Kuparikierukasta (miedon hormoonin kierukasta myös)

Mamma

Olen nyt kuusi vuotta syönyt yhdistelmäehkäisypillereitä (yaz, yasmine, gestinyl) ja erinäisistä syistä pian tulee todennäköisesti aika siirtyä hormoonittomiin vaihtoehtoihin. Kuparikierukasta (ja jos jollain on kokemusta miedomman hormoonin kierukasta niin vastaukset ovat toivottuja myös!) askarruttaa kolme asiaa:

1. Olen lukenut, että voi aiheuttaa aknea. Onko tämä kovinkin yleistä? Itse juuri olen saanut oman ihoni kuntoon eikä huvittaisi lähteä mihinkään aknerumbaan.

2. Jos on jo valmiiksi runsaat kuukautiset (~2,5dl/päivä), niin lisääkö se niitä entisestään vai pysyvätkö samoina? Esitteestä luin, että saattaa lisätä vuodon määrää.

3. MeidänPerhe-palstalta taas luin, että jonkun miehen peniksen pää oli hankautunut verille kierukan langoista, onko tämä mahdollista vaikka ne leikattaisiinkin lyhyiksi? 

Sain lääkäriajan vasta joulukuulle, joten kysellään täältä vielä ennen.. :) 

Kommentit (15)

Vierailija

Kokemusta on kuparikierukasta! 

Aivan täydellinen vaihtoehto jos kärsii hormoonien sivuvaikutuskista. Mulla loppu kaikki hiiva ja virtsatietulehdukset kuparikierukkaan siirtyessäni :) 

Mulla on leikattu lankoja kun miestä häiritsi ne mutta ei ne verille hanganneet. Langat eivät ole mitään rautalankoja vaan ihan "kankaiset".

Vähän lisäsi vuotoja vaikka runsaat jo valmiiksi, mutta se oli siedettävää koska limakalvojen ärsytysoireet hävisivät kokonaan. 

Aknea ei tietääkseni kuparikierukasta voi saada? 

Vierailija

Kiitos!

Eilen terveydenhoitajalla käydessäni hän näytti kierukoita ja siinä oli kyllä ihan selkeästi metalliset langat! :o Onkohan mallikappaleissa kestävyyden vuoksi semmoiset vai onko niitäkin erilaisia..

Itselläni mietityttää ylipainon ylläpidossa (myös kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkitys ei vielä kohdillaan) yhdistelmäehkäisyn käyttö. Aloin lihomaan 6v sitten ja osa on varmasti parisuhdekiloja, mutta 2015 alkuvuodesta lihoin kymmenen kiloa vaikka samalla treenasin ahkerasti salilla ja kävin viikoittain ties missä jumpissa ja lenkeillä. Ruokavalioni oli silloin ravitsemusterapeutin laatima. 

Onko muilla hormonaalisesta ehkäisystä luopuminen auttanut painonhallintaan?

-ap

Vierailija

Minulla ei ole koskaan ollut aknea, mutta finnejä teini-iästä +20v satunnaisia sitkeitä finnejä kylläkin.

Nykyään iho on puhdas ja finnejä saan muutaman kappaleen vuodessa, jotka eivät elämää häiritse, mutta jos tähän puhkeaisi akne ( https://www.google.fi/search?q=akne&rlz=1CAHPZY_enFI648FI650&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI98vmgJ3nyAIVBRYsCh2sjgqd&biw=1366&bih=657) niin menisi kyllä hermot ja itseluottamus. Veikkaan, että teini-iässä finnit johtuivat ihan vaan puberteetista :) 

-ap

Vierailija

Laitat miehen vasektomiaan, sitä ennen voi pakastaa spermaa jos tarttee. Minulla ainakin kierukan langat ottaa terskaan kiinni ja tuntuu tosi ilkeältä. Alussa jäi muutamia nirhaumia, mutta myöhemmin ne ilmeisesti pehmenevät.

Vierailija

Kokemusta on. Lisäsi vuodon määrää jonkin verran, ehkä

vuosien mittaan rauhoittunut. Aknea ei ole näkynyt, tosin en ole tätä ennen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, jonka lopettaminen voisi sitä aiheuttaa.

Suurin oire oli ensimmäisen puolen vuoden aikana DRAMAATTISESTI lisääntyneet kuukautiskivut. Siis aivan järkyttävät, pari päivää oli aina sellaista että tuli muutama kipukohtaus päivässä, vei jalat alta ja oli pakko huutaa kovaa, sitä kesti hetken. Ei olisi voinut töissä käydä.

Nyt pelottaa kun 5v tulossa täyteen, uskallanko ottaa uutta kierukkaa? Tuleekohan tälläkin kertaa ekat puoli vuotta sellaista? :( Mutta olen siis varmaan tässä kipuasiassa äärimmäistapaus, en ole paljoa tällaisia lukenut.

Vierailija

Kuparikierukka ollut jo kymmenisen vuotta.

- Ei aiheuta tosiaan aknea. Se mikä voi aiheuttaa, on e-pillerien lopettaminen. Jos on ennen pillereitä ollut hyvä iho, vaihe on ohimenevä, mutta jos on ennen ollut akne ja pillerit on sen rauhoittaneet, todennäköisesti akne palaa.

- Runsauttaa hieman kuukautisia. Itselläni myös ollut jo ennen kierukkaa runsaat vuodot, ja parin ekan alkupäivän vuoto on kyllä nyt vielä kovempaa. Mutta paljon mieluummin tämä kuin hormonien riskit.

- Ei ole kierukan langoista mitään tuollaisia hankautumisongelmia miehelle tullut. Jos ne vaivaa, niin sitten gynelle lyhennyttämään niitä.

"Suurin oire oli ensimmäisen puolen vuoden aikana DRAMAATTISESTI lisääntyneet kuukautiskivut."

Mulla oli myös tuota mutta ei ihan noin dramaattista. Mutta kyllä tuntui että kohtu yrittää oikein tosissaan supistuksilla poistaa vierasesineen. Mulla oli kuukautiskipumaisia kouristuksia kierukan laiton jälkeen kuukausia silloinkin, kun ei ollut vuotoaika. Ja menkkojen 1-3. päivä tosiaan isoja annoksia Burana+Panadol yhdistelmää meni, että pystyi toimintakykyksenä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mua kanssa kiinnostaisi noin sivuvaikutukset hormonikierukasta.

Sulle annoin yläpeukun, kun osasit kirjoittaa hormoni-sanan oikein.:))))

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kanssa kiinnostaisi noin sivuvaikutukset hormonikierukasta.

Sulle annoin yläpeukun, kun osasit kirjoittaa hormoni-sanan oikein.:))))

Sinulle annoin alapeukun, kun tulit viisastelemaan täysin asiaan liittymättömällä pienellä kirjoitusvirheellä! :(

Vierailija

Minulla muutama ystävä kärsii nyt lapsettomuudeata kun kierukka on aiheuttanut tulehdustilan jonka takia munatorvet on tukossa eikä raskaus onnistu ilman hoitoja. Minulla on myös ollut kierukka ja nyt lasta on yritetty kesäkuusta asti ja pelkään että minulla on sama kohtalo kuin ystävilläni. Kenellekään meistä lääkäri ei etukäteen kertonut lapsettomuusriskistä mutta hedelmöityshoidossa lääkäri on sanonut tilanteen olevan heillä yleinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minulla muutama ystävä kärsii nyt lapsettomuudeata kun kierukka on aiheuttanut tulehdustilan jonka takia munatorvet on tukossa eikä raskaus onnistu ilman hoitoja. Minulla on myös ollut kierukka ja nyt lasta on yritetty kesäkuusta asti ja pelkään että minulla on sama kohtalo kuin ystävilläni. Kenellekään meistä lääkäri ei etukäteen kertonut lapsettomuusriskistä mutta hedelmöityshoidossa lääkäri on sanonut tilanteen olevan heillä yleinen.

Tämä väite on todistettu vääräksi jo 4 vuotta sitten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy kertomassa tämä Helsingissä lapsettomutta hoitaville lääkäreille.

Vierailija

Kiitos!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Käy kertomassa tämä Helsingissä lapsettomutta hoitaville lääkäreille.

http://www.tohtori.fi/?page=8034650&id=1957304 Tässä hieman faktatietoa.

-ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat