Miksi lähihoitajia aina haukutaan?

Vierailija

Kyllä, olen itse lähihoitaja enkä ymmärrä miksi jokaisessa keskustelussa tulee esille lähihoitajien "tyhmyys", koulutuksen alhainen taso ja se etteikö meidän työ olisi oikeaa työtä. Itse olen töissä dementiakodissa, ja jos ei tiedä mitä alzheimer ihmiselle tekee niin en lähtisi sanomaan työn olevan helppoa, siistiä ja mukavaa sisätyötä. Ihmisen arvokas kohtaaminen, täysi valtainen hoito ja hyvä kuolema sen jälkeen kun muistisairaus on todettu on mielestäni arvokasta työtä enkä koe ammattinimikkeemme yleisesti ottaen ansaitsevan muiden ihmisten haukkumista huonon palkan sekä työaikojen lisäksi.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

En usko, että kenellekään on epäselvää lähihoitajan työn vaativuus ja rankkuus. Sen sijaan opintoihin on helppo päästä ja niistä on myös helppo päästä läpi. Siitä tämä maine. Sen sijaan ihmiset eivät ymmärrä, että ne heikot lähihoitajat eivät juuri edes hakeudu lähihoitajan töihin tai ainakaan eivät pärjää niissä. Enemmän tunnen lähihoitajaksi kouluttautuneita, jotka tekevät jotain aivan muuta, kuin lähihoitajan työtä tekeviä.

t. toinen lähihoitaja

Vierailija

Hitto miten huonosti kirjoitin muuten edellisen viestini toistoineen ja pilkkuvirheineen. Anteeksi suuresti! :) Väsymys painaa töiden jälkeen.

t. edellisen viestin kirjoittaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kenellekään on epäselvää lähihoitajan työn vaativuus ja rankkuus. Sen sijaan opintoihin on helppo päästä ja niistä on myös helppo päästä läpi. Siitä tämä maine. Sen sijaan ihmiset eivät ymmärrä, että ne heikot lähihoitajat eivät juuri edes hakeudu lähihoitajan töihin tai ainakaan eivät pärjää niissä. Enemmän tunnen lähihoitajaksi kouluttautuneita, jotka tekevät jotain aivan muuta, kuin lähihoitajan työtä tekeviä.

t. toinen lähihoitaja

Valtakunnassa on lukematon määrä töitä joihin ei vaadita mitään koulutusta: erilaiset autokuskit, mallit, toimittajat, muusikot, toimittajat jne jne

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Valtakunnassa on lukematon määrä töitä joihin ei vaadita mitään koulutusta: erilaiset autokuskit, mallit, toimittajat, muusikot, toimittajat jne jne

Ja miten tämä tähän liittyi? Sitenkö, että lähihoitajat ovat tyhmiä kun tekevät lähihoitajan töitä eivätkä soita esim. kitaraa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani lähihoitajat eivät koskaan tee muuta kuin valita ja valita ... Aina on niin rankkaa..

Minä sen sijaan tunnen aika monta ihmistä, jotka eivät tee muuta kuin valita, vaikka lähihoitajan näkökulmasta heidän työnsä tuntuu uskottaman kevyeltä.

Vierailija

No mutta jos ei jaksa koko aikaa haukkua opettajia, pitää tehdä välillä jotain muuta. T. Ope

No ihan vakavasti ottaen. Lähihoitajia on laidasta laitaan, kuten yleensäkin ammateissa. Tunnen itse hyvin fiksuja lähihoitajia, joilla on muutakin koulutusta, joillakin maisteriksi asti opintoja. Joten itse en yleistäisi yhtään. Tunnen yhden lähihoitajan, jolla on korkea koulutus taidealalla, joka ei työllistänyt, mutta lähihoitajana on löytynyt työtä. Ja hoitotyö on arvokasta. Kyllä me sen kaikki oikeasti tajuamme. Kaikki me joskus vanhenemme, ja joskus apua tarvitsemme.

Vierailija

Olen valmistunut 2 vuotta sitten lähihoitajaksi ja täysin pettynyt ja kyllästynyt alaan. Valtava kiire, liian vähän henkilökuntaa. Henkilöstö riitaista, loppuunpalanutta, kyllästynyttä, jatkuvasti sairauslomilla. Pomot epäpäteviä, välinpitämättömiä, alalle sopimattomia, päällepäsmäreitä. Ankea työilmapiiri, jatkuvasti ongelmia. Tiedonkulku ei toimi, pomolla omat suosikit, muut ovat B-luokkaa, joille annetaan vaikeimmat hoidettavat sekä huonoimmat työvuorot. Suosikit saavat olla sairauslomilla rauhassa, B- ryhmäläisille raivotaan ja kostetaan poissaolot. Niille hoitajille, jotka uskaltavat sanoa vastaan, ei jatketa määräaikaisia työsuhteita. Paljon muutakin olisi kerrottavana, mutta en viitsi, olen niin kyllästynyt. Tuntuu siltä, että hoitoalalle hakeutuu mieleltään sairaat yksilöt. Vai onko työ se, mikä tekee sairaaksi? En tiedä, mutta aion hakeutua muihin töihin.

Vierailija

Varmasti siksi, että lähihoitajan koulutus on kokenut melkoisen inflaation viime vuosina. Ensin tehtiin arviointireformi (siirryttiin 5-portaisesta arvioinnista 3-portaiseen), sisäänottokriteerit karsittiin olemattomiin ja ne heikkolahjaisimmatkin, joita ei voisi vähempää kiinnostaa on pakko päästää koulutuksesta läpi. Jossain vaiheessa tuli ohje, että tenttejä ei saisi mielellään pitää (koska opiskelijat eivät pääse niistä läpi) vaan arvioinnin tulisi olla mielellään asteikolla hyväksytty/hylätty ja perustua toiminnallisuuteen. Jossain vaiheessa nostin itse kytkintä, kun ei enää opettajan etiikka antanut periksi katsoa läpi sormien kaikenlaista hutilointia. Parhaimmillaan lähihoitajat ovat äärettömän ammattitaitoisia ja merkittävässä roolissa terveydenhuollossa ja potilaan elämässä. Valitettavasti mukaan mahtuu paljon myös näitä evvk-tyyppejä, joille ei koskaan olisi tullut tutkintoa myöntää. Ja nämä tyypit vievät sitten koko ammattikunnan maineen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Koulutus on vastine jätkien jollekin metallipuolen amikselle = peruskoulun ka 6.5

Onhan tämä todella muuttunut. Ennen, kun oli apuhoitajat ja mielisairaanhoitajat yms. suurin osa oli ylioppilaita ja jopa hyvillä arvosanoilla kirjoittaineita, koska kouluun ei päässyt muuten.

Nyt kun sinne mennään peruskoulusta, sinne tulee juuri se heikoin aines ja sen kyllä huomaa.

Vierailija

Aivan järkyttävää lukea osan kirjoittamia kommentteja! Jo pelkästään se, että arvostelee ihmistä / ihmisryhmää ammatin kautta, kertoo sanojasta ihan kaiken. Jokainen työ on tärkeää,  eikä ammatti sinänsä kerro ihmisestä yhtään mitään.

Vuosia terveydenhoitoalalla olleena voin sanoa, että ilman lähihoitajia, ja heidän mieletöntä osaamista  esimerkiksi vanhustyössä, olisi moni asia todella huonosti. Sitä käsillä tekemisentaitoa, välittämistä ja ihmisen inhimillistä kohtaamista ei voi kuin ihailla. Jokainen teistä voi yrittää samaa. Kuinka monesti siihen olisikaan?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat