Miten kestää omia virheitä töissä?

Vierailija

Miten te kestätte virheitänne?

Kommentit (7)

Vierailija

Harjoittelun tulosta. Myös kokonaiskuvan näkemisen tulosta.

Mulla on ollut pahanlaatuinen ongelma perfektionismin kanssa, niin paha, että mulla oli lopulta ocd ja syömishäiriö. Sitten se kävi mahdottomaksi ja alkoi rajoittaa elämää liikaa ja pääasiassa lapseni takia opettelin siitä ulos. Aluksi se oli kauheaa, ja tuntui siltä, että maailmanloppu tulee ihan minä hetkenä hyvänsä ja se on mun syy, mutta ajan myötä tuo tunne antoi periksi.

Tähän liittyy sekin, että uran alkuvaiheessa perfektionismista oli hyötyä, mutta uran edetessä, vastuun ja projektien kasvaessa perfektionismi alkoi olla haitta. Se johti pikkuasioiden kanssa nysväämiseen ja esti näkemästä kokonaiskuvaa, kehittämästä tavoitetta ja luomasta visiota. Se esti ottamasta uuden syntymiselle välttämättömiä riskejä. Mun ympärillä samoihin aikoihin uransa aloittaneista ihmisistä moni on jäänyt tähän loukkuun, ne pysyy keskimääräisinä ja keskitasolla, eikä ne pääse eteenpäin. Mun täytyy kiittää siitä, että mulla oli oikeassa vaiheessa hyvä mentori, joka sekä pakotti, että tuki tämän hyppäyksen kanssa.

Mieti, mitä niistä sun virheistä seuraa. Suhteuta tämä sitten siihen, mitä teidän osasto ja firma kokonaisuudessaan tekee. Sitten mieti, mitä seuraa, jos et tee mitään. Firmalle, osastolle ja sulle.

Vierailija

Olen luovan alan työssä (opettaja). Mokailu ei haittaa, kunhan mokaa eteenpäin. Epäonnistumiset kuuluvat prosessiin, eikä niitä pidä pelätä. Enemmän harmittaa sellainen, että toimii jotenkin väärin, ammattietiikan ja omien arvojen vastaisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syytän olosuhteita ja muita ihmisiä.

Toimiiko hyvin?

Kyllä.

Ja tarkennetaan, että kyse on attribuoinnista eli asioiden selittämisestä omassa mielessä, ei syytösten esittämisestä kahvihuoneessa. En auo päätäni muille mutta hiljaa itsekseni etsin virheelle syyn oman itseni ulkopuolelta.

Ymmärtääkseni tämä on meille miehille hyvin tyypillistä.

Vierailija

Ainakin meidän tilitoimistossa jokaista virhettä seurataan. Ja virhehän on, jos vahingossa laittaa vaikka kustannuspaikkaan yhden merkin väärin. Jos tekee sellaisen virheen, että se pitää korjata kirjanpitoon, niin se täytyy merkitä seurantalomakkeeseen, johon laitetaan mikä virhe, miksi tullut, kenen syy jne. Nämä käydään sitten läpi kuukausipalaverissa perusteella "osataan välttää jatkossa". Joo, ei siis yhtään stressaa, kun kiire on muutenkin valtava.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän tilitoimistossa jokaista virhettä seurataan. Ja virhehän on, jos vahingossa laittaa vaikka kustannuspaikkaan yhden merkin väärin. Jos tekee sellaisen virheen, että se pitää korjata kirjanpitoon, niin se täytyy merkitä seurantalomakkeeseen, johon laitetaan mikä virhe, miksi tullut, kenen syy jne. Nämä käydään sitten läpi kuukausipalaverissa perusteella "osataan välttää jatkossa". Joo, ei siis yhtään stressaa, kun kiire on muutenkin valtava.

On tärkeää, että rahaa ja ihmishenkiä koskevissa töissä pyritään poistamaan kaikki virheet, jotka voidaan poistaa. Siltikin tuo kuulostaa aivan kamalta työltä. En usko, että pystyisin koskaan sopeutumaan tuollaseen ympäristöön. Nykyisin on vallalla perusteeton käsitys, että kaikki meistä voisivat periaatteessa tehdä kaikkia mahdollisia töitä. -4

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat