Tänään tv:ssä: MOT: Kidu ensin, kuole sitten
Tv ykköseltä tulee tänään kahdeksalta jälleen yksi kiinnostava ohjelma, aiheena "monissa suomalaisissa teurastamoissa eläimiä kohdellaan julmasti". Linkki ohjelmatietoihin: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/22/julmuutta-ja-valinpitamattomyyt…
Kommentit (84)
Laittakaa HK scanille palautetta tästä!
Itse laitoin jo rehellisen mielipiteeni firman toiminnasta ja että HK on meillä bannissa tästä eteenpäin!
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kellään vinkkejä blogeista tms. jossa olisi kattavaa tietoa ja vinkkejä kasvissyönnistä? Itselläni on keliakia ja monia allergioita (mm. soija ja pähkinät).
https://lovelyveggies.wordpress.com/
Tuolla vegaanisia reseptejä, ja ainakin useimmat reseptit on pähkinättömiä. Soijaa tosin näkyy käytettävän jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tulisi mieleenkään katsoa. Mietin, miksi tuollaisia pitää näyttää telkkarista, miten kukaan kestää katsoa, voi mennä moneksi viikoksi, kuukaudeksi yöunet ja en yhtään ihmettelisi vaikka päätyisi itsemurhaan tai ainakin massamurhaan noiden jälkeen. Koska ihminenhän on paha ja olisi paljon parempi, jos ihmisiä ei olisi. Mutta ehkä sitten on ihmisiä, joille oikeesti tekee hyvää nähdä se kaikki`? Jos on sellaisia ihmisiä, jotka ovat muuten ihmissaastaa, mutta tuo onnistuu ravistelemaan heissä jotain.
Mä aion katsoa, vaikka olen ahdistusherkkä. Mutta minä syön lihaa, ja on minusta jotenkin väärin, jos en pysty kohtaamaan sitä miten se syömäni liha tuotetaan.
Jos en millään kestä ja koen että se on hirvittävää julmuutta, niin ehkäpä pitää vaan alkaa vegetaristiksi. Se vasta hullua on jos jatkaa lihan syöntiä ja vain siksi, että pitää silmät kiinni siltä todellisuudelta, miten lihantuotannossa eläimiä kohdellaan. Ja joo, meitä ahdistaa nähdä eläinten kohtelua, mutta ne tuntevat eläimet joutuvat kohtaamaan sen omassa mielessään ja ruumiissaan...
En katso ohjelmaa mutta syön siitä huolimatta lihaa. En halua pilata lihansyöntikokemustani yksittäsitapauksilla joita esitetään ja joissa ei ole toimittu parhalla mahdollisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon asiantuntijanaisen Sophia jotain mukaan Ruotsissa ei asiat ihan noin huonosti. Olisiko hyvä keino boikotoida suomalaista lihaa ja ostaa ruotsalaista niin kauan, että valvonta ja teurastusmetodit on saatu sivistyneelle tasolle?
Kannattanee. Tai Keski-Europpasta. Jostain sivistyneestä maasta kuitenkin. Saattaa kyllä kestää melkoisen kauan kun nuo kepulit on tuolla päättämässä. Tässäkin lienee taustalla se että maajussin pitää saada kaikki mahdollisimman halvalla ja helposti, ettei vaan joudu töitä tekemään.
Teurastamon työntekijät tuskin ovat kepulaisia maajusseja. Paljon todennäköisemmin ay-henkisiä demariduunareita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tulisi mieleenkään katsoa. Mietin, miksi tuollaisia pitää näyttää telkkarista, miten kukaan kestää katsoa, voi mennä moneksi viikoksi, kuukaudeksi yöunet ja en yhtään ihmettelisi vaikka päätyisi itsemurhaan tai ainakin massamurhaan noiden jälkeen. Koska ihminenhän on paha ja olisi paljon parempi, jos ihmisiä ei olisi. Mutta ehkä sitten on ihmisiä, joille oikeesti tekee hyvää nähdä se kaikki`? Jos on sellaisia ihmisiä, jotka ovat muuten ihmissaastaa, mutta tuo onnistuu ravistelemaan heissä jotain.
Mä aion katsoa, vaikka olen ahdistusherkkä. Mutta minä syön lihaa, ja on minusta jotenkin väärin, jos en pysty kohtaamaan sitä miten se syömäni liha tuotetaan.
Jos en millään kestä ja koen että se on hirvittävää julmuutta, niin ehkäpä pitää vaan alkaa vegetaristiksi. Se vasta hullua on jos jatkaa lihan syöntiä ja vain siksi, että pitää silmät kiinni siltä todellisuudelta, miten lihantuotannossa eläimiä kohdellaan. Ja joo, meitä ahdistaa nähdä eläinten kohtelua, mutta ne tuntevat eläimet joutuvat kohtaamaan sen omassa mielessään ja ruumiissaan...
En katso ohjelmaa mutta syön siitä huolimatta lihaa. En halua pilata lihansyöntikokemustani yksittäsitapauksilla joita esitetään ja joissa ei ole toimittu parhalla mahdollisella tavalla.
Hyvähän se on uskotella itselleen noin.. ja lhansyönnissä on muitakin epäkohtia kuin nämä teurastukset
En pysty katsomaan tuota ohjelmaa, en mitenkään, tämän lukeminenkin tekee jo tiukkaa. Ihmisen on suojeltava itseään kun tietää miten sitä mihinkin reagoi. :( Mua sattuu fyysisestikin aivan helvetisti pelkästään kuvitellakin viattomien eläinten turhia kärsimyksiä, jotka voisi ja pitäisi ja kuuluisui voida minimoida täysin. Ihminen joka tahallaan kohtelee eläintä julmasti, on läpeensä paha.
Tunnen kyllä omantunnontuskia kun lihaakin tulee syötyä, mutten voisi elää pelkällä kasvisruokavaliolla, koska se ei vaan toimi ja riitä. Luomua tulee ostettua aina jos sopivasti osuu eteen. Toivon, että se auttaisi tilannetta edes vähäsen. Mutta ei se synninpäästö ole, tiedän sen. :(
Pitäisi säätää laki, joka velvoittaisi jokaista teurastamoa live-kuvaamaan vuoden jokaisena päivänä teurastusprosessia. Tämä lisäisi toiminnan läpinäkyvyyttä ja varmasti aiheuttaisi painetta noudattaa teurastukseen liittyviä vähimmäisvaatimuksia.
Myös teurastamon henkilökunnan työhön sopivuutta pitäisi testata huolellisesti, jotta sadistiset henkilöt eivät pääsisi toteuttamaan mielihalujaan tuotantoeläimiin.
Pitää ryhtyä pohtimaan, miten laatisi sellaisen ruokavalion, että voisi jättää lihansyönnin kokonaan. Ei tuollaista teurastustoimintaa voi tukea.
Katsoin ohejlman, mutta syön edelleen lihaa. Tosin valintoihin tuo vaikuttaa enkä esimerkiksi HKn tuotteisiin enää koske ja luomua entistä enemmän pöytään. Saisipa kunnon listauksen valmistajista, joiden käyttämistä teurastamoista ei ole valittamista tai ehdottomat nou nou.
yhden tai muutaman ihmisen lihan syönnin lopettaminen ei pelasta mitään. mulle ei kaninruoka riitä. jää aina kuitenki nälkäseks. en katsonu tuota ohjelmaa, mutta se, että vaikka juuri minä en lihaa enää ostaisi, ei maailmaa pelastaisi.
Ahdistaa jo tämän ketjun lukeminen, ohjelmaa en ole katsonut enkä aio. Onneksi omatuntoni on puhdas, olen ollut syömättä lihaa jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
En pysty katsomaan tuota ohjelmaa, en mitenkään, tämän lukeminenkin tekee jo tiukkaa. Ihmisen on suojeltava itseään kun tietää miten sitä mihinkin reagoi. :( Mua sattuu fyysisestikin aivan helvetisti pelkästään kuvitellakin viattomien eläinten turhia kärsimyksiä, jotka voisi ja pitäisi ja kuuluisui voida minimoida täysin. Ihminen joka tahallaan kohtelee eläintä julmasti, on läpeensä paha.
Tunnen kyllä omantunnontuskia kun lihaakin tulee syötyä, mutten voisi elää pelkällä kasvisruokavaliolla, koska se ei vaan toimi ja riitä. Luomua tulee ostettua aina jos sopivasti osuu eteen. Toivon, että se auttaisi tilannetta edes vähäsen. Mutta ei se synninpäästö ole, tiedän sen. :(
Kyllä pelkällä kasvisruokavaliolla pärjää hyvin ja loistavasti! Lihan syöminen on vaan älytön normi nykymaailmassa, ihan kuin muuta ruokaa ei olisikaan... Kasvisruoan monipuolisista mahdollisuuksista saa paljon tietoa ympäri nettiä. Kasvisruoka on oikeasti maittavaa, täyttävää ja ravitsevaa - ei mitään pelkän salaatinlehtien mutustamista.
Mä en jaksa uskoa, että lähitulevaisuudessa eläinten olot Suomessa paranisivat yhtään. Meidän talous on kuralla. Ihmisetkin voivat täällä huonosti joten miten me eläinten oloja saataisiin yhtään paremmaksi? Tästä syystä olenkin kasvissyöjä.
Ihan loistava asia, että Yle näyttää tällaista, vaikka tämä tekikin niin järkyttävän pahaa katsoa.Toivon todella, että monella aukesi silmät lihan syönnin järjettömyydestä.
Kulutus lisää tarjontaa, ja todellakin yksittäisten ihmisten päätökset vähentää lihan kulutusta ennen pitkää vaikuttavat myös siihen, ettei sitä tarjontaa ole enää niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
yhden tai muutaman ihmisen lihan syönnin lopettaminen ei pelasta mitään. mulle ei kaninruoka riitä. jää aina kuitenki nälkäseks. en katsonu tuota ohjelmaa, mutta se, että vaikka juuri minä en lihaa enää ostaisi, ei maailmaa pelastaisi.
Jos ajattelee aina näin, ei todellakaan oo ihme ettei mitään tapahdu. Jos tuota mieltä olevat siirtyisivät sanoista tekoihin, ois vaikutus jo huomattavasti isompi.
Tiedän ettei mun lihattomuus kamalasti vaikuta tehotuotannon keskellä, mutta ainakin tiedän että oon yksi niistä jotka ei tuota toimintaa rahoita.
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko joku jossain teurastamolla töissä olevia? Aivan järkyttävän julmaa hommaa tappaa eläimiä kaiket päivät. Miten heidän mielenterveys kestää?
Itsehän olen ollut paljon teurastamossa töissä. Kyllähän siihen turtuu. Eläin muuttuu tuotteeksi tainnutuksen jälkeen. Nuo videot on siitä mitä se voi pahimmillaan olla. Todellisuudessa hommat hoidetaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän jälkeen voisinkin alkaa vegaaniksi, lihaa en oo syönyt enää pitkään aikaan ja maitotuotteetki on melko vähillä.
Kiva jos aukes silmät tän jälkeen, harmillisen monet on halunnut pysyä siinä "mutta suomessa on hyvät olot ja luomu ja eettinen teurastus!!" -kuplassa.
Niinpä.. Ja niitä jotka on asian jo hiffanneet ja protestoivat näitä epäkohtia vastaan, haukutaan pahalta haiseviksi ituhipeiksi.
Nyt taitaa loppua meikäläiseltä lihan syöminen, ihan oikeasti. Olen sitä jo ennenkin miettinyt, lähinnä sen takia millaisissa oloissa eläimet nykyisessä suurtilataloudessa joutuvat elämänsä elämään. Mutta tämä on kyllä viimeinen pisara itselleni. Sydän itkee verta ajatuksestakin tuollaisesta kohtelusta eläville eläimille.
"Itsehän olen ollut paljon teurastamossa töissä. Kyllähän siihen turtuu. Eläin muuttuu tuotteeksi tainnutuksen jälkeen. "
Kaikki ei ilmeisesti turru. Muistan nimittäin kouluiältä kun kaverini isä oli teurastaja, ja hän oli kasvissyöjä, mikä siihen aikaan oli tosi harvinaista. Me lapset sitä kyseltiin että miksi, eikä oikein vielä ymmärretty, kun hän sanoi että eipä tee lihaa mieli kun tekee sitä työtä mitä hän tekee...
Minä olen vegaani. Olen 104 kiloinen mies. Kyllä kasviperäisellä ravinnollakin pärjää, niinhän muutkin kasvissyöjäeläimet tekevät ja ovat silti varsin kookkaita.
Ihmiskunta ei ole vielä läheskään sivistynyt, kun kohtelee viattomia, puhe- ja puolustuskyvyttömiä lehmiä, possuja tai kanoja näin. Ottakaa vastuu myös niistä, jotka eivät voi itse päättää oloistaan!
minä en rahoita eläintuotantoa. Minä valitsen syödä vain kasvipohjaisia tuotteita.
Ruotsissa ei riitä enää lihaa ulos vietäväksi. Ruotsissa lihatuotteiden omavaraisuusaste on jotain useita kymmeniä prosentteja alle sadan, kun heidän oman maansa tuotanto on pakotettu alas eläinoikeushörhöilyn aiheuttamien raskaiden vaatimuksien tuloksena.