Tänään tv:ssä: MOT: Kidu ensin, kuole sitten
Tv ykköseltä tulee tänään kahdeksalta jälleen yksi kiinnostava ohjelma, aiheena "monissa suomalaisissa teurastamoissa eläimiä kohdellaan julmasti". Linkki ohjelmatietoihin: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/22/julmuutta-ja-valinpitamattomyyt…
Kommentit (84)
Minulla on paljon eläinlääkäriystäviä ja he ovat tehneet opiskeluaikanaan harjoittelujaksoja teurastamoissa (erikseen sika-, nauta- ja broileriteurastamoissa). Jokaikinen heistä, myös miehet (kun aina yleistetään, että naiset on "vain liian herkkiä" näille asioille) on kertoneet nähneensä teurastamoissa aivan järkyttäviä laiminlyöntejä ja nuo epäonnistuneet tainnutukset on paljon yleisempiä mitä yleisesti luullaan. He, jotka vielä olivat lihansyöjiä harjoittelunsa aloituksen aikana vähensivät merkittävästi tai lopettivat kokonaan lihansyönnin sen jälkeen mitä näkivät ja kokivat.
en katsonut tuota ohjelmaa8en olisi pystynyt), mutta haluan silti kommentoida esimerkiksi sitä, että tässäkin keskustelussa on joissakin viesteissä joku kirjoittanu ostavansa luomu tuotettua lihaa, ikävä todeta, mutta tuo luomu ei ole sen parempi valinta, nimittäin kun eläimet tuodaan teurastamoon, niitä ei erotella mitenkään, eli kaikki "niputetaan" yhteen, eli teurastus tapa on sama oli sitten eläimet peräisin luomusta tai ns. normi tuotannosta. toki tuotanto/ kasvatus tiloissa/ olosuhteissa on eroja luomun ja normi kasvatuksen välillä, ja toki luomu niiltä osin olisi parempi muttei teurastus tavat/ tilat siis samat molemmissa , valitettavasti.
Ja joulukinkkikausi vasta alkamassa. Kohta lahdataan possua siihen tahtiin, että ainakaan huolellisempaa se teurastus ei ole. :(
Noh, tänä vuonna jää ainakin HK:n kinkut kauppaan, se nyt on varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että halal-teurastuksessa eläintä ei ensin tainnuteta, vaan sen kurkku leikataan auki niin, että se tietää ja tuntee kuolevansa, katsoo pahimmillaan jopa teurastajaansa silmiin. Suomen laki kieltää eläimen teurastamisen ilman tainnutusta, mutta uskonnollisista syistä johtuva teurastus sallitaan tainnuttamatta. Mitä enemmän meillä on muslimeja, sitä useampi eläin kohtaa matkansa pään tietoisena kuolemastaan ja jos jotain menee pieleen, myös kituen tuskissaan.
Puolustamatta halalia, niin miten eläin tietää kuolevansa? Kurkun leikkaaminen on muuten aika kivuton kuolema.
Niinkö? Hyvä tietää. Sitten kun ihmisten eutanasia viimein laillistetaan niin voidaankin lopettaa kaikki kärsivät tähän tyyliin, onhan se sinun erittäin vakuuttavan mielipiteesi mukaan kivuton tapa kuolla.
Itse lihantuottajana näen tuon toiminnan aivan hirvittävänä! En todellakaan toivo, että eläimet mitä meiltäkin teurastamoon lähtee kokevat tuollaisen kuoleman. Järkyttävää..
Olin niin vihainen kun katsoin tuota ohjelmaa!
Vielä vihaisemmaksi tulin kun luin tänään toimitusjohtaja Juha Greusin kommentin:
– Se on muuten ihan normaalia teurastamotoimintaa paitsi se lammashomma siinä alussa... Se laatikolla lyönti on valitettava ylilyönti...
Greusin mukaan videot teurastamoilta saattavat näyttää erityisen rajuilta sellaisen silmään, jolle toiminta teurastamoille ei ole tuttua.
Itse en "pahoittanut mieltäni" eläinten teurastamisesta vaan nimenomaan siitä julmasta ja täysin turhasta väkivallasta teurastettavia eläimiä kohtaan! Sähköpiiskaa, vaikkei lehmällä ollut tilaa liikkua mihinkään, tökkimistä ja hakkaamista. Mutta ennen kaikkea epäilin näiden työntekijöiden täydellistä ammattitaidon puutetta! Henkilö, joka näitä nautoja "tainnutti" ei tuntunut edes tajuavan, ettei hallitse työtään, samoin kuin loppukohtauksen sian tainnuttaja. Mikäli laitteet taas ovat niin vialliset, ettei tainnutus onnistu, johan "ammattiylpeys" laittaisi vaatimaan toimivia työkaluja. Työntekijät (?!) olivat sekä ammattitaidottomia että täysin kypsyneitä työhönsä. Muissa työpaikoissa tuollainen epäammattimaisuus ei onnistu, mutta näissä paikoissa ei taida tosiaan olla minkäänlaista omavalvontaa.
Tulisi säätää tosiaan pakolliseksi nauhoittava videovalvonta teurastamoissa ja vaikka Evira sitten satunnaisotannalla näitä nauhoja katselisi. Tai vielä parempi, kun sen tekisi Oikeutta Eläimille tms vastaava taho, tulisi nauhoja katsottuakin eikä vain silmäiltyä.
Itse en syö juurikaan lihaa, siksi koska en halua tukea eläinten tehotuotantoa. Suunnilleen kerran joka toinen kuukausi tulee syötyä liharuokaa, silloinkin joko riistaa tai muuta luomulihaa. Nyt taitaa jäädä se muu luomulihakin pois, jos teurastus on noin heikoilla kantimilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten niitä ehdotuksia että miten me voidaan vaikuttaa asiaan?
Laitetaanko joukolla palautetta?
Tuo on vaan väärin.
Me täällä kauhistellaan halal-lihaa ja sen valmistuksen aiheuttamaa turhaa kipua eläimelle, mutta ollaanko itse tippaakaan parempia jos meillä tehdään ihan samaa ja me ei asialle mitään tehdä?
Kyllä sieppaa kun näin nuo videot, en todella tiennyt että meidän sivistysvaltiossa tuota tapahtuu tässä mittakaavassa!!!
Molempi pahempi, jos minulta kysytään. Normaali lihateollisuus on epäeettistä, mutta kuluttajat sentään toivovat, että eläimiä kohdeltaisiin mahdollisimman hyvin. Halal-teurastuksessa taas uskonto sanelee, että eläimen PITÄÄ kärsiä tietyllä tavalla.
Ei se nyt ainakaan niin mene, että koska tavallisessakin lihateollisuudessa esiintyy eläinrääkkäystä, on halal-teurastus hyväksyttävä. Minä en hyväksy kumpaakaan.
Olen täysin vakuuttunut siitä, että paitsi antibiootit yms. lääkejäämät, myös eläinten kokema stressi, ahdistus ja kauhu siirtyy lihansyöjien omaan kehoon, ja ilmenee aikanaan erilaisina vakavina sairauksina. Siksi en syö lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin vakuuttunut siitä, että paitsi antibiootit yms. lääkejäämät, myös eläinten kokema stressi, ahdistus ja kauhu siirtyy lihansyöjien omaan kehoon, ja ilmenee aikanaan erilaisina vakavina sairauksina. Siksi en syö lihaa.
Tämä on muuten pointti, mitä harvoin tulee ajatelleeksi. Eikö ole käsittääkseni ihan todistettua, että ns. "Onnellisten kanojen munat" ovat terveellisempiä kuin tehotuotettujen? Sisältävät enemmän jotain ravintoaineita... Kertokoon joku, jos tietää enemmän. Ainakin fitnesspiireissä näin uskotaan.
Noh noh, älkääs nyt teurastajia syytelkö. Johonkinhan se kotona pihtaavan, kiristävän ja nalkuttavan pirttihirmun terrorisointi ja syyllistäminen on purettava.
Musta oli aika kuvaavaa se, että nähtyään sen väkivaltaisen lampaiden joukkoteurastuksen, oli toimitusjohtajan suurin huolenaihe, että siitähän voi jäädä lihaan ikäviä jälkiä. Että tuotteen laatu kärsii. Haastattelija kommentoikin siihen, että eikös ne säännökset ole tehty eläinten hyvinvointia ajatellen, johon toimitusjohtaja mietteliäänä, että niin, kyllä varmaan, juu.
Vierailija kirjoitti:
No nyt menee kyllä aivan mutuiluksi. Vai että ihan siirtyy kuolleesta lihasta elävään lihaan käyttäytyminen. Onkohan nyt vähän liian korkeat THC pitoisuudet teidän pongeissanne? :D
Vierailija kirjoitti:
Musta oli aika kuvaavaa se, että nähtyään sen väkivaltaisen lampaiden joukkoteurastuksen, oli toimitusjohtajan suurin huolenaihe, että siitähän voi jäädä lihaan ikäviä jälkiä. Että tuotteen laatu kärsii. Haastattelija kommentoikin siihen, että eikös ne säännökset ole tehty eläinten hyvinvointia ajatellen, johon toimitusjohtaja mietteliäänä, että niin, kyllä varmaan, juu.
Oletko tosissaan noin heikko? Eläimiä on tapettu ravinnoksi jo niin kauan ettei sen lopettaminen ole oikeastaan enää mahdollista. Itse saiain jo psykoottisia oireita, jollen saisi kunnon lihaa vähintään kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissaan noin heikko? Eläimiä on tapettu ravinnoksi jo niin kauan ettei sen lopettaminen ole oikeastaan enää mahdollista. Itse saiain jo psykoottisia oireita, jollen saisi kunnon lihaa vähintään kerran päivässä.
Psykoottisia oireita? :D:D Ihan mielenkiinnosta, millaisia? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vain yksinkertaisesti en jaksa tehdä mitään, jollen saa lihaa vatsaani päivittäin. Syön toki siis kalaa ja kanaakin. Jos alan pelkkiä kasviksia syömään niin jää hommat tekemättä ja tulee paskat housuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vain yksinkertaisesti en jaksa tehdä mitään, jollen saa lihaa vatsaani päivittäin. Syön toki siis kalaa ja kanaakin. Jos alan pelkkiä kasviksia syömään niin jää hommat tekemättä ja tulee paskat housuun.
Noilla ei kyllä ole mitään tekemistä psykoottisten oireiden kanssa. Ajattelinkin, että en kyllä ole koskaan kuullut kenelläkään olleen aistiharhoja, harhaluuloja tai todellisuudentajun hämärtymistä tai muuta vastaavaa siksi, ettei syö lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo toimitusjohtaja kuulosti ihan idiootilta.
Mihin pitää ottaa yhteyttä ja mitä pitäisi nyt tehdä, kun haluaa saada tällaisen äärimmäisen julman kohtelun loppuneeksi? Musta on hienoa, että maanantain MOT on herättänyt ihmisiä, mutta mitä pitäisi oikeasti tehdä?
Puolustamatta halalia, niin miten eläin tietää kuolevansa? Kurkun leikkaaminen on muuten aika kivuton kuolema.