Keski-ikäiset, missä iässä hankitte silmälasit ikänäön vuoksi?
Itse 46-v. Shampoopullon tekstit alkavat olla epäselviä, mutta missä tilanteessa tajusitte, että nyt on syytä lähteä optikolle?
Kommentit (23)
45-vuotiaana lukulasit, aika pieni vahvuus eikoissa. 50-vuotiaana kaksitehot. -2 on toisessa ja toisessa vähän enemmän, eli ei kovin paha. Mulla tuli siitä, kun silmät alkoi väsyä kirjaa lukiessa, tämä ennen kuin nuo pienet tekstit olivat vaikeita lukea.
50-v, enkä ole tyytyväinen näihin laseihin. Ikänäköisyyttä minulla on ollut jo ennestään, lasit murkkuikäisestä. Mutta näillä kaksiteholaseilla en edelleenkään näe pieniä pakkaustekstejä. Yhtä turhan kanssa.
Mulla tuli ikänään takia lukulasit 40-vuotiaana.
No ikää 42 ja nostan likinäkölasit silmiltä kun luen hyvin pientä tekstiä. Kai kohta haettava kakstehot :(
Nyt 46-vuotiaana ostin kirjakaupasta ekat lukulasit. En tarvitse lukulaseja päivällä töissä tai kotona hyvässä valaistuksessa lukiessa, mutta iltaisin silmät on usein jotenkin laiskat ja väsyneet.
44-vuotiaana hankin ekat lukulasit Tiimarista, vahvuus oli +1,5. Tiimari-laseilla pärjäsin monta vuotta, mutta sitten aloin tarvita vahvuutta jo kauaskin, joten jouduin hankkimaan monitehot 49-vuotiaana. Nyt mun lasien vahvuus on jo +2,5 kauas ja +4,75 lähelle ja ikää 55 vuotta. Kyllähän sen lasien tarpeen siitä huomaa, jos ei esim. tuoteselosteita näe lukea tai käsien pituus ei enää riitä lehtien lukemiseen.
N. 53-vuotiaana. Tiimarin laseilla pärjään, eri vahvuuksilla eri tehtäviin. Kaukonäkö on ok molemmissa silmissä.
Se on sitten poliittisesti korrektia sanoa "aikuisnäkö".
Eli ensin pärjää marketin laseilla? Kauanko, ennen kuin on optikolle asiaa?
Ap.
20v sain lukulasit. terveisin ei vielä keski-ikäinen
Ekat lukulasit 45-vuotiaana, ekat monitehot 53-vuotiaana.
Ap, kannattaa hakea kunnon lukulasit jo siksi että näkee paremmin ja siksi ettei kurtistele otsaansa sibeliusrypyille.
Pärjääminen markettilaseilla riippuu siitä onko vain ikänäköä vai onko jotain muuta kuten ongelmaa ja missä laseja tarvitsee. Melkein kannattaisi käydä näöntarkastuksessa ja hankkia optikkoliikkeestä lukulasit, jos niitä tarvitsee työssään. Jos vain tiiratessa jotain pienempää tekstiä kaupassa tms., sitten selviää markettilaseilla jokusen vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Itse 46-v. Shampoopullon tekstit alkavat olla epäselviä, mutta missä tilanteessa tajusitte, että nyt on syytä lähteä optikolle?
Myös 46-vuotiaana.
Vielä en ole tarvinnut, mutta varmaan ihan ajan kysymys.
45v 3kk
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Älä mene optikolle, vaan silmälääkäriin vaikkapa työterveyden kautta. Optikko tarkastaa näön ja myy sinulle silmälasit ja kivat kehykset. Silmälääkäri tutkii silmänpaineet ym., mutta hänen tavoitteenaan ei ole myydä sinulle mitään muuta. Saat todennäköisesti "silmälasireseptin" ja jos vain "normaalia" ikänäköä, niin voit käydä ostamassa tiimarilasit.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Tokmannilta just ostin +1,00 lasit, hinta alle 3€. Ikää 48.
Mä olen 46v ja mulla on miinuslinssit eli en näe kauas. Olen huomannut näköni muuttuneen enkä näe näillä laseilla tarpeeksi kauas ja välillä otan lasit pois esim. kun lasken kerroksia tummasta neuleesta. Nämä lasit ei ole mulle enää hyvät ja selvästi tarvitsisin kaksiteholinssit. Ei ole kuitenkaan varaa joten ei auta kuin kärsiä.
Mulla on kyllä ollut lasit koko ikäni mutta pidän niitä nykyään ulkonäkösyistä. Näytän paremmalta lasien kanssa.
Ja laiskuudesta. En jaksa leikkauttaa tai sählätä linssien kanssa, siis pokat.
Kun on kunnon isot pokat voi jättää myös meikit pois. Säästää aikaa ja vaivaa.
Noin 42-43 -vuotiaana