Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko opettajan peruspalkka 53€/h ?

Vierailija

Lohjan lehdessä on lehtijuttu että opettajan keskimääräinen tuntipalkka on 53€ -

juttu liittyy kouluverkkoselvitykseen jossa ollaan sulkemassa kouluja. Aika huimaava palkkataso? Jos laskisi 53€x 5h /päivä sehän tekee kuukaudessa about 5500€.

Aika ero esim. sairaanhoitajan palkkaan joka tekee 8h vuoroja keskimäärin saa 14€/h palkkaa.....

Kommentit (7)

Vierailija

Eikös opettajan palkka ole sen karvan alle 3000 euroa? Näin ainakin opettajasukulaiseni mielestäni tienaa. Toinen sukulainen on ison yhtenäiskoulun rehtori ja saa myös ikälisät sun muut. Muistakseni hänenkään palkkansa ei yllä 5500 euroon.

Vierailija

ei ole.

Minä olen amk-ope, ja meillä on paremmat palkat kuin luokanopeilla, ja minun palkkani on 25 e/h. Ja ikälisiäkin löytyy.

Vierailija

No eipä se tuommoinen ole. Itsellä päiväpalkka bruttona satasen luokkaa ja keskimääräinen työaika n. 7h päivässä (sisältää muutakin kuin tunnit)

Vierailija

Kustannus voi olla 53€/h, ei palkka. Paitsi tietysti jos saa kk-palkan, mutta opetustunteja on todella vähän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lohjan lehdessä on lehtijuttu että opettajan keskimääräinen tuntipalkka on 53€ -

juttu liittyy kouluverkkoselvitykseen jossa ollaan sulkemassa kouluja. Aika huimaava palkkataso? Jos laskisi 53€x 5h /päivä sehän tekee kuukaudessa about 5500€.

Aika ero esim. sairaanhoitajan palkkaan joka tekee 8h vuoroja keskimäärin saa 14€/h palkkaa.....

Ensinnäkin opettajan koulutus kestää hiukan kauemmin kun sairaanhoitajan. 

Perusopettajan palkka ei tosiaan ole 5500 vaan ihan suomalaisen keskipalkka.

Opettajan virkaa on vaikeampi saada kuin sairaanhoitajan, yleensä opettajat tekevät sijaisuuksia ja rahantulo katkeaa kesäksi.

Molemmat tekevät arvokasta työtä.

Vierailija

Opettajan KULU työnantajalle lienee tuo 55 €/tunti. Opettajalle maksettavan palkan lisäksi työnantajan pitää maksaa eläkevakuutusmaksu, työttömyysvakuutusmaksu, sosiaaliturvamaksu, työterveyshuollon kulut, täydennyskoulutus jne jne.

Jos Sinun oma palkkasi on 2000, niin omat kulusi työnantajalle ovat noin 1,8-kertaiset eli 3600 €.

Vierailija

Opettajan kohdalla tilaston voi varmasti laskea vaikka 53 eur/h jos haluaa, mutta totuuttahan tuo ei kerro. Jos palkka laskettaisiin pelkkien opetustuntien mukaan voisi lopputuloksena olla aika kova tuntipalkka (ala-asteella saattaa olla vain 3-4 h opetusta), mutta opettajan kohdalla puhutaan usein ns. kokonaistyöajasta. Opettajallahan ei ole velvollisuutta olla koululla jos opetusta tai valvontaa ei ole, mutta tuntien valmistelu, kokeiden korjaaminen ja hallinnolliset työt pitää hoitaa opetuksen ulkopuolella ilman erillisiä korvauksia.

Näin minä tuon tulkitsen vaikka opettaja en olekaan...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat