Oudoksi muuttunut kuukautisvuoto

25v+ nainen

Jo muutamien kiertojen aikana kuukautisvuoto on mennyt tällaista kaavaa: 4 päivää "kunnollista" vuotoa, 2 päivää olematonta rusehtavaa vuotoa, 2 päivää kirkasta vuotoa pieniä määriä, 1-2 päivää rusehtavaa vuotoa vähäisesti. Kuukautisvuoto kestää siis yli viikon.

Aiemmin kuukautisvuodot ovat kestäneet yleensä 4-5 päivää kunnollista vuotoa + 2 päivää rusehtavaa vuotoa vähäisesti.

Mitään ylimääräisiä välivuotoja ei kierron aikana ole.

Voiko tällainen olla normaalia / mistä tällainen voi johtua, että kuukautisten pituus on yhtäkkiä muutamia kuukausia sitten muuttunut pidemmäksi? Eniten hämää tuo, että kuukautiset näyttävät olevan lopuillaan yhdessä kohtaa ja sitten yhtäkkiä tuleekin taas kirkkaan punaista vuotoa pari päivää.

Kierron pituus on pysynyt samana (eikä käytössä ole hormonaalista ehkäisyä). Gynekologilla olen käynyt reilu vuosi sitten, jolloin kaikki oli normaalisti.

Kommentit (8)

Vierailija

Oletko laihtunut? Itse laihduin 25 kiloa. Laihtumisen aikana kuukautiset olivat ihan tavalliset, mutta lopetettuani laihduttamisen, eli kun painoa ei enää pudonnut, kuukautiseni muuttuivat tismalleen samanlaisiksi kuin mainitsit. Kyselin asiasta gynellä käydessäni ja hän sanoi, että elimistö reagoi pieniinkin muutoksiin (eikä 25 kiloa ole pieni muutos :D ), joten esimerkiksi jo muutaman kilon painonpudotus voi vaikuttaa. Gyne sanoi, että ehkä kuukautiseni jäävät tällaisiksi tai ehkä eivät, mutta huolta ei kuulemma ole. Kurjat vain ovat, kun kestävät näin kauan :(

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

on aivan tavallista, että kuukautiset muuttuvat totutusta sillointällöin. Muutokset elämässä, kuten stressi, ruokavaliomuutokset tai painon vaihtelu, voivat vaikuttaa kuukautisiin.

Aina syytä kuukautisten tai -kierron muutoksille ei osata sanoa, koska ne voivat olla monen asian summa.

Jos naisella on välivuotoja, voi kyse olla tulehduksesta, joka on syytä hoitaa niin pian kuin mahdollista.

t. Mia, terveydenhoitaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oletko laihtunut? Itse laihduin 25 kiloa. Laihtumisen aikana kuukautiset olivat ihan tavalliset, mutta lopetettuani laihduttamisen, eli kun painoa ei enää pudonnut, kuukautiseni muuttuivat tismalleen samanlaisiksi kuin mainitsit. Kyselin asiasta gynellä käydessäni ja hän sanoi, että elimistö reagoi pieniinkin muutoksiin (eikä 25 kiloa ole pieni muutos :D ), joten esimerkiksi jo muutaman kilon painonpudotus voi vaikuttaa. Gyne sanoi, että ehkä kuukautiseni jäävät tällaisiksi tai ehkä eivät, mutta huolta ei kuulemma ole. Kurjat vain ovat, kun kestävät näin kauan :(

Kiitos kommentistasi ja onnittelut isosta laihdutusurakasta!

En ole laihtunut (olen ihan normaalipainoinen), mutta ehkäpä tämä on sitten stressistä tai muusta. Olen aina ajatellut, että stressi lähinnä jättäisi menkat väliin, mutta kenties näinkin voi sitten tapahtua. :)

Toivottavasti pituus lyhehtyisi vielä ennalleen...

Vierailija

Minulla oli kesällä samantapaisesti muuttunut kuukautisvuoto kuin ap:llä. Kävin gynellä ja hän totesi, että kyseessä saattaisin olla keltarauhasenvajaatoiminta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kesällä samantapaisesti muuttunut kuukautisvuoto kuin ap:llä. Kävin gynellä ja hän totesi, että kyseessä saattaisin olla keltarauhasenvajaatoiminta. 

Eikö siinä ole usein tiputteluvuotoa ENNEN kuukautisia?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat