Olen pph ja mietin, miten vanhainkodit ja palvelutalot tykkäisivät ottaa meidän lapsiryhmän käymään.

Vierailija

En usko, että tällä pienten ryhmällä saataisiin kummoista esitystä aikasiksi, mutta kovasti nämä pikkuiset juttelevat ja halailevat ja ovat reippaita. Lapset siis 2-3- vuotiaita.

Oliskohan meistä mitään iloa vanhuksille missään? Ensiajatuksia tähän, onko kuolleena syntynyt ajatus?

Kommentit (15)

Vierailija

Yleisellä tasolla tavallaan ihan kiva ajatus, mutta mun lasta ei tarvitse viedä vanhainkotiin. Jos kysyt sitä, niin en tietenkään kehtaa vastata näin päin naamaa, vaan hymistelen jotain, vaikka ärsyttää että mun lapsen nenän eteen kärrätään jossain kuoleman rajamailla häilyvä muori tena täynnä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kerran kävimme lapsien kanssa ja valitettavasti lapset pelkäsivät vanhuksia.

tämä tuli mulle mieleen vaikka en lastenhoitoalalla itse olekaan. Vanhukset saattavat käyttäytyä arvaamattomasti, huudella, itkeä. Varmasti lapsille hämmentävää.

Vierailija

Käyn tapaamassa palvelukodissa asuvaa omaistani ja ajatuksesi tuntuu aivan ihanalle. Olen itsekseni kauhistellut sitä, kuinka hiljainen paikka palvelutalo on. Siellä ei ole juuri mitään viriketoimintaa. Tuntuu kuin vanhukset olisi tuotu sinne säilöön ja sitten unohdettu.

ExoPol
Seuraa 
Liittynyt9.1.2015

Vierailija kirjoitti:

Yleisellä tasolla tavallaan ihan kiva ajatus, mutta mun lasta ei tarvitse viedä vanhainkotiin. Jos kysyt sitä, niin en tietenkään kehtaa vastata näin päin naamaa, vaan hymistelen jotain, vaikka ärsyttää että mun lapsen nenän eteen kärrätään jossain kuoleman rajamailla häilyvä muori tena täynnä.

Voi kristus..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tämä tuli mulle mieleen vaikka en lastenhoitoalalla itse olekaan. Vanhukset saattavat käyttäytyä arvaamattomasti, huudella, itkeä. Varmasti lapsille hämmentävää.

Kannattaa tosiaan ehkä valita sellainen hoitoyksikkö, joka ei ainakaan ole erikoistunut alzheimer-potilaisiin. Varsinkin jos lapsiryhmässä on arkoja lapsia. Toisaalta hoitohenkilökuntakin osaa varmasti valita ne vanhukset, jotka eniten osaisivat iloita tälläisestä. Ei ollenkaan huono idea siis!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan tuolle osastolle lapsia ajatellut viedäkään. Vaan tietenkin henkilökunnan päätöksellä yleisiin tiloihin ja vaikka huoneisiin, missä vanhus saisi meistä jotain, eikä lapsia tietenkään pelottaisi.

-ap

Vierailija

Löytyykö ap:n paikkakunnalta MLL:ää? Heillä on Terhokerhotoimintaa, tapaamisia joissa leikitään vauvasta vaariin. Varmaan järjestävät niitä myös vanhainkoteihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Siksi kun tykkään lasten kanssa tehdä juttuja ja antaa kokemuksia. Ja vaikka lasten parissa teenkin nyt työtä, on vanhustyö jo vuosia ollut se unelma.

Tuo myös antaisi itselleni paljon tässä pph:n työssäni; kehitellä uusia "hulluja" mutta niin järkeviä ja luonnollisia kokemuksia niin lapsille, vanhuksille kuin itsellenikin.

Toki, toinen yhtä hyvä selitys voisi olla, että olen kyllästynyt, lapset ovat kyllästyneitä ja vanhukset ovat yksinäisiä.

-ap

Vierailija

Olen työskennellyt vanhainkodeissa. Muutamia kertoja on päiväkodista tullut lapsiryhmä paikalle.

Tottakai vanhustenhoitajat pitävät huolen että esim. agressiiviset vanhukset eivät ole lasten kanssa. He myös ovat lastenhoitajan kanssa yhdessä rohkaisemassa niin vieraita kuin asukkaitakin.

Ehdottomasti kannattaa kysellä.

Mielestäni lasten ei tarvitse kehitellä mitään ihmeellistä ohjelmaa. Esimerkiksi välipala aika voisi olla hyvä. Niin että vanhukset kahvittelevat ja lapset syövät valipalansa :)

Vierailija

Muistelisin, että jossain päin Suomea oli yhdistetty päivä- ja vanhainkodit samaan rakennukseen. Siinä on lapsille mummoja ja pappoja ja varmaan piristää vanhuksiakin. Joten en tiedä, miksi ei toimisi niinkin, että menee vain vierailulle lasten kanssa.

Vierailija

Kysy sellaisesta paikasta ,jossa on kohtuullisen selväpäisiä ja hyväkuntoisia vanhuksia. Varsinkin pienellä paikkakunnalla siellä on varmasti joku jonkun lapsen tuttu vanhus.

Toisaalta nämä ovat vielä kovin pieniä, ehkä olisi parempi mennä isompien kanssa, jotka paremmin ymmärtävät , mistä on kyse. Itse olen käynyt koululaisten kanssa, joilla oli vanhainkodissa jonkinlainen 'kummiosasto'.

Eihän siellä tarvitse välttämättä lasten olla niitä ohjelmanesittäjiä, vaan vanhukset voivat kertoa lapsille vaikka loruja ja mitä itse pienenä leikkivät ja vaikka laulaa vanhoja lastenlauluja . Yllättävän paljon dementoituneetkin muistavat vanhoja lapsuusaikaisiakin asioita. Se on sitten toinen juttu, kuinka sekaisin joku dementikkomummo voi pienten lasten vierailusta mennä, kun alkaa muistelemaan omia lapsiaan ja on niistä kovin huolissaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat