Onko tämä normaalia? (työ vaatekaupassa)

Myyjä

Olen ollut töissä kansainvälisessä yrityksessä pari kuukautta. Työkaverit on ihan jees, samoin asiakaat ja tuoteet.. Mutta työajat.. Kun menin töihin, minun piti allekirjoittaa sopimus että suostun tekemään 10h päiviä. Samalla kertaa piti allekirjoitaa vaikka mitä lappusia, esim salassapitoasioita jne. ne on ok. Tuota 10h suostumusta en miettinyt sitä sen kummemmin.. Sillä oma työsopimus on 10 h/viikko.

Noh.. Tunteja on sitten ollut viime viikkoina enemmän kun tuo 10h/viikko.. Tunteja on ollut koko ajan yli 30.. Ja välillä on ollut noita 10h päiviä kaksikin peräkkäin.. Ilman sen kummempaa syytä, esim että joku olisi sairastunut kesken päivän.. Ja sen takia pitäisi jäädä sulkemaan kauppaa tms.. 

En ole koskaan aikaisemmin ollut töissä kaupan alalla.. Onko nämä 10h/päivä normaaleja muualla? Ajattelin että tämä olisi kiva osa-aikatyö opiskelun ohella.. Mutta en ollut varautunut tähän. Pelkään että jos mainitsen asiasta esimiehelleni.. tms.. Niin sopimukseni loppuu (olen koeajalla)

Halusin vähän lisätuloja, ettei tarvitsisi nostaa opintolainaa.. Mutta en halunnut koko päivätyötä, etenkään 10h päiviä.. :/

Tekeekö muut 10h päiviä töissä "normaalisti"?

Kommentit (7)

Vierailija

Meillä 9,5h päivä on ihan normaali, kauppa siis auki 10h päivässä ja työaikaa vartti ennen ja jälkeen sulkemisen ja ruokatunti tunnin mittainen (lauantaina lyhempi päivä, kun aukiolokin on lyhempi). Välillä on myös normaalia n. 7,5h päivää, joskus 6h päiviäkin.  Toki kokonaistyöaika sitten tasataan 38,5h viikossa keskimäärin eli vastaavasti vapaapäiviä on sitten enenmmän.

Kaupan allalla on aika yleistä, että työvuorot eivät ole joka pävä saman mittaisia, vaan töihin pyritään saamaan väkeä silloin, kun asiakkaitakin on enemmän.

Tyypiilistä on myös, että tehdään esim. 10h/viikossa sopimus, mutta kuitenkin tunteja on ainakin sesongilla 30-40 viikossa, hiljaiseen aikaan tai pomon epäsuosioon joutuneilla sitten vähemmän.

Sinuna juttelisin esimiehen kanssa asiasta siihen sävyyn, että teet kyllä töitä mielellään, mutta opiskelujen vuoksi tekisin mielellään suunnilleen työsopimukseen merkatun tuntimäärän, et kovin paljoa enempää. Työvuorojen pituuteen ei juurikaan voi vaikuttaa (tai pomot eivät mielellään ota toiveita vastaan, kun työvuorolistan tekeminen on muutenkin aikamoinen palapeli).

m

Muija on homomaukalla töissä ja siellä on max 32h/viikko ja tasotusjärjestelmä jos tulee liikaa töitä, myymäläpäällikkö on ainut joka tekee täysiä 37.5h viikkoja.
Työajat aivan perseestä, ei ole kahta päivää viikossa että menisi samaan aikaan töihin, asutaan hieman syrjässä ja julkisilla ei ole mitään mahdollisuutta käydä töissä.
Mun mielestä paska firma ja kusipäistä porukkaa töissä, muijalla oli kerrankin 5viikon aika 1päivänä sellainen vuoro että pääsi klo16 muuten oli illassa kokoajan, tuntuu että niille kenellä on lapsia laitetaan tahallaan iltaa jatkuvasti, meillä ei ole edes ketään tuttua sukulaista joka katsoisi lapsia.
Palkka on paskaa ja kerran kuussa viikonloppu vapaa.

Vierailija

Ok kiitos. Pitää jutella, ja toivoa ettei työt lopu kokonaan kun mainitsen asiasta.. Ja minua korvata jos en ole riittävän "joustava"

Tämä ahdistaa vähän ennakoon.. Koska yksi osa-aikainen mainitsi joskus näistä työajoista ja niiden pituudesta.. Eikä häntä ole näkynyt töissä sen jälkeen.. Vaikka tiedän että hän tykkäsi myös tästä työstä ja olisi halunnut jatkaa.. Mutta vähemmällä tuntimäärällä.. (oli kesätöissä)

Vaikka ei tämä ole tämän kaupungin ainut työpaikka jos huonosti käy.. Lisätulot vaan olis ihan jees. Mutta koulusta olisi kiva valmistua ajallaan..

Vierailija

Riipuu varmaan kaupasta.. Itse olen ruokakaupassa töissä, enkä ole koskaan ollut yli10h vuorossa..

En edes silloin, kun on tehty inventaariota tms. Mutta olenkin isossa kaupassa töissä jossa on työntekijöitä n.30.  Itsellä työsopimus 30h/viikko. 

Vierailija

Jos sulla on sopimus jossa työaikasi on määritelty 10/h viikko, se on 10/h viikko. Lisätyötä saa teettää vain työntekijän suostumuksella ellei työsopimuksessa ole sovittu toisin.

Työsopimus kannattaa lukea tarkkaan ennen allekirjittamista. Mikäli työnantaja ei noudata tekemäänne työsopimusta, hänellä ei ole oikeutta irtisanoa sopimusta sen vuoksi, että vaadit sopimusta noudatettavaksi.

Tässä yksi syy, miksi paikallinen sopiminen ei sopisi kovinkaan moneen yritykseen, he eivät sovi vaan sanelevat.....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä 9,5h päivä on ihan normaali, kauppa siis auki 10h päivässä ja työaikaa vartti ennen ja jälkeen sulkemisen ja ruokatunti tunnin mittainen (lauantaina lyhempi päivä, kun aukiolokin on lyhempi). Välillä on myös normaalia n. 7,5h päivää, joskus 6h päiviäkin.  Toki kokonaistyöaika sitten tasataan 38,5h viikossa keskimäärin eli vastaavasti vapaapäiviä on sitten enenmmän.

Kaupan allalla on aika yleistä, että työvuorot eivät ole joka pävä saman mittaisia, vaan töihin pyritään saamaan väkeä silloin, kun asiakkaitakin on enemmän.

Tyypiilistä on myös, että tehdään esim. 10h/viikossa sopimus, mutta kuitenkin tunteja on ainakin sesongilla 30-40 viikossa, hiljaiseen aikaan tai pomon epäsuosioon joutuneilla sitten vähemmän.

Sinuna juttelisin esimiehen kanssa asiasta siihen sävyyn, että teet kyllä töitä mielellään, mutta opiskelujen vuoksi tekisin mielellään suunnilleen työsopimukseen merkatun tuntimäärän, et kovin paljoa enempää. Työvuorojen pituuteen ei juurikaan voi vaikuttaa (tai pomot eivät mielellään ota toiveita vastaan, kun työvuorolistan tekeminen on muutenkin aikamoinen palapeli).

Mun mielestä outo perustelu tuo että "listojen teko on vaikeaa, niin siksi teetän sulla näin paljon töitä.. Koska on vaikea tehdä näitä listoja" etenkin jos tietää että olen koulussa ja että hain osa-aikaista työtä, en koko päivä työtä.. Mutta joo, pitää jutella. Nyt vaan ihmetyttää..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat