Olenko ainoa kenestä eläkeläisten asumistuen leikkaus on oikein?
En ymmärrä miksi eläkeläisten pitäisi saada isompaa tukea asumiseen kuin esim.lapsiperheen? Tai opiskelijan?
Jos ei rahat riitä niin muutettava pienempään/halvempaan. Tiedättekö edes millä perustein eläkeläisen asumistukea on myönnetty? Miksi yksinasuvan eläkelöisen pitäisi saada isompaa asumistukea vain siksi että on joskus muuttanut isoon asuntooon ja nyt jäänyt siihen yksin, pakkohan se on muidenkin muuttaa olosuhteiden vuoksi.
Sitäpaitsi.. suurin osa eläkeläisistä on elänyt Suomen ns.parhaat ajat. Nykyiset duunarit ei tule koskaan pääsemään sellaisiin ansioihin tai virkoihin mitä ennen sai. Nykyään edes kouluttautumalla ei varmisteta toimeentuloa.
Kommentit (88)
Oma isoäitini muutti juuri pienempään asuntoon ja voin kertoa, ettei se todellakaan ollut hänelle helppoa, monta vuotta sitä vetkuteltiin. Asuntoa piti lämmittää puilla ja se oli 30min matkan päässä sukulaisista.
Jos olisi ollut pelkästään rahasta kyse, ei häntä oltais sieltä omasta tutusta ja turvallisesta kodista revitty vielä pois.
Nuorelle ihmiselle se on aivan eri asia muuttaa kuin vanhukselle jolle on erittäin tärkeää ne omat tutut nurkat ja asuinalue. Oma isoäitinikään ei ole vielä vanhainkotiin menossa, pärjää kyllä itsekseen kun siellä käy päivittäin joku, mutta kyllä se alkuun oli iso shokki olla poissa kotoa.
No eivät ne eläkeläiset loppujen lopuksi kauaa sitä asumistukea nosta, suurin osa kupsahtaa viimeistään 20 vuoden päästä eläkkeelle päästyään ja eläkettä on makseltu jo työuran aikana. Kumma juttu että pakolaisten asutukseen ja hoivaamiseen revitään rahat vaikka kiven kolosta, mutta eläkeläisille ja opiskelijoille ei riitä raha millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uskoisi, kuinka kateellisia ihmisiä nuorista löytyy. Kadehtia sitä pientä kansaneläkettä nauttivaa eläkeläistä, kaikilla etenkään vanhemmilla naisilla ei ole edes työeläkettä lisänä. Onneksi olen itse jäämässä eläkkeelle, pari vuotta ehkä vielä, tai sitten ei, kun ei terveydentila ole enää hyvä. Sukulaisiani on lähtenyt mm. tuonne Portugaliin nauttimaan verotonta eläkettä, 40 vuoden palveluksen jälkeen, pyysivät mukaan. Tippakaan en kadehdi, hoidan terveyteni parempaan malliin ja ehkä menemme miehen kanssa perässä. Hirveä olotila tuollainen kateus. HAJOA ap ihan vapaasti, kun osalla on millä mällätä, mutta ei joka eläkeläisenä.
Kun puhutaan yleisillä varoilla kustannettavasta etuudesta, sitä on mahdollisuus ja pitääkin tarkastella kriittisesti ilman, että kyseessä on kateus. Kateuskortti alkaa olla aika käytetty näissä säästökeskusteluissa. Totuus on kuitenkin, että kassasta on rahat loppu ja on pakko säästää. Nyt etsitään mahdollisimman inhimillisiä keinoja, koska kaikkein köyhimmiltä (toimeentulotuen saajilta) ei ole kohtuullista säästää niin, että minimitoimeentuloa alennettaisiin. On otettava sieltä, missä on enemmän.
Ja sinusta pienituloinen eläkeläinen on oikea kohde? Tarkoitatko todella, että takuueläkkeen saaja tai vaikkapa 1200 € bruttona saava eläkeläinen on niin hyvätuloinen, että häneltä on varaa ottaa?
Vähintäänkin omituista logiikkaa. Mutta sopii hyvin hallituspuolueita äänestäneelle.
Muistutan tässä kohtaa kuitenkin, että verottajan näkemyksen mukaan Suomi menettää vuosittain jopa useita miljardeja veroparatiiseihin.
Jos tämä kyettäisiin tukkimaan, niin eihän meillä mitään leikkaustarpeita olisikaan.
Hallituksemme on vain valinnut toisen tien.
Mitäpä, jos vaikka iltalukemiseksi lukaisisitte linkkaamani opuksen, ihan vain valaistuaksenne.
Kelan tutkimusosasto | Helsinki 2012
Sosiaaliturva ja elämänvaiheet
Suomen sosiaaliturvan kehitys esimerkkien ja tilastojen valossa
Heikki Hiilamo
Heikki Niemelä
Pertti Pykälä
Marja Riihelä
Reijo Vanne
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/33747/Sosiaaliturva_ja…
Vierailija kirjoitti:
Eihän eläkeläiselle suinkaan yhteiskunta maksa mitään muuta kuin takaisin niitä rahoja, joita ihminen on tuota ennen itse yhteiskunnalle kymmenien vuosien aikana maksanut. :)
Tuo on kyllä virheellinen käsitys. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan omista eläkkeistään, tämän päivän eläkkeethän maksetaan meidän työssäkäyvien eläkemaksuista ja eläkemaksut ovat olleet paljon pienemmät silloin kun nykyeläkeläiset olivat työelämässä. Ja mikäli veroja tarkoitat, niin eiköhän se ole selvä, että ne jotka ovat aikoinaan kunnon veroja maksaneet eivät ole niitä jotka asumistukia nostelevat. Asumistukea saavat lähinnä pienen työeläkkeen tai takuueläkkeen saajat eli ne joille ei pahemmin ole työvuosia kertynyt.
Eläkeläiset tienasivat vuosikausien ajan työtä tekemällä ne rahat, joita lapsiperheet nyt käyttävät.
Eläkkeellä olevia on helppo sortaa. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi eläkeläisten pitäisi saada isompaa tukea asumiseen kuin esim.lapsiperheen? Tai opiskelijan?
Jos ei rahat riitä niin muutettava pienempään/halvempaan. Tiedättekö edes millä perustein eläkeläisen asumistukea on myönnetty? Miksi yksinasuvan eläkelöisen pitäisi saada isompaa asumistukea vain siksi että on joskus muuttanut isoon asuntooon ja nyt jäänyt siihen yksin, pakkohan se on muidenkin muuttaa olosuhteiden vuoksi.
Sitäpaitsi.. suurin osa eläkeläisistä on elänyt Suomen ns.parhaat ajat. Nykyiset duunarit ei tule koskaan pääsemään sellaisiin ansioihin tai virkoihin mitä ennen sai. Nykyään edes kouluttautumalla ei varmisteta toimeentuloa.
Mistä niitä pieniä halpoja asuntoja löytyy? Itse asun Kuopiossa asuntoni on vuokra-asunto 40 neliötä maksan vuokraa n. 480euroa per kuukausi. Nyt minun asumistuki tämän mahtavan uudistuksen takia tipahtaa n. 80 euroa! Minulla on menoina lääkekulut 55 euroa per kuukausi, johon EN saa mitään tukea tai avustusta vaan normaalin KELA korvauksen. KELA kortissani ei ole mitään erityiskorvattavuus koodia. JA olen 37 vuotias.
Olin töissä alle 23 vuotiaana siihen aikaan se ei kerryttänyt eläkettä. Minun vika ja syy kun sairaistuin nuorena ja jouduin eläkkeelle.
Opiskelijoilla sekä työttömillä on kuitenkin pieni tai suuri mahdollisuus saada parannusta omaan tulotasoonsa. Minulla ei.
Saiskin pienemmän asunnon. Olen 6kk hakenut pienempää mut yhä olen sossun osoittamassa "varakämpässä" ja vuokra 560e joka on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Saiskin pienemmän asunnon. Olen 6kk hakenut pienempää mut yhä olen sossun osoittamassa "varakämpässä" ja vuokra 560e joka on liikaa.
Piti lisätä että mulla on onneksi "hullunkoodi" 112 ei maksa lääkkeet mitään paitsi toimitusmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä pieniä halpoja asuntoja löytyy? Itse asun Kuopiossa asuntoni on vuokra-asunto 40 neliötä maksan vuokraa n. 480euroa per kuukausi. Nyt minun asumistuki tämän mahtavan uudistuksen takia tipahtaa n. 80 euroa! Minulla on menoina lääkekulut 55 euroa per kuukausi, johon EN saa mitään tukea tai avustusta vaan normaalin KELA korvauksen. KELA kortissani ei ole mitään erityiskorvattavuus koodia. JA olen 37 vuotias.
Olin töissä alle 23 vuotiaana siihen aikaan se ei kerryttänyt eläkettä. Minun vika ja syy kun sairaistuin nuorena ja jouduin eläkkeelle.
Opiskelijoilla sekä työttömillä on kuitenkin pieni tai suuri mahdollisuus saada parannusta omaan tulotasoonsa. Minulla ei.
JA tuloni on se takuueläke. Mitä sitä nyt tulee 739 euroa per kuukausi käteen. Nyt siitä menee vuokraan 130 euroa per kuukausi. Asumistuki muutoksen jälkeen menee n. 210 euroa per kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti lisätä että mulla on onneksi "hullunkoodi" 112 ei maksa lääkkeet mitään paitsi toimitusmaksun.
Minulla ei ole pitää syödä ja ostaa ketipinor depottia lisäksi mirtzapinia ja zyprexsaa..
No minun mielestäni vammaisille ei tartte maksaa mitään tukia. Jättäisi nekin vanhemmat vammaisen lapsen synnyttämättä ja tuomasta lisäkuluja valtiolle.
Kamala mielipide? Niin sinunkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta eläkeläisten asumistuesta tulee yhteiskunnalle säästöjä sikäli, että monella isossa asunnossa eläkeläisten asumistuen turvin asuvalla olisi rahaa omastakin takaa, mutta nyt sitä ei tarvitse käyttää, kun erillinen tukijärjestelmä suosii ikääntynyttä.
Mitäs jos perehtyisit tuen myhöntämisperusteisiin, ennen kuin kirjoittelet ihan potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat Suomen historian häpeämättömin porukka.
Suurin osa eläkeläisten asumistuen saajista ei kuulu suuriin ikäluokkiin. Suuriin ikäluokkiin kuuluvista suurin osa ei koskaan ole saanut eikä tulisi saamaan eläkeläisten asumistukea, vaikka se jatkuisi nykymuotoisena.
Tiedätkö, mitä suurilla ikäluokilla edes tarkoitetaan?
Eläkeläiset ovat synnyttäneet tähän maahan aivan liian vähän jälkikasvua. Sen seurauksena Suomen huoltosuhde on huono, todella huono. Ei meillä riitä työikäisiä elättämään suurta eläkeläisethän joukkoa niin hyvin kuin haluaisivat. Tässä seurauksia siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt sitä, että kun on kuitenkin elänyt jo eläkeikään asti, niin eikö silloin työelämässä olessa voinut mitään laittaa säästöön? Eläis nyt niillä säästöillä ja sijoituksilla, mutta ei, kaikki rahat piti laittaa kulutukseen kun ajateltiin, että kyllä sitten eläkkeellä yhteiskunta maksaa kaiken. Hirveä poru siitä, että omaisuutta pitäisi realisoida, että lasten perintö pitäisi laittaa lihoiksi, ehei kyllä kaikki pitää saada ilmaiseksi ja joka paikassa eläkeläisalennukset jne.
Elänyt jo eläkeikään... jotkut 20- vuotiaatkin ovat jo eläkeellä, kun eläkettä on myös sitä työkyvyttömyys sorttista. Ja nämä ei ole vapaaehtoisesti tässä tilanteessa. Miten voit olla noin tietämätön? Ai niin, et osaa ajatella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole pitää syödä ja ostaa ketipinor depottia lisäksi mirtzapinia ja zyprexsaa..
Hullunkoodi ei ole mikään saavutus. Sulkee loputkin ovet
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt sitä, että kun on kuitenkin elänyt jo eläkeikään asti, niin eikö silloin työelämässä olessa voinut mitään laittaa säästöön? Eläis nyt niillä säästöillä ja sijoituksilla, mutta ei, kaikki rahat piti laittaa kulutukseen kun ajateltiin, että kyllä sitten eläkkeellä yhteiskunta maksaa kaiken. Hirveä poru siitä, että omaisuutta pitäisi realisoida, että lasten perintö pitäisi laittaa lihoiksi, ehei kyllä kaikki pitää saada ilmaiseksi ja joka paikassa eläkeläisalennukset jne.
Moi olen 37v. sairaseläkeläinen. Sairastuin nuorena ja en pystynyt hankkimaan työeläketuloja. Joten olen takuueläkkeen ja eläkkeensaajan asumistuen parissa. Tämä eläkkeensaajan asumistuen lopettaminen on minulle itsemurha.
T. EN HALUA OLLA ELÄKELÄINEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uskoisi, kuinka kateellisia ihmisiä nuorista löytyy. Kadehtia sitä pientä kansaneläkettä nauttivaa eläkeläistä, kaikilla etenkään vanhemmilla naisilla ei ole edes työeläkettä lisänä. Onneksi olen itse jäämässä eläkkeelle, pari vuotta ehkä vielä, tai sitten ei, kun ei terveydentila ole enää hyvä. Sukulaisiani on lähtenyt mm. tuonne Portugaliin nauttimaan verotonta eläkettä, 40 vuoden palveluksen jälkeen, pyysivät mukaan. Tippakaan en kadehdi, hoidan terveyteni parempaan malliin ja ehkä menemme miehen kanssa perässä. Hirveä olotila tuollainen kateus. HAJOA ap ihan vapaasti, kun osalla on millä mällätä, mutta ei joka eläkeläisenä.
Kun puhutaan yleisillä varoilla kustannettavasta etuudesta, sitä on mahdollisuus ja pitääkin tarkastella kriittisesti ilman, että kyseessä on kateus. Kateuskortti alkaa olla aika käytetty näissä säästökeskusteluissa. Totuus on kuitenkin, että kassasta on rahat loppu ja on pakko säästää. Nyt etsitään mahdollisimman inhimillisiä keinoja, koska kaikkein köyhimmiltä (toimeentulotuen saajilta) ei ole kohtuullista säästää niin, että minimitoimeentuloa alennettaisiin. On otettava sieltä, missä on enemmän.
Ja sinusta pienituloinen eläkeläinen on oikea kohde? Tarkoitatko todella, että takuueläkkeen saaja tai vaikkapa 1200 € bruttona saava eläkeläinen on niin hyvätuloinen, että häneltä on varaa ottaa?
Vähintäänkin omituista logiikkaa. Mutta sopii hyvin hallituspuolueita äänestäneelle.
Muistutan tässä kohtaa kuitenkin, että verottajan näkemyksen mukaan Suomi menettää vuosittain jopa useita miljardeja veroparatiiseihin.
Jos tämä kyettäisiin tukkimaan, niin eihän meillä mitään leikkaustarpeita olisikaan.
Hallituksemme on vain valinnut toisen tien.
Eläkeläisten asumistuen lakkauttaminen ja eläkeläisten siirtäminen yleisen asumistuen piiriin ei mitenkään sulje pois mahdollisuutta puuttua myös veroparatiisikikkailuun.
Kuulepas, eivät ne hyvää eläkettä saavat ole oikeutettuja asumistukiin. Tuet on tarkoitettu ja kohdistettu ylipäätään ihmisille, jotka eivät muuten pärjää. Ja niin tuleekin olla.
Eivät suuret ikäluokat tai eläkeläiset ylipäätään ole syyllisiä siihen, että maailma on muuttunut. Olen itse lähempänä kuuttakymmentä, omasta mielestäni hyvinkin valveutuneesti maailmaa ja politiikkaa seuraava ihminen. Silti en vielä viisi vuotta sitten olisi mitenkään arvannut, millaiseksi maailma on muuttumassa.
Sinua edeltäneet sukupolvet ovat tehneet parhaansa rakentaakseen maastamme mahdollisimman hyvän. Olemme saaneet nauttia monista asioista, joista monessa muussa maassa ei ole edes osattu uneksia. Osa näistä on vielä toistaiseksi jäljellä.
Globalisaatio ei ole ollut pelkästään hyvä asia. Maailmanlaajuinen talouslama on suurin syypää siihen, että tavallisten ihmisten elämä kurjistuu.
Tämän päivän trendi on keskittää raha ja omaisuus mahdollisimman pienelle joukolle, ihan koko maailmassa, Suomessakin.
Ainoa tapa taviksella edes yrittää vaikuttaa asioihin on äänestäminen. Edellisten sukupolvien kadehtiminen ei hyödytä mitään, he sattuivat elämään oikeaan aikaan.