Miksi joissain leipomusohjeissa pitää sekoittaa joukkoon "varoen"?

Vierailija

Otsikossa ihmetykseni. :)

Kommentit (7)

Vierailija

Ilmeisesti siksi että jos esim.sekoitetaan jauhot muna-sokerivaahtoon ei se vaahto pääse laskemaan. Ja juu, tää oli mun kotileipuritason arvaus... Saa arvostella/korjata jos meni ihan ketuiksi 😀

Vierailija

Esim munasokerivaahto lätsähtää, jos jauhoja vatkaa siihen joukkoon. Vaivalla saatu kuohkeus häipyy. Samoin valkuaisvaahto tietty.

Vierailija

Vaahdoista lähtee ilma, kuten tuossa jo sanottiin, ja esim. vehnäjauhojakaan ei kannata loputtomasti vaivata, ettei synny sitkoa.

Vierailija

Jauhoja muna-sokerivaahtoon sekoitettaessa vaahdosta lähtee aina ilmaa. Ei sille mitään voi. Olen ajat sitten lakannut varoen sekoittamasta, ja sekoittanut niin ettei varmasti jää kökköjä. Sitä varten siihen taikinaan leivinjauhetta laitetaan, että se kohoaa uunissa.

Ei tuo varoen sekoittaminen nyt suorastaan taikauskoa ole, mutta vähän tuollaista ylimääräistä kikkailua, että naisella olisi keittiössä mahdollisimman vaikeaa.

Vierailija

D

Vierailija kirjoitti:

Jauhoja muna-sokerivaahtoon sekoitettaessa vaahdosta lähtee aina ilmaa. Ei sille mitään voi. Olen ajat sitten lakannut varoen sekoittamasta, ja sekoittanut niin ettei varmasti jää kökköjä. Sitä varten siihen taikinaan leivinjauhetta laitetaan, että se kohoaa uunissa.

Ei tuo varoen sekoittaminen nyt suorastaan taikauskoa ole, mutta vähän tuollaista ylimääräistä kikkailua, että naisella olisi keittiössä mahdollisimman vaikeaa.

mutta eihän esim kääretorttutaikinaan laiteta leivinjauhetta!

Vierailija

Tuollaisessa taikinassa ei myöskään haluta taikinaan sitkoa ja sitkoa taas syntyy jos sitä sekoittaa liian kauan, tarkoitus on vaan saada aineet sekaisin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat