei sitten ole joku sellainen joka on katsonut paljon muitakin ja jää siitä kiinni.

Vierailija

Miten pääset lokitietoihin? Ainakin meidän isossa sairaalassa hyvin rajoitettu pääsy. Ja he, jotka pääsevät raportoivat säännöllisesti ylemmälle taholle. Minun aikana varoituksia on annettu useita, potkuja kymmenkunta. Ylen "oppivat " kerrasta. Olen ollut alalla 10 vuotta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten pääset lokitietoihin? Ainakin meidän isossa sairaalassa hyvin rajoitettu pääsy. Ja he, jotka pääsevät raportoivat säännöllisesti ylemmälle taholle. Minun aikana varoituksia on annettu useita, potkuja kymmenkunta. Ylen "oppivat " kerrasta. Olen ollut alalla 10 vuotta.

Voi sinua. Jokainen saa tilata lokitietonsa ihan itse. Kotiinsa. Tarkasteltavaksi. Kerran vuodessa.

Vierailija

Haluaisin siis tietää, onko lähisukulaiseni katsellut tietojani, mutta en kuitenkaan haluaisi hänelle mitään varoitusta tms. siitä.
Ap

Vierailija

No tilaat ne lokitietosi nähtäväksi. Ei siitä vielä kapsahda kenellekään yhtään mitään, koska lähtökohtaisesti oletetaan että niitä on katsellut vain ne joilla on asiaa niitä katsoa.
Olen kerran "katsellut" vahingossa työkaverin tietoja, siis avannut hänen potilaskansionsa. Kyseessä oli vahinko. Näpyttelin potilaani nimen, joka muistutti kovasti työkaverin nimeä - ilman sotua. Ja kas, sitten ihmettelin kun tuli ihan väärän erikoisalan lehti. Pelästyneenä soitin saman tien työkaverille että sory, nyt kävi näin, mitään en lukenut tosin, mutta tää oli ihan vahinko. Työkaveri luultavasti luotti siihen etten availlut lehtiä, mutta lokitiedoista hän olisi saanut senkin tarkistettua, siis, että olen avannut yleisen kansion mutta en erikseen tutkinut mitään tekstejä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lokitiedot saa kun pyytää.

Ne ovat tulossa omakantaan, jolloin jokainen voi seurailla netistä itse omien potilastietojensa lokitietoja.

Titysti lokiteitojen tarpeettomasta katselusta pitää kannella, mistä sitä sairaalassa muuten tiedetään että niitä on katsottu väärin perustein.

Toki sairaalassa on omaakin seurantaa ja räikeimmät jää sitäkin kautta kiinni, mutta tämä edellyttää että katseluhistoria poikkeaa jollakin tavalla tavanomaisesta käytöstä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat