Keiden oville lapsenne menevät perjantaina kerjäämään karkkia?

Vierailija

Naapurit, kaverit, ihan kuka vaan? Ja onko lapsilla lupa (tai oikeus) tehdä jotain jäynää, jos karkkia ei heru?

Kommentit (15)

Vierailija

Ei tasan kenenkään ovelle. En jaksa muutenkaan ymmärtää tätä jenkeiltä imettyä tapaa tehdä pyhäinpäivästä halloween kaikkine kaupallisine höpötyksineen ja tänne kuulumattomine tapoineen.

Vierailija

Naapureiden, paitsi yhden luokse olen kieltänyt menemästä (vihaa lapsia). Saa tehdä jäynää (joo, eivät riko ikkunoita tai muuta laitonta), vuoden muina päivinä ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Naapureiden, paitsi yhden luokse olen kieltänyt menemästä (vihaa lapsia). Saa tehdä jäynää (joo, eivät riko ikkunoita tai muuta laitonta), vuoden muina päivinä ei.

Luultavasti ei vihaa lapsia vaan tuollaisia idiootteja vanhempia.

Vierailija

En anna omienkaan lasten mennä levittämään tuota suomeen kuulumatonta tapaa, ja tiedän että moni vanhuskaan ei sitä hyvällä katso/josko edes tietävät naminkerjuuseen varautuakaan.

Ja en kyllä itsekään kovin suopea tule olemaan yhdellekään lapselle vanhempineen jos joku kuvittelee tekevänsä mitään "jäynää" halloweenin varjolla. Ihan varmasti en siivoa yhtään toisten tekemää jekkua kotoani enkä sen ulkopuolelta. Miksi sellaista pitäisi edes hyväksyä? Mafiakin kerjää suojelurahoja, minusta tämä on siihen verrattavaa kiristystä lapsellisessa mittakaavassa. Namia tänne heti or else...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti ei vihaa lapsia vaan tuollaisia idiootteja vanhempia.

Kiitos kohteliaisuudesta tosikko.

Minä en ole lapsilleni Halloweeneja opettanut, he itse kavereidensa kanssa haluavat järjestää juhlat Pyhäinpäivän aattona. Itse vietän Pyhäinpäivää, mutta lapsilleni suon sen juhlien järjestämisen ilon, pukeutumisen rooliasuun ja jännittävien juttujen kokemisen. Se ei ole minulta mitään pois. Ps. naapurissa asuu lasten kaverit ja vanhemmat vedämme samaa linjaa, tuntemattomien oville ei mennä.

Vierailija

jännittäviä juttuja voi kokea muutenkin kuin kerjäämällä karkkia.

me poimitaan rusinat pullasta ja pidetään kauhujuhlat omaan tapaan. ällökakkua ja kammotusvaatteita. 

lapset ei kerjää karkkia ovilla pääsiäisenäkään, mummolassa virpovat luvan kanssa.

Vierailija

Pyhäinpäivä, All Hallow's Day (= kaikkien pyhien päivä, Halloween) on tietääkseni vasta lauantaina. Vainajien muistaminen on eurooppalainen perinne (esim. Saksassa Aller Seelen Tag, "sielujen päivä"); jenkkien Halloween on lähtöisin Irlannista ja siellä varsin harras päivä. 

Perjantai on tavallinen arkipäivä. 

Meidän lapset tuskin menevät lauantaina minnekään "kerjäämään", emme vietä Halloweenia vaan Pyhäinpäivää. Pienempinä he kävivät Palmusunnuntaina virpomassa (jota jotkut mammat pitävät kerjäämisenä), mutta se ei enää innosta, on kuulemma  "pienten hommaa". :)

Koska virpominen on meillä itäistä perinnettä, sitä ei tunneta (ainakaan samoilla juurilla) muissa länsimaissa. Meillä lapsoset pukeutuvat noidiksi Palmusunnuntaina ja kiertävät naapurustossa virpomassa terveyttä, englanninkielisellä kielialueella sama tehdään Halloweeninä. Paitsi, että siellä on käytössä uhkailu ja kiristys: trick or treat? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pyhäinpäivä, All Hallow's Day (= kaikkien pyhien päivä, Halloween) on tietääkseni vasta lauantaina. Vainajien muistaminen on eurooppalainen perinne (esim. Saksassa Aller Seelen Tag, "sielujen päivä"); jenkkien Halloween on lähtöisin Irlannista ja siellä varsin harras päivä. 

Perjantai on tavallinen arkipäivä. 

Meidän lapset tuskin menevät lauantaina minnekään "kerjäämään", emme vietä Halloweenia vaan Pyhäinpäivää. Pienempinä he kävivät Palmusunnuntaina virpomassa (jota jotkut mammat pitävät kerjäämisenä), mutta se ei enää innosta, on kuulemma  "pienten hommaa". :)

Koska virpominen on meillä itäistä perinnettä, sitä ei tunneta (ainakaan samoilla juurilla) muissa länsimaissa. Meillä lapsoset pukeutuvat noidiksi Palmusunnuntaina ja kiertävät naapurustossa virpomassa terveyttä, englanninkielisellä kielialueella sama tehdään Halloweeninä. Paitsi, että siellä on käytössä uhkailu ja kiristys: trick or treat? 

Halloween tulee sanoista All hallow's eve eli on pyhäinpäivän aatto.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat