En lahjoita fb jouluapua-keräykseen tänä vuonna

Vierailija

Viime vuonna valitsin äitini kanssa perheen, joka asui samalla paikkakunnalla, yh-äiti ja 4 lasta, jotka eivät kykeneet ostaa ruokaa edes jouluksi, lahjoista puhumattakaan. Tarina kosketti minua syvästi sitä lukiessa, äitini myös. Keräsimme lapsille lahjoja heidän toiveidensa mukaisesti, keräsimme ison, todella ison korin jouluruokaa, jouluherkkuja, suklaata, pipari-ja torttutaikinaa, jotta saisivat itse leipoa ja koristella perheen kesken. Muutaman sähköpostiviestin jälkeen vein tuliaiseni hänelle kotiin. Mikä odottaakaan ovella...

Nainen avaa oven, kerrostaloasunnosta räjähtää kasvoille järkyttävä lian ja sotkun haju, tavaroita kuin hamstraajilla, niin paljon, ettei väliovea meinannut auki saada. Ojensin hänelle ruokakorin ja lahjat, hän tuijottaa niitä vähän aikaa ja toteaa: "Taas ruokaa? *syvä huokaus*, ei me näitä kaikkia oteta, ei oo edes pakastinta, tää on jo siis 5. Lanttulaatikko, joka saatiin! Tyttö sai jo edelliseltä takin, ei me tarvita enää. hyvää joulua" ja ovi pamautui kiinni.  Jäin oven taakse vain suu pyöreänä, että mitähän justiin tapahtui... Ensin tuli hämmennys, sitten tuli raivo. Kuinka joku edes KEHTAA käyttäytyä noin, kun jotkut omalla ajallaan, jopa ilmaiseksi tekee hyvää jonkun toisen puolesta? Tänä vuonna en aio vaivautua, ja tuhlata rahaa ilmaan. 

Kommentit (13)

Vierailija

Kun lukee täältä Jouluapua-ketjun, niin tuskinpa minäkään lahjoitan. Mielummin vaikka mamuille, kun näille patalaiskoille huijareille.

Vierailija

Olitko sopinut äidin kanssa etukäteen vieväsi hänelle ruokaa vai menitkö yllätyksenä? Ehkä saman äidin tarina oli koskettanut montaa muutakin, ja ruokaa oli tullut jo liikaa. Mutta äidin sanat olivat kyllä tosi tökeröt. Olisi ennemmin kiittänyt ja todennut, että voisitteko antaa jollekin muulle tarvitsevalle, kun saimme jo tarpeeksi ruokaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olitko sopinut äidin kanssa etukäteen vieväsi hänelle ruokaa vai menitkö yllätyksenä? Ehkä saman äidin tarina oli koskettanut montaa muutakin, ja ruokaa oli tullut jo liikaa. Mutta äidin sanat olivat kyllä tosi tökeröt. Olisi ennemmin kiittänyt ja todennut, että voisitteko antaa jollekin muulle tarvitsevalle, kun saimme jo tarpeeksi ruokaa.

Kyllä. Ruokien tulo oli hänellä tiedossa, kysyin jopa mahdollisia allergioita, ja hän muutaman mainitsi. Tarkistin aina jokaisen ruoka-aineen häneltä, että oli ok. 

Lahjoistakin sovimme etukäteen.

ap

Vierailija

Olen kahtena vuonna laittanut paketin postiin fb:n jouluavun kautta ja yhtäkään kiitosta en ole saanut. Ja kyllä, mielestäni on kohteliasta kiittää lahjasta. Enää en osta lahjoja tällaisille ja jouluapu saa jäädä. Tai ainakin perheelliset rajaan ulos.

Vierailija

Minä lahjoitan tänä vuonna ainoastaan kummilapselleni Perussa sekä muutamaan harkittuun kohteeseen koskien luontoa/eläimiä. Suomalaisella ihmisellä on kaikki niin hyvin, ettei hän kaipaa apuani. Näin sanon itsekin pienituloisena mt-kuntoutujana. Kyllä sillä toimeentulotuella elää ihan kivasti.

Vierailija

Minä tapasin viime vuonna bussipysäkillä naisen josta näki että oli selvästi itkenyt vaikka sitä peittelikin. Bussi ei tullut ajoissa niin aloin juttelemaan ensin naisen lapsien kanssa ja sitten naisen kanssa. Selvisi että he ovat vähän aikaa sitten muuttaneet samaan taloon ja rahat on tosi vähissä.

kävin 23. Päivä viemässä oven taakse säkin missä oli lapsille kaikenlaisia lahjoja sekä äidille 200 euron lahjakortin prismaan. Soitin ovikelloa ja poistuin.

Jouluaatto- aamuna tuo perhe koputti oveen ja lapset lauloivat joulupuu on rakennettu ja äiti ojensi minulle Tähtitorttu laatikon. Kaikkien silmistä paistoi ilo. Se oli paras joululahjani ikinä.

Vierailija

Siellä jouluapua sivuilla on ollut myös eläkeläisiä. Viime vuonna leivottiin teini-ikäisen kanssa yhdelle vähävaraiselle yksin asuvalle leskirouvalle joulujuttuja ja vietiin myös jouluruokaa hänelle. Oli oikein liikuttunut, olemme tavanneet häntä tässä pitkin vuotta nyt muutenkin kun asuu samassa kaupungissa. Lapsiperheiden osalta minullakin on vähän huonoja kokemuksia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat