Mitä teillä tänään syödään?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihakastiketta, keitettyjä perunoita ja salaattia.
Ihan just samaa! Ollaan oltu kolme viikkoa toisella puolella palloa ja tämä oli nimenomainen toive lapsilta, että tätä ruokaa :)
Ja siis nimenomaan ns. vanhanaikaista jauhelihakastiketta (sipuli, valkosipuli ja jauheliha ruskistetaan, lisätään ripaus jauhoja ja vettä + mausteita), lisänä perunoita ja ihan tavallistakin tavallisempaa vihersalaattia!
Tuo ei ole vanhanaikaista jauhelihasoosia nähnytkään.
Me mennään anoppilaan syömään. En tiedä mitä tarjotaan, toivottavasti ei ole jälleen kerran aurajuustoa ängetty ruokaan.
Minä haluaisin jo syödä, mutta mies vain nukkuu :( Yritin ehdotella kaikenlaista, mutta mikään ei kelpaa. Itse ajattelin, että purkkihernekeittoa ja sämpylöitä. Nams :)
Makaronilaatikkoa soijarouheesta, porkkana-omenaraastetta.
Lasagnea tein, tuli hyvää! Siitä riittää lapsille huomiseksikin.
Kookoshärkäpapuja kypsentelen. Höysteeksi ajattelin basmatiriisiä ja kurkkuraitaa.
Iltapalaksi on hiillostettua lohta, sen kanssa varmaan menee jälkiuunileipää ja kasviksia.
Broilerin sisäfileet peruna-porkkana-inkivääri kiusauksen kanssa. Lisukkeena myös punajuuri-timjami-fetaa uunista.
Näistä riittää pariksikin päiväksi, silloin tosin broilerin korvaa intialaistyyliset kalapihvit, joita olen tehnyt pakkaseen.
Marjoja jälkiruuaksi.
Uunissa paistettua siikaa, inkiväärillä, chilillä ja limellä maustettuna. Paahdettuja uunijuureksia sivuun; lanttua, porkkanaa, punajuurta ja sipulia (vähän suolaa, rypsiölyä ja ripaus hunajaa messiin). Nyt on paras aika, hemmetin halpoja ja ihan parhaita!
Ja jälkkäriksi omppupiirakkaa. Mitä ihanaa ruokaa tämä maa tuottaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan just samaa! Ollaan oltu kolme viikkoa toisella puolella palloa ja tämä oli nimenomainen toive lapsilta, että tätä ruokaa :)
Ja siis nimenomaan ns. vanhanaikaista jauhelihakastiketta (sipuli, valkosipuli ja jauheliha ruskistetaan, lisätään ripaus jauhoja ja vettä + mausteita), lisänä perunoita ja ihan tavallistakin tavallisempaa vihersalaattia!
Me mennään anoppilaan syömään. En tiedä mitä tarjotaan, toivottavasti ei ole jälleen kerran aurajuustoa ängetty ruokaan.
No kerros, miten se "Vanhanaikainen" tehdään? Älä vaan sano, että ensin tehdään ruskeakastike...En tiedä miten kauaksi jauhelihan historiaan pitää mennä, mutta isomummini teki näin (s. 1800 l. lopulla), koska inhosi ruskeaa kastiketta, enkä ole ikinä minäkään siitä oppinut tykkäämään, enkä ikinä tekisi siihen mitään ruokaa. Av:lla se on käsittääkseni ihan ruokalaji :) Ruskea kastike ja perunat, eli rasvaa, jauhoja ja nestettä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerros, miten se "Vanhanaikainen" tehdään? Älä vaan sano, että ensin tehdään ruskeakastike...En tiedä miten kauaksi jauhelihan historiaan pitää mennä, mutta isomummini teki näin (s. 1800 l. lopulla), koska inhosi ruskeaa kastiketta, enkä ole ikinä minäkään siitä oppinut tykkäämään, enkä ikinä tekisi siihen mitään ruokaa. Av:lla se on käsittääkseni ihan ruokalaji :) Ruskea kastike ja perunat, eli rasvaa, jauhoja ja nestettä...
En ole tuon aiemman kommentin kirjoittaja mutta vanhanaikaisessa kastikkeessa tuskin oli valkosipulia. Ja mun mummo lisäsi lopuksi lorauksen kermaa soosiin :)
Itse tehtyjä sämpylöitä, falafeleja, tsatsikia ja vihanneksia
Vierailija kirjoitti:
Itsetehtyjä hampurilaisia (taino sämpylät ovat ostettuja, mutta täysjyvää, ei niitä höttöisiä) naudanlihapihvillä, aurajuustolla, marinoidulla punasipulilla ja tomaatilla (halukkaille sinappia/ketsuppia myös).
Lisänä itsetehdyt valkosipuliset lohkoperunat ja "tuorepaloina" porkkana-/kurkku-/paprikatikkuja ja niille valkosipulinen kermaviilidippi.
Huomenna sitten jotain normaalia arkiruokaa, mutta tänään on lupa herkutella. :)
Nam! Miten marinoit nuo punasipulit, mitä laitat marinadiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuon aiemman kommentin kirjoittaja mutta vanhanaikaisessa kastikkeessa tuskin oli valkosipulia. Ja mun mummo lisäsi lopuksi lorauksen kermaa soosiin :)
No joo, ei ihan varmaan silloin, kun esi-isät karhua metsästivät, mutta itse olen syntynyt vuonna 1970 ja en muista, että meillä olisi tyyliin ikinä tehty ruokaa, johon ei olisi tullut valkosipulia. Ei se nyt mikään uusi juttu ole? Toki Pohjois-Karjalainen anoppi ei vieläkään käytä missään, eli varmaan aluekysymys. Helsingistä olen kotoisin ja ihan isomummon tekemää soosia syönyt. Mulle se "vanhanaikainen".
Toki joo joskus kermaa, mutta ei hyvin maustettu kastike tarvinnut kermaa. Ehkä mun isomummi oli sitten aikaansa edellä, kun käytti paljon kasviksia, ei varmaan ikinä tehnyt noita ruskeita kastikkeita ja kermaa vaan joskus ja sitäkin tilkka. Nykyäänhän kastike = paistettu liha ja purkillinen ruokakermaa.
Mutta makuasioista ei sovi kiistellä!
Tirrilihaa (ja perunoita). Myönnän että on varsinainen "ruoka", mutta kun se on vaan niin taivaallisen hyvää.
Minä ymmärrän (ja joskus teenkin) vanhanaikaisen jauhelihakastikkeen näin:
Ensin pannulla paahdetaan jauheliha (sikanauta tai rasvaisempi nauta) ja tässä vaiheessa voi kuullottaa sipulinkin mukana. Sen jälkeen tehdään se monien inhoama ruskeakastike eli valurautapannulle klimppi voita, sopivasti jauhoja niin, että seos on notkea. Sitten ruskistetaan pitkään ja kunnolla ruskeaksi. Tämä on taitolaji. Sitten vettä sekaan, joko kasvis- tai lihaliemikuutio (vaikka ovatkin saatanasta,), kastiketta sekoitetaan ja annetaan saostua kauniin kiiltäväksi. Sen jälkeen paahdettu jauheliha ja sipuli joukkoon ja annetaan mielellään vielä hautua lähemmäs puoli tuntia. Silloin kastike saa sitä lihan makua.
Eihän pelkällä jauhon ja veden lisäämisellä jauhelihaan saada kastikkeeseen mitään väriä ja minusta sellainen kastike ei ole mistään kotoisin. Eikä kyllä maistukaan "vanhanaikaiselta".
Hirven sisäfilettä, suppilovahverokastiketta, höyrytettyjä perunoita ja porkkanoita, vihersalaattia. Jälkkäriksi vadelmia, mustikoita ja vaniljarahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän (ja joskus teenkin) vanhanaikaisen jauhelihakastikkeen näin:
Ensin pannulla paahdetaan jauheliha (sikanauta tai rasvaisempi nauta) ja tässä vaiheessa voi kuullottaa sipulinkin mukana. Sen jälkeen tehdään se monien inhoama ruskeakastike eli valurautapannulle klimppi voita, sopivasti jauhoja niin, että seos on notkea. Sitten ruskistetaan pitkään ja kunnolla ruskeaksi. Tämä on taitolaji. Sitten vettä sekaan, joko kasvis- tai lihaliemikuutio (vaikka ovatkin saatanasta,), kastiketta sekoitetaan ja annetaan saostua kauniin kiiltäväksi. Sen jälkeen paahdettu jauheliha ja sipuli joukkoon ja annetaan mielellään vielä hautua lähemmäs puoli tuntia. Silloin kastike saa sitä lihan makua.
Eihän pelkällä jauhon ja veden lisäämisellä jauhelihaan saada kastikkeeseen mitään väriä ja minusta sellainen kastike ei ole mistään kotoisin. Eikä kyllä maistukaan "vanhanaikaiselta".
Jaahas, meni taas ruskeakastikkeesta kiistelyksi ;) En ole tuo, jonka mummi laittoi valkosipulia, mutta muuten kotonani ollaan aina tehty samalla lailla. Yhdellä pannulla, eli ensin se sipuli ja jauheliha (tai vaikka liha) kunnolla ruskeaksi ja maustetaan reippaasti, sitten pieni ripaus jauhoja, jotka ruskistetaan sen lihan joukkoon ja vettä ja sitten keitetään kokoon, eli juurikin vaikka se puoli tuntia haudutetaan. Sitten kastiketta voi vielä maustaa maun mukaan vaikkapa sinapilla, suolalla tai vaikka soijalla. Ja jos nyt sitten tykkää noista liemikuutioista, niin sellainen vaan joukkoon ja hauduttamaan. En mä nyt ymmärrä, miten tässä versiossa vähemmän tulisi väriä saati makua, kun lihan alkuperäinen paistinpannu on myös se kastikkeen haudutuspannu. Tässähän on eroa tuohon erikseen tehtyyn ruskeaan kastikkeeseen vaan se klimppi voita, lihaliemikuutio ja paljon enemmän jauhoja. Tuossahan se väri tulee siitä lihaliemikuutiosta - voihan sen laittaa tähän keveämpäänkin versioon.
Ruskea kastike juuri yleensä maistuu siltä lihaliemikuutiolta, joka on ällöä. Mutta ehkä en ole ikinä saanut sellaista unelmien ruskeaa kastiketta. Muita kastikkeita kylläkin.
Onkohan tämä joku maantieteellinen ero? Minäkin olen Helsingistä ja äitini teki loistavia kastikkeita, mutta tuollaista klimppi voita ja jauhoja -kastiketta ei koskaan.
Punajuuri-linssilasagnea päivälliseksi. Lounaaksi oli tofupyttäri.