Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan kadonneita perustaitoja

Vierailija

Tiskaaminen, ruuanlaito

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiskaaminen, ruuanlaito

Siis nuo eivät ole kadonneita perustaitoja. Suurin osa ihmisistä osaa tiskata ja laittaa ruokaa. Tuo on semmoisen ihmisen vastaus, joka haluaa vain valittaa "nykyajasta" valittamisen tähden. Käytä aivojasi ja mieti, millaiset perustaidot ovat ihan oikeasti kadonneet.

-

Mun vastaukseni on on erilaisten sivutuotteiden hyväksikäyttö. Ihan hirveästi menee resursseja hukkaan, kun näitä ei käytetä. Tämä tuli viimeksi mieleen, kun lakaisin lattialta tuhkaa, jonka taaperoni oli kaivanut tuhkaluukusta.

Vierailija

Hevosen valjastaminen reen eteen, pellavan loukutus ja liuhtaus, kehruu, sahan terottaminen, mateiden nuijinta, paulan viritys.

Vierailija

Vähän ot mutta muistatteko miten ennen älypuhelimia ja nettiä muutenkin, oli joka luokalla joku kävelevä tietosanakirja jolta saattoi tarkistaa esim. ainekirjoituksessa että paljonko Norjassa on asukkaita tai onko Kanadassa ollut koskaan olympialaisia tai miten strength kirjoitetaan. Näistä hepuista on tullut täysin hyödyttömiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Omatoiminen tiedonhaku.

Mä kyllä sanoisin, että ei ole kadonnut. Mitä nyt opettajia tunnen, niin nykyään koulussa just painotetaan tiedonhakua oppimisen sijaan. Kun mä olin ala-asteella (80- ja 90-luvuilla), sain kokeessa miinuspisteitä, kun kirjoitin koevastaukseen ihan oikeaa tietoa, mutta oppikirjatiedon ulkopuolelta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot mutta muistatteko miten ennen älypuhelimia ja nettiä muutenkin, oli joka luokalla joku kävelevä tietosanakirja jolta saattoi tarkistaa esim. ainekirjoituksessa että paljonko Norjassa on asukkaita tai onko Kanadassa ollut koskaan olympialaisia tai miten strength kirjoitetaan. Näistä hepuista on tullut täysin hyödyttömiä.

Olet väärässä. Vaikka kuinka on älypuhelimet ja netit niin tietoa ei ostata hakea vaan kysytään aihe vapaalta. :D

Vierailija

Oikeastaan kaikki sellaiset taidot halutaankin hävittää, jolla joku tekee rahaa. Näihin kuuluvat auton renkaiden vaihto, hajulukon puhdistaminen lavoaarista, lampun vaihto jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Vaikka kuinka on älypuhelimet ja netit niin tietoa ei ostata hakea vaan kysytään aihe vapaalta. :D

Miten tämä eroaa entisajoista? Mun mielestä ennenkään tietoa ei haettu. Olin tuollainen henkilö, jolta kysyttiin usein. Mä osasin myös käyttää esim. tietosanakirjoja, mutta ei monelle oikeasti tullut mieleen käydä vaikka kirjastossa etsimässä tietoa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat