Mikä muoti tämä on että ostellaan mm. vaatteita(!) ja huonekaluja ajatellen että annetaan ne omille lapsenlapsille sitten joskus

Vierailija

Ihan nuorten opiskelijaikäistenkin kuulee puhuvan tuohon sävyyn kun haaveilevat seuraavista ostoksistaan. Ei ennen kuullut nuorten tuollaisia miettivän.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

En ole kuullut. Missä tällaiseen törmää? Vai olisiko vain joku tapa perustella itselleen miksi ostaa vähän liian kallista, että se sitten kestää seuraavillekin sukupolville?

Vierailija

Sehän on ekologista. Minulla on nyt sormissani mummoni kultasormukset, seinillä mummon tauluja, nurkassa isän suvun perintökaluja ja kaapissa perintöturkki. Ja kun ostan jotain arvokkaampaa, toki minustakin olisi hyvä, jos niillä asioilla olisi pitkä elinkaari. Toki nykyään tavaraa on enemmän kuin ennen, joten osa menee roskiin, mutta toivottavasti jotain jää myös käyttöön.

Vierailija

Tuota olen kuullut vain turkisten puolustajilta. Hyvä vaan tässä kertakäyttökulttuurissa jos nuoret ovat alkaneet miettiä tavaroiden kestoa, eivätkä osta joka vuosi uutta sohvaa kun vanha hajoaa, näin kärjistetysti.

Vierailija

Itse olen toiminut aina sillä lailla, koska vanhemmillani,  itselläni ja sisaruksillani on useita vanhoja persialaisia mattoja, kalliita öljyvärimaalauksia, hienoja muita taidetöitä, lamppuja, kiinalaisia vaaseja ja suomalaisten taidelasia,  tyylihuonekaluja jotka ovat juurikin periytyneet isovanhempien kodeista.

Pidän hyvin paljon vanhojen kuva-albumien katselusta, koska tutut esineet ovat vuosikymmeniä vanhoissa kuvissa vaikka isovanhemmat ja heidän vanhempansa ovat kuolleet jo aikaa sitten. Osa taloistakin on jo myyty ja on muutettu uusiin. Kuitenkin osa esineistä kulkee aina mukana (jos eivät sitten tuhoudu jotenkin vahingossa).

Kotimme ei edusta varmaan tyylillisesti sitä yleisintä lajia nuorena parina. Etuovi.com mukaan Eirassa on lähinnä sisustukseltaan melko lähellä olevia samanlaisia vanhoja asuntoja.

En pidä lastulevyhuonekaluista tai kertakäyttötavaroista. Ostan vain jos olen aikeissa pitää esineen pitkään ja jaksan katsella sitä vuosia. Aito tyylikkyys kestää aikaa.

Vierailija

Herättää hieman ristiriitaisia tunteita, tuollahan voi perustella kaikenlaisen designin, hieman kalliimman vaatteen tai huonekalun ostoa itselleen. Mutta toisaalta on positiivista, jos oikeasti ostovaiheessa miettii tavaran mahdollista elinkaarta noin pitkälle. Ehkä jopa sitä onko tavara tarpeellinen tai riittävän hyvä ylipäänsä, että se on ostamisen arvoinen. 

Vierailija

Saahan sitä suunnitella ja on hyväkin suunnitella. Sitten voi myöhemmin muuttaamieltäön jos on tarpeen. Pointti on toki ymmärtää, että pmat suunnitelmat eivät sido niitä mahdollisia lapsenlapsia. Niiden ei tarvitse huolia minun perintökamojani - vaikka toivoisinkin siirtäväni eteenpäin jotain omista arvoistani, arvostuksistani, ajatuksistani ja maustani. Mut ei silti tarvi.

Vierailija

Tuleekohan nuo rouvien turkikset ikinä takaisin muotiin... Itselle päätyi juuri isoäidin siskon minkkiturkki ja olen vähän ihmeissäni mitä sillä tekisin....

Huutonetissä näyttää olevan samanlaisia, mutta huutoja ei tule.

Vierailija

Ei ainakaan yllätys tämä trendi. Ja ihan huippujuttu! :)

Kun niin monta vuotta on tyrkytetty sitä halpaa, laadutonta kertakäyttökamaa niin ei siinä lopulta voi muuta tapahtua kuin että ihmisten arvostus kestävään ja laatuun kasvaa ja noustaan "barrikadeille".

Mulle tulee ainakin itselleni hyvä mieli kun ostan jotain mikä on tehty ajatuksella ja huolellisesti tai syön possua joka on elänyt hyvän elämän.

Tuotantotavalla ON VÄLIÄ.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuleekohan nuo rouvien turkikset ikinä takaisin muotiin... Itselle päätyi juuri isoäidin siskon minkkiturkki ja olen vähän ihmeissäni mitä sillä tekisin....

Ei ole tulossa. Se ei enää kuulu nykymaailmaan ja sivistyneissä valtioissa on tajuttu niiden olevan sietämätön mainos ihmisen itsekkyydestä ja julmuudesta.

Vierailija

Kuulostaa kyllä minustakin vähän tekosyyltä haalia tavaraa. Nykyään nimittäin tuntuu, että ne laadukkaat ja jopa ns. luksustuotteetkin ovat muovista kertakäyttökamaa. On siten vähän vaikea sanoa, säilyvätkö ne samalla tavalla kuin vaikkapa nyt meidän omistamamme vintage- ja perintötavarat, jotka ovat viime vuosisadan alkupuolelta tai keskivaiheilta. Patinoituuko esimerkiksi nykyvaatteissa ja -asusteissa käytetty nahka samalla tavalla kuin ennen, vai onko se pintakäsitelty pilalle?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tulossa. Se ei enää kuulu nykymaailmaan ja sivistyneissä valtioissa on tajuttu niiden olevan sietämätön mainos ihmisen itsekkyydestä ja julmuudesta.

Ei mun mielestäni jossain vintage minkkiturkkitakissa ole mitään pahaa, koska se on tehty jo vuosikymmeniä sitten ja varmasti käytössä palvellutkin. Siihen aikaan kun se on valmistettu ei oltu vielä tiedostettu ongelmia laajasti.  Minun puolestani turkisten valmistus voitaisiin kieltää nykyaikana, koska en tue niiden tuottamista. Kukaanhan ei turkiksia varsinaisesti tarvitse ja elukoita on turha tappaa turkkien vuoksi.

Itselläni on kaapissa mummoni chinchillaturkki. En ole viitsinyt sitä heittää poiskaan, koska niin monta elukkaa on senkin vuoksi kuollut ja niidenkin kuolema olisi ollut ihan turha jos paiskaan takin roskiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä minustakin vähän tekosyyltä haalia tavaraa. Nykyään nimittäin tuntuu, että ne laadukkaat ja jopa ns. luksustuotteetkin ovat muovista kertakäyttökamaa. On siten vähän vaikea sanoa, säilyvätkö ne samalla tavalla kuin vaikkapa nyt meidän omistamamme vintage- ja perintötavarat, jotka ovat viime vuosisadan alkupuolelta tai keskivaiheilta. Patinoituuko esimerkiksi nykyvaatteissa ja -asusteissa käytetty nahka samalla tavalla kuin ennen, vai onko se pintakäsitelty pilalle?

Itse ostan lähinnä huutokaupoista ja antiikkiliikkeistä. En itse pidä kovin paljoa nykydesignistä, koska se on aika pitkälle ylikaupallistettua ja yliarvostettua. Ei ole enää juurikaan käsintehtyjä tuotteita ja tuotteet ovat huonolaatuisista materiaaleista. Vanhoissa huonekaluissa on edelleenkin ihan hyvä valikoima jos jaksaa etsiä. Valaisimia, peilejä ja kaikkea muutakin saa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun mielestäni jossain vintage minkkiturkkitakissa ole mitään pahaa, koska se on tehty jo vuosikymmeniä sitten ja varmasti käytössä palvellutkin. Siihen aikaan kun se on valmistettu ei oltu vielä tiedostettu ongelmia laajasti.  Minun puolestani turkisten valmistus voitaisiin kieltää nykyaikana, koska en tue niiden tuottamista. Kukaanhan ei turkiksia varsinaisesti tarvitse ja elukoita on turha tappaa turkkien vuoksi.

Itselläni on kaapissa mummoni chinchillaturkki. En ole viitsinyt sitä heittää poiskaan, koska niin monta elukkaa on senkin vuoksi kuollut ja niidenkin kuolema olisi ollut ihan turha jos paiskaan takin roskiin.

Nytkö chincillan elämällä on merkitys kun se roikkuu jonkun olkapäällä? Sillä ei ole merkitystä. Sillä on että joku hölmö turkin nähdessään voi innostua haluamaan samanlaisen ja pinnallisenä tyhmänä tukee sitä bisnestä. Siksi sen paikka on roskalava tai kaapin perällä.

Sillä ON merkitystä että se oli sinulle rakkaan mummosi takki ja siksi se kannattaa säästää, jos sen kokee tärkeäksi. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat