Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4-vuotisneuvolan "palikkatesti" epäonnistui. Mitä tämä mahd. tarkoittaa?

Vierailija

Lapsella on 4-vuotisneuvola, jossa piti tehdä rakennelma palikoista neuvolan tädin mallin mukaan. Lapsella oli suuria vaikeuksia tehdä kyseistä tehtävää. Rakentaminen vaati paljon ohjausta vaikka torneja palikoista on rakentanut yhtenään. Kuvien piirtäminen (rasti, ympyrä, viiva jne.) sujui välttävästi. Lapsi piirsi ympyrän ja viivan, mutta muut oli sitä sun tätä suttua. Oman kuvan kuitenkin piirsi, josta löytyi yksityiskohtia vaikka suoranainen pääjalkainen se ei ollutkaan.

Saksilla leikkaaminen, kuvasta kertominen, käskyjen noudattaminen, helmen pujotus ja värit hän osasi. Kuten myös liikunnalliset tehtävät. Käytännöllisesti katsoen kaikki muut osasi, muttei palikka- ja piirustustestiä.

Joten hahmotuksen takia saimme lähetteen toimintaterapeutille. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Entä mihin vaikuttaa?

Kommentit (13)

Vierailija

Tarkoittaa sitä, että menette toimintaterapeutin arvioon. Tt tekee omat testinsä, ja arvioi, tarvitseeko lapsi hahmotusasioissa tukea. Jos tarvitsee, saatte joko kotiharkkaohjeita tai toimintaterapiajakson. Ei tuo vakavalta kuulosta kuitenkaan, jos vain noin yksittäinen osa-alue tuotti pulmia.

Vierailija

Mahtaako tämä heijastua lukemaan oppimisessa tai matematiikassa? Vaikka koulun alkuun vielä 3 vuotta, mutta osaisi sitten vähän etukäteen varautua.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako tämä heijastua lukemaan oppimisessa tai matematiikassa? Vaikka koulun alkuun vielä 3 vuotta, mutta osaisi sitten vähän etukäteen varautua.

ap

Ei sitä tuollaista voi päätellä. Noin kävi meilläkin tyttärellä, mutta oppi spontaanisti lukemaan ennen kuin täytti 5, ja koulussa oli alusta asti hyvin innokas ja lahjakas. Minä muuten en edes suostunut suositeltuihin jatkotutkimuksiin, koska itse pidin neuvolan huolia ihan turhana hömpötyksenä.

Vierailija

Jatkan vielä: lapsella on siis pulmaa mallin hahmottamisessa ja toistamisessa. Oman kuvan piirtäminen ja tornien rakentelu ei vaadi hahmottamiskykyä samalla tavalla, enemmin hienomotoriikkaa. Tulevaisuudessa esim. kirjainten piirtäminen lukemaanoppimistilanteessa voi olla haastavaa, jos mallista jäljentäminen tökkii. Mutta odotelkaa rauhassa toimintaterapia-arviota, siellä selviää tarkemmin. Voihan tuo olla myös tilanteen aiheuttamaa jännitystä. Neuvolatarkastus on nopea tilanne, jossa pitää ehtiä paljon. Terveydenhoitaja ei siinä välttämättä pysty arvioimaan, mistä jonkin tehtävän vaikeus johtuu: jännittääkö, loppuiko kiinnostus ja keskittyminen vai onko oikeaa pulmaa. Niinpä tehdään lähete taholle, jossa on aikaa tehdä spesifi arvio lapsen taidoista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei sitä tuollaista voi päätellä. Noin kävi meilläkin tyttärellä, mutta oppi spontaanisti lukemaan ennen kuin täytti 5, ja koulussa oli alusta asti hyvin innokas ja lahjakas. Minä muuten en edes suostunut suositeltuihin jatkotutkimuksiin, koska itse pidin neuvolan huolia ihan turhana hömpötyksenä.

Kyllä toimintaterapeutti voi päätellä oman arvionsa perusteella paljonkin lapsen tulevasta koulutiestä. Näin nettipalstalla mitään ennusteita ei tietenkään voi antaa. Kurjaa, että pidät neuvolan testejä hömpötyksenä. Hyvä, että teillä kuitenkin asiat on menneet parhain päin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä toimintaterapeutti voi päätellä oman arvionsa perusteella paljonkin lapsen tulevasta koulutiestä. Näin nettipalstalla mitään ennusteita ei tietenkään voi antaa. Kurjaa, että pidät neuvolan testejä hömpötyksenä. Hyvä, että teillä kuitenkin asiat on menneet parhain päin.

Kyllä minä ainakin olen hyvillä mielin menossa toimintaterapeutin juttusille. Kaikkihan on lapsen parhaaksi. Mielestäni on myös hyvä mitä varhaisemmassa vaiheessa havaitaan, sen parempi. Vältytään turhilta ongelmilta ja haasteilta myöhemmässä elämässä. 

Olen vähän sillä asenteella, että "ongelma" havaittu, korjataan se. Ja vaikkei korjattaisi, niin saadaan työkalut, joiden avulla sen kanssa osataan elää.

ap

Vierailija

Meillä pojalla oli myös vaikeuksia tuossa hahmotus asiassa neljä vuotiaana ja on nyt 12v ja pienluokalla koulussa. Eli vaikutti ainakin meillä lukemisen oppimiseen ja matikassa juuri avaruudelliseen hahmottamiseen. Kehittyy omaa tahtiaan, hitaammin kuin ikäluokkansa mutta kuitenkin kehitystä tapahtuu. Liikunnallisesti on lahjakas ja se tietysti kiinnostaakin enemmän kuin lukeminen. Ei tuosta nuoresta miehestä mitään professoria tule ikinä mutta olen luottavainen että pärjää kyllä elämässä kun sosiaaliset taidot ja itsetunto on hyvät. Täytyy toivoa että itsetunto säilyy myös läpi murrosiän. Toimintaterapeutilla käytiin silloin ennen koulua ja hän sitten suositteli pienluokkaa ja olen ollut tyytyväinen että sinne pääsi. Toivotaan että teillä asiat loksahtaisivat kohdalleen vielä ennen koulun alkua, kaikki eivät kuitenkaan kehity samaan aikaan vaan hän voi hyvin ottaa harppauksen vielä ikätasolleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa sitä, että menette toimintaterapeutin arvioon. Tt tekee omat testinsä, ja arvioi, tarvitseeko lapsi hahmotusasioissa tukea. Jos tarvitsee, saatte joko kotiharkkaohjeita tai toimintaterapiajakson. Ei tuo vakavalta kuulosta kuitenkaan, jos vain noin yksittäinen osa-alue tuotti pulmia.

Juuri näin, neuvola tekee karkeat testit, joilla haetaan mahdolliset poikkeavuudet lapsen kehityksessä ja ikätasoon kuuluvissa asioissa. Kaikkia lapsia ei siksi tarvitse juoksuttaa turhaan toimintaterapeutille testattaviksi. Usein on kyse vain siitä, että lapsi ei ole juuri silloin neuvolakäynnillä yhtään kiinnostunut annetuista tehtävistä, väsyttää tai ei muuten vain huvita ottaa ohjeita vastaan. Joillakin on oikeasti kehityksessä viivettä ja sitä parempi, mitä aikaisemmin se huomataan ja saadaan napattua ero muihin kiinni jo ennen eskarin alkua.

Vierailija

Hienoa ap, että sulla on tuollainen asenne!

Turhan usein ihmiset pitää neuvolan testejä jonain turhanpäiväisenä hömpötyksenä ja purnaa sitä, että miksi kaikki halutaan ahtaa samaan muotiin. Tarkoitushan ei ole kiusata ketään, vaan kyse on siitä, että saadaan erotettua joukosta ne lapset, jotka tarvitsevat mahdollisesti enemmän tukea jossain asiassa. Ja mitä aikaisemmin niin sen parempi, sillä voi olla, että ongelma saadaan jopa kokonaan korjattua kun siihen puututaan ajoissa. Ja jos kyseessä on laajempi / vaikeampi ongelma, niin sitä tärkeämpää on, että kuntoutus päästään aloittamaan ajoissa. Mitä nuorempi lapsi, sitä muovautuvammat aivot!

Useimmiten (esimerkiksi ap:n tapauksessa, kun vaikeus on noin rajattu) ei ole kyse siitä, että lapsen älykkyydessä olisi vikaa.

t. kahden erityislapsen äiti

Vierailija

Meillä sama juttu!!Heh heh..meille sanottiin vaan että harjoitella saksien käyttöö ja kynän käyttöö..johtuu kuulemma siitä ettei ole kotihoidon takia joutunut tekemään tälläisiä ohjeistettuja tehtäviä..totta!

4-vuotias..?Ei niillä nyt mitään kiirettä oo minkään kanssa.Älä ap huoli.

hyvä on jos testaavat

Toimintaterapeutin tutkimukseen kannattaa ehdottomasti mennä. Meillä lapsi nautti testeistä ja oli pettynyt kun testit päättyivät. Testeissä on kivaa, jo testipaikka on lapselle mieleinen "puuhamaa".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama juttu!!Heh heh..meille sanottiin vaan että harjoitella saksien käyttöö ja kynän käyttöö..johtuu kuulemma siitä ettei ole kotihoidon takia joutunut tekemään tälläisiä ohjeistettuja tehtäviä..totta!

4-vuotias..?Ei niillä nyt mitään kiirettä oo minkään kanssa.Älä ap huoli.

Ihme asenne sullakin. Mitä aikaisemmin puututaan sen parempi. Aikaisemminhan 5-vuotisneuvola oli se laaja, jossa testattiin noita juttuja tarkemmin. Jokunen vuosi sitten se aikaistettiin 4-vuotisneuvolaan (toki testit muokattiin vuotta nuoremmille sopiviksi)  juuri sen takia, että olisi mahdollista puuttua ongelmiin jo varhain ja hyvissä ajoin ennen kouluikää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat