Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joudunko ottamaan rautalisää lopun elämäni??

Vierailija

Mulla uusiutuu aina vaan raudanpuuteanemia eikä syytä ole tutkittu vaikka se pitäisi aina tutkia. Tk-lääkärit...

Olin muutaman viikon taas ilman Obsidania ja palasi hengästyminen, tuli alilämpö, väsyttää, hermostuneisuus, ahdistus, lievä masennus, iho kuivuu.

Kokeilin että auttaako Obsidan niin jälleen kerran se auttaa. Minulla on myös hypotyreoosi. Thyroxinin nostaminen tuo liikatoimintaoireet joten siitä ei voi olla. Ehkä raudanpuute myös estää Thyroxinia toimimasta ja lisää huonoa oloa.

Ainoa mitä voin tehdä on antaa raudanpuutteen taas kehittyä ja mennä verikokeisiin jotta se näkyy siellä ja sitten vaatia että jotain on tehtävä sille syyn löytymiselle.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

En osaa sanoa mikä sulla on :( Mutta voithan myös syödä paljon punajuurta ja muuta rautaa sisältävää ruokaa. Mulla oli leikkauksesta verenhukkaa ja jatkoin rautakuurin jälkeen ruokavaliolla, kun tuntui käyvän kalliiksi rautalisät. Varmaan eri asia toki kun mulla se ei vedä sit takas alas heti.

Vierailija

Kaverillani oli lukiossa kauhea anemia pitkän aikaa ja hänellä todettiin joku raudan imeytymishäiriö. Eli rautalisä ei auta, kun elimistö ei ota sitä vastaan normaalisti. Ehkä sama ei koske kuitenkaan ap:ta jos rautavalmiste kuitenkin otettaessa nostaa arvoja.

Vierailija

Minulla myös tuota vikaa ettei rauta imeydy. Tämä johtuu kohdallani kuulemma siitä, että kokeiden mukaan elimistössäni on kupari korkealla ja sinkki erittäin matalalla. Niin kauan kun kupari on korkealla, rauta ei tule imeytymään. Hoitona tähän on syödä sinkkiä joiden pitäisi laskea kuparia. (Lisäksi syön muita vitamiineja). 

Vierailija

Mä en jaksa enää yhtäkään lääkäriä joka vähättelee, ei tajua mikä mua vaivaa, kitsastelee tutkimusten määräämisessä, jne. Pitääkö mun lähteä ulkomaille johonkin että saan kunnollista lääkärinapua?

Vierailija

Kyllä tuo vaiva varmaan ihan selvitettävissä on. Koeta löytää hyvä lääkäri ja  inttää jos et saa apua. Tsemppiä.

Vierailija

Minä siirryin yksityiselle, ei ne terveyskeskuksessa tutki kuin pakolliset jos sitäkään. Yksityisellä siis tuli nuo kuparit sun muut esille, vajaatoiminnan lääkityskin laitettiin sielä vielä kuntoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa enää yhtäkään lääkäriä joka vähättelee, ei tajua mikä mua vaivaa, kitsastelee tutkimusten määräämisessä, jne. Pitääkö mun lähteä ulkomaille johonkin että saan kunnollista lääkärinapua?

Ei sekään välttämättä auta. Itse asun ulkomailla ja kävin monta kertaa lääkärissä kun oli kaikenlaisia vaivoja. Lääkäri epäili että ryyppään... Vaihdoin lääkäriä ja syyksi paljastui anemia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sekään välttämättä auta. Itse asun ulkomailla ja kävin monta kertaa lääkärissä kun oli kaikenlaisia vaivoja. Lääkäri epäili että ryyppään... Vaihdoin lääkäriä ja syyksi paljastui anemia.

Voi ei :D Kaikkein kamalinta on just jos on lääkärillä ja se alkaa epäillä että käyttää huumeita, alkoholia tai oireet ovat psyykkisiä (jos itse tietää että eivät ole)

Mutta kerran kun lääkäri on päättänyt olla jotain mieltä se ei enää auta siinä vaiheessa vaikka mitä sanoisi.

Vierailija

Ap., suuntaa endokrinologille tai sisätautilääkärin vastaanotolle. Googlaile yksityisiä lääk.asemia. Sinulta ei ole tietty katsottu varastoraut.?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap., suuntaa endokrinologille tai sisätautilääkärin vastaanotolle. Googlaile yksityisiä lääk.asemia. Sinulta ei ole tietty katsottu varastoraut.?

On seurattu varastorautaa koska alunperin kolme vuotta sitten jo Hb oli pudonnut. Se oli vain 104 ja verisolut pieniä.

Anemia uusiutui ja viime vuonna taas uusi kuuri varastorauta oli alhainen. Siinä välissä yhtenä vuotena ei tsekattu kuin Hb, koska lääkäri vaihtui.

Viime elokuussa varastorauta oli vielä hyvä. Sehän tässä ihmetyttää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On seurattu varastorautaa koska alunperin kolme vuotta sitten jo Hb oli pudonnut. Se oli vain 104 ja verisolut pieniä.

Anemia uusiutui ja viime vuonna taas uusi kuuri varastorauta oli alhainen. Siinä välissä yhtenä vuotena ei tsekattu kuin Hb, koska lääkäri vaihtui.

Viime elokuussa varastorauta oli vielä hyvä. Sehän tässä ihmetyttää.

Tarkennan vielä että elokuussa oli hyvä  koska en ollut ollut ilman Obsidania. Yritin sanoa tätä lääkärille, mutta hän sanoi että otetaan se koe silti. Pitäisi olla puoli vuotta ilman rautalisää sitten vasta siinä on järkeä testata. Mutta onko sitä järkeä kellään?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mutta kerran kun lääkäri on päättänyt olla jotain mieltä se ei enää auta siinä vaiheessa vaikka mitä sanoisi.

Aivan. Lisäksi jotkut lääkärit (itse asiassa tuntuu, että hyvin monet) ei siedä lainkaan sitä, että potilas itse tietää sairaudestaan/tilastaan yhtään mitään. Potilaan pitäisi vaan kuunnella ja hyvä ettei pokkuroida lääkärin suuren viisauden edessä. 

Minulla oli aikoinaan akne johon ihotautilääkärin määräämä lääkitys (Roaccutan). Ihotautilääkäri sanoi, että tuo lääke voi nostaa mm. kolesteroliarvoja mutta että ne palautuvat kyllä takaisin normaalitasolle kuurin loputtua. No, kävin sitten yleislääkärillä ihan muussa asiassa ja tämä halusi ottaa x määrän verikokeita, myös ne kolesteroliverikokeet. Kerroin lääkärille (ystävällisesti ja asiallisesti, en vittuilevaan besserwissertyyliiin tms), että syön Roaccutania jonka ihotautilääkäri kertoi voivan nostaa kolesterolikokeita. Että jos ne kolesterolit on kovasti kohollaan, niin yksi syy siihen voi olla tuo lääke (kolesteroliarvoni oli siis normaalit ennen Roan aloitusta). Lääkäri veti hirveät herneet nenään ja alkoi sähistä ja tiuskia minulle, että Roa ei todellakaan nosta yhtään mitään kolesteroliarvoja eikä sillä todellakaan ole tämän asian kanssa tekoa. Olin ihan että O_o

No, yllättäen kolesteroliarvot oli sitten koholla (kokonaiskolesteroli päälle 8) ja lääkäri kehoitti minua harrastamaan liikuntaa ja kiinnittämään huomiota ravintoon... Kolesterolit mitattiin uudelleen (ihotautilääkärin toimesta) lääkekuurin loputtua ja ne oli jälleen ihan normaalit. Että näin.

Vierailija

Ei se vaan niin voi olla että toiset saa hoitoa ja toiset ei...julkisen puolen terveydenhoidon alasajon takia. Se on siksi väärin, koska Suomessa on LISÄKSI korkea verotus joka asiasta, kallis hintataso, korkea työttömyys.

Aivan eri asia jossain Jenkeissä, missä varmasti köyhäkin saa parempaa hoitoa kuin täällä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat