Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi syy sille, miksi nykyoppilaita sanotaan laiskemmiksi kuin ennen

Vierailija

...on se, että oppilaat on tuuditettu siihen käsitykseen, että arvosana 8 on oikeasti "hyvä". Sillä eihän se ole. Ennen vanhaan arvosanat oli luokitettu 4 = hylätty, 5-6 = välttävä, 7-8 = tyydyttävä ja 9-10 = kiitettävä.  Nyt lapset kuvittelevat, että kasiin kun pääsee, se riittää kaikkialle.

Sitten kun edessä on pyrkiminen opiskelemaan, törmätään kahteen asiaan: se kasin tason osaaminen ei riitäkään, ja toisekseen löysäilyn ansiosta lapset eivät ole oppineet tekemään kovasti töitä. 

Omien lastenkin kanssa on saatu vääntää tästä kättä. Onneksi ovat uskoneet ajoissa, sillä mitä myöhemmin ymmärtää työnteon merkityksen tavoitteiden saavuttamisessa, sitä vaikeampaa se on.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Kerro millä sait lapsesi ymmärtämään asian? Olen käynyt varmaan satoja tunteja kohta keskusteluja asiasta. Saisi edes 8, mutta hänelle millään numeroilla ei ole mitään merkitystä. Häntä hänen oma tulevaisuutensa ei vaan kiinnosta. Mielellään hän menee kouluun. Tapaamaan kavereitaan. Ei opiskelemaan. Hän on laiska eikä edes halua olla muuta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kerro millä sait lapsesi ymmärtämään asian? Olen käynyt varmaan satoja tunteja kohta keskusteluja asiasta. Saisi edes 8, mutta hänelle millään numeroilla ei ole mitään merkitystä. Häntä hänen oma tulevaisuutensa ei vaan kiinnosta. Mielellään hän menee kouluun. Tapaamaan kavereitaan. Ei opiskelemaan. Hän on laiska eikä edes halua olla muuta. 

Oletteko te vanhemmat opiskelleet? Minkä ikäinen/millä luokalla lapsesi on? 

Vierailija

Ei tämä ole mikään nykyajan ilmiö. Laiskoja oppilaita on ollut aina. Samoin kuin häiriköitä. Nykyaikana opettajilla ei ole oikein enää keinoja puuttua tähän.

Sitä olen aina ihmetellyt, että miten joillakin opettajilla on se luontainen auktoriteetti ja toisilla ei? Miksi toinen opettaja saa opettaa hiljaiselle ja keskittyneelle luokalle ja jotkut ei? Ja tarkoitan siis samaa luokkaa. Ei tätä ihan suoraan voi mielestäni oppilaidenkaan syyksi laittaa. Jotkut opettajat vaan mahdollistavat lusmuilun ja laiskemmat oppilaat tarttuvat tähän mahdollisuuteen. Toki häiriökäyttäytyminen on varmaan joissakin oppilaitoksissa lisääntynyt, mutta ei tämä mikään uusi ilmiö ole.

Vierailija

Höpö höpö.

Ensinnäkin, nykyajan koululaisille ahdetaan tietoa määrällisesti huomattavasti enemmän kuin ennen. Laiskuus on yksilöllinen ominaisuus, jota on ollut aina osalla lapsista.

Numeroarvostelussa käytetään perusopetusasetuksen 10. §:n mukaista asteikkoa: erinomainen (10), kiitettävä (9), hyvä (8), tyydyttävä (7), kohtalainen (6), välttävä (5), hylätty (4). En tiedä, mistä olet tempaissut ap nuo sanalliset arvosanat, mutta oikeasti sillä ei ole hitonkaan merkitystä lapselle, mitä joskus "kivikaudella" on pidetty hyvänä tai tyydyttävänä. Vai väitätkö oikeasti, että nykykoululainen miettii : "50-luvulla kasi oli tyydyttävä, mutta nyt se on hyvä, joten se riittää mulle..."

Todellisuudessa kahdeksikko ON hyvä numero, ja sen keskiarvolla pääsee vaivatta esim. lukioon. Ei ehkä Mäkelänrinteen tai Ressun luokille, mutta ne nyt on muutenkin eliittikouluja, ja vähemmälläkin hikaroinnilla oppii JA pääsee haluamaansa yliopistoon! Useimpiin pääaineisiin on erillinen pääsykoekin.

t. YTM, lukion päästötodistus 8,8, kuusi laudaturia

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Ensinnäkin, nykyajan koululaisille ahdetaan tietoa määrällisesti huomattavasti enemmän kuin ennen. Laiskuus on yksilöllinen ominaisuus, jota on ollut aina osalla lapsista.

Numeroarvostelussa käytetään perusopetusasetuksen 10. §:n mukaista asteikkoa: erinomainen (10), kiitettävä (9), hyvä (8), tyydyttävä (7), kohtalainen (6), välttävä (5), hylätty (4). En tiedä, mistä olet tempaissut ap nuo sanalliset arvosanat, mutta oikeasti sillä ei ole hitonkaan merkitystä lapselle, mitä joskus "kivikaudella" on pidetty hyvänä tai tyydyttävänä. Vai väitätkö oikeasti, että nykykoululainen miettii : "50-luvulla kasi oli tyydyttävä, mutta nyt se on hyvä, joten se riittää mulle..."

Todellisuudessa kahdeksikko ON hyvä numero, ja sen keskiarvolla pääsee vaivatta esim. lukioon. Ei ehkä Mäkelänrinteen tai Ressun luokille, mutta ne nyt on muutenkin eliittikouluja, ja vähemmälläkin hikaroinnilla oppii JA pääsee haluamaansa yliopistoon! Useimpiin pääaineisiin on erillinen pääsykoekin.

t. YTM, lukion päästötodistus 8,8, kuusi laudaturia

Kasin tasoisella laiskanpulskealla oppilaalla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä parhaisiin kouluihin. Esim. Aaltoon, Helsingin oikikseen tai lääketieteelliseen joutuu tekemään valtavasti työtä ja todella osaamaan. 

8,8 keskiarvon oppilas ei ole "kasin" oppilas, tiedät sen varmaan itsekin. Parhaista lukioista ei numeroita saa ilmaiseksi, joten hyvinkin on mahdollista, että ei-kympin oppilas kirjoittaa älliä hienon rivin, kun työmotivaatio on ollut kohdallaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro millä sait lapsesi ymmärtämään asian? Olen käynyt varmaan satoja tunteja kohta keskusteluja asiasta. Saisi edes 8, mutta hänelle millään numeroilla ei ole mitään merkitystä. Häntä hänen oma tulevaisuutensa ei vaan kiinnosta. Mielellään hän menee kouluun. Tapaamaan kavereitaan. Ei opiskelemaan. Hän on laiska eikä edes halua olla muuta. 

Oletteko te vanhemmat opiskelleet? Minkä ikäinen/millä luokalla lapsesi on? 

Kyllä. Olen myös opiskellut lisää, tutkinnon päälle. Hän on kuudennella. Luonteeltaan saamaton ja laiska ilman minkäänlaista kunnianhimoa. Minä ja hänen isänsä teemme ihan hirveästi töitä, että saisi edes siedettävän numeron kokeista. Hänen oma motivaationsa on nolla. Jos hänet jättää oman onnensa nojaan numero kokeista on 4. Eikä häntä se edes haittaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mikään nykyajan ilmiö. Laiskoja oppilaita on ollut aina. Samoin kuin häiriköitä. Nykyaikana opettajilla ei ole oikein enää keinoja puuttua tähän.

Sitä olen aina ihmetellyt, että miten joillakin opettajilla on se luontainen auktoriteetti ja toisilla ei? Miksi toinen opettaja saa opettaa hiljaiselle ja keskittyneelle luokalle ja jotkut ei? Ja tarkoitan siis samaa luokkaa. Ei tätä ihan suoraan voi mielestäni oppilaidenkaan syyksi laittaa. Jotkut opettajat vaan mahdollistavat lusmuilun ja laiskemmat oppilaat tarttuvat tähän mahdollisuuteen. Toki häiriökäyttäytyminen on varmaan joissakin oppilaitoksissa lisääntynyt, mutta ei tämä mikään uusi ilmiö ole.

Samaa ihmettelin minäkin jo kouluaikoina. Opettajasta jotenkin heti vaan aistii sen, onko auktoriteettiä vai ei. Sama oppilasporukka on hanhilauma yhden open tunnilla ja hiljaa kuin hiiret toisen open tunnilla ilman että tämä toinen edes korottaa ääntään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro millä sait lapsesi ymmärtämään asian? Olen käynyt varmaan satoja tunteja kohta keskusteluja asiasta. Saisi edes 8, mutta hänelle millään numeroilla ei ole mitään merkitystä. Häntä hänen oma tulevaisuutensa ei vaan kiinnosta. Mielellään hän menee kouluun. Tapaamaan kavereitaan. Ei opiskelemaan. Hän on laiska eikä edes halua olla muuta. 

Oletteko te vanhemmat opiskelleet? Minkä ikäinen/millä luokalla lapsesi on? 

Kyllä. Olen myös opiskellut lisää, tutkinnon päälle. Hän on kuudennella. Luonteeltaan saamaton ja laiska ilman minkäänlaista kunnianhimoa. Minä ja hänen isänsä teemme ihan hirveästi töitä, että saisi edes siedettävän numeron kokeista. Hänen oma motivaationsa on nolla. Jos hänet jättää oman onnensa nojaan numero kokeista on 4. Eikä häntä se edes haittaa.

Teillä on käsissänne huomattavasti isompi ongelma kuin se, mistä tämä kirjoitus lähtee. Eikä murrosikä ole edes alkanut vielä. Raahaatte ihan hirveää taakkaa perässänne, kun yritätte käydä koulun lapsenne puolesta. Tarvitsette ammattiapua, ja auttaako sekään? Tosi ikävä tilanne. :(

Meidän lapsilla on ollut paras motivointikeino tehdä yksinkertaista ja huonosti palkattua duunia ilkeän pomon pompotettavana. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Ensinnäkin, nykyajan koululaisille ahdetaan tietoa määrällisesti huomattavasti enemmän kuin ennen. Laiskuus on yksilöllinen ominaisuus, jota on ollut aina osalla lapsista.

Numeroarvostelussa käytetään perusopetusasetuksen 10. §:n mukaista asteikkoa: erinomainen (10), kiitettävä (9), hyvä (8), tyydyttävä (7), kohtalainen (6), välttävä (5), hylätty (4). En tiedä, mistä olet tempaissut ap nuo sanalliset arvosanat, mutta oikeasti sillä ei ole hitonkaan merkitystä lapselle, mitä joskus "kivikaudella" on pidetty hyvänä tai tyydyttävänä. Vai väitätkö oikeasti, että nykykoululainen miettii : "50-luvulla kasi oli tyydyttävä, mutta nyt se on hyvä, joten se riittää mulle..."

Todellisuudessa kahdeksikko ON hyvä numero, ja sen keskiarvolla pääsee vaivatta esim. lukioon. Ei ehkä Mäkelänrinteen tai Ressun luokille, mutta ne nyt on muutenkin eliittikouluja, ja vähemmälläkin hikaroinnilla oppii JA pääsee haluamaansa yliopistoon! Useimpiin pääaineisiin on erillinen pääsykoekin.

t. YTM, lukion päästötodistus 8,8, kuusi laudaturia

Muutama kyssäri:

Pidätkö itseäsi "kasin" oppilaana? Sun keskiarvo oli sentään lähes 9.

Olitko laiska, vai teitkö töitä koulussa? Pyritkö parhaaseen arvosanaan vai tähtäsitkö siihen kasiin?

Mihin yliopistoon menit? Kuinka suuri osa hakijoista sinne otettiin?

Paljonko teit töitä sisään päästäksesi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Ensinnäkin, nykyajan koululaisille ahdetaan tietoa määrällisesti huomattavasti enemmän kuin ennen. Laiskuus on yksilöllinen ominaisuus, jota on ollut aina osalla lapsista.

Numeroarvostelussa käytetään perusopetusasetuksen 10. §:n mukaista asteikkoa: erinomainen (10), kiitettävä (9), hyvä (8), tyydyttävä (7), kohtalainen (6), välttävä (5), hylätty (4). En tiedä, mistä olet tempaissut ap nuo sanalliset arvosanat, mutta oikeasti sillä ei ole hitonkaan merkitystä lapselle, mitä joskus "kivikaudella" on pidetty hyvänä tai tyydyttävänä. Vai väitätkö oikeasti, että nykykoululainen miettii : "50-luvulla kasi oli tyydyttävä, mutta nyt se on hyvä, joten se riittää mulle..."

Todellisuudessa kahdeksikko ON hyvä numero, ja sen keskiarvolla pääsee vaivatta esim. lukioon. Ei ehkä Mäkelänrinteen tai Ressun luokille, mutta ne nyt on muutenkin eliittikouluja, ja vähemmälläkin hikaroinnilla oppii JA pääsee haluamaansa yliopistoon! Useimpiin pääaineisiin on erillinen pääsykoekin.

t. YTM, lukion päästötodistus 8,8, kuusi laudaturia

Kasin tasoisella laiskanpulskealla oppilaalla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä parhaisiin kouluihin. Esim. Aaltoon, Helsingin oikikseen tai lääketieteelliseen joutuu tekemään valtavasti työtä ja todella osaamaan. 

8,8 keskiarvon oppilas ei ole "kasin" oppilas, tiedät sen varmaan itsekin. Parhaista lukioista ei numeroita saa ilmaiseksi, joten hyvinkin on mahdollista, että ei-kympin oppilas kirjoittaa älliä hienon rivin, kun työmotivaatio on ollut kohdallaan.


Jaa...Täällä yksi, jolla lukion päättötodistus taisi olla kasin hujakoilla, ylppäreissä kirjoitin M-paperit (mm. fysiikasta B ja enkusta C) lukion jälkeen pari vuotta mietin että mitähän helvettiä sitä tekisi ja olin töissä. Sitten kahden vuoden päästä hain Aaltoon yhdelle vaikeimmista ja just valmistuin sietä DI:ksi. Että ne kouluarvosanat on kyllä todella suppea mittari.

Vierailija

aina on ollut laiskoja ja "tyhmiä" muistelkaa vaikka omaa koululuokkaa, siellä oli farkkutakkiset takarivissä, pahimmat veti tupakkia tunnin aikana. 

uutisoitaisko näistä enemmän nykyään? vanhemmat on enemmän kartalla jälkeläistensä tekemisistä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Ensinnäkin, nykyajan koululaisille ahdetaan tietoa määrällisesti huomattavasti enemmän kuin ennen. Laiskuus on yksilöllinen ominaisuus, jota on ollut aina osalla lapsista.

Numeroarvostelussa käytetään perusopetusasetuksen 10. §:n mukaista asteikkoa: erinomainen (10), kiitettävä (9), hyvä (8), tyydyttävä (7), kohtalainen (6), välttävä (5), hylätty (4). En tiedä, mistä olet tempaissut ap nuo sanalliset arvosanat, mutta oikeasti sillä ei ole hitonkaan merkitystä lapselle, mitä joskus "kivikaudella" on pidetty hyvänä tai tyydyttävänä. Vai väitätkö oikeasti, että nykykoululainen miettii : "50-luvulla kasi oli tyydyttävä, mutta nyt se on hyvä, joten se riittää mulle..."

Todellisuudessa kahdeksikko ON hyvä numero, ja sen keskiarvolla pääsee vaivatta esim. lukioon. Ei ehkä Mäkelänrinteen tai Ressun luokille, mutta ne nyt on muutenkin eliittikouluja, ja vähemmälläkin hikaroinnilla oppii JA pääsee haluamaansa yliopistoon! Useimpiin pääaineisiin on erillinen pääsykoekin.

t. YTM, lukion päästötodistus 8,8, kuusi laudaturia

Kasin tasoisella laiskanpulskealla oppilaalla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä parhaisiin kouluihin. Esim. Aaltoon, Helsingin oikikseen tai lääketieteelliseen joutuu tekemään valtavasti työtä ja todella osaamaan. 

8,8 keskiarvon oppilas ei ole "kasin" oppilas, tiedät sen varmaan itsekin. Parhaista lukioista ei numeroita saa ilmaiseksi, joten hyvinkin on mahdollista, että ei-kympin oppilas kirjoittaa älliä hienon rivin, kun työmotivaatio on ollut kohdallaan.

Jaa...Täällä yksi, jolla lukion päättötodistus taisi olla kasin hujakoilla, ylppäreissä kirjoitin M-paperit (mm. fysiikasta B ja enkusta C) lukion jälkeen pari vuotta mietin että mitähän helvettiä sitä tekisi ja olin töissä. Sitten kahden vuoden päästä hain Aaltoon yhdelle vaikeimmista ja just valmistuin sietä DI:ksi. Että ne kouluarvosanat on kyllä todella suppea mittari.

Ja toisaalta jos olisit heti tehnyt töitä ja miettinyt, mitä tekisit, olisit ollut jo muutaman vuoden työelämässä. Mutta hyvä näin, se pari vuotta kypsytti sinua hyvään suuntaan. Kerropa miten valmistauduit pääsykokeeseen kahden vuoden opiskelemattomuuden jälkeen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat