Vähävaraiset vanhemmat, aiotteko maksaa lastenne autokoulut?

Vierailija

Täällä palstalla törmää joskus vähävaraisiin äiteihin, joilla on viisikin lasta. Joskus on ollut kommentteja, joissa on ihmetelty tätä köyhien vauvantekobuumia.

Miten te suurperheelliset pienten lasten vanhemmat, jotka teette paljon lapsia, aiotte toimia, kun lasten menot kasvavat?

Esimerkiksi autokoulut. Aiotteko maksaa ne, ja miten se on mahdollista köyhässä suurilapsisessa perheessä.

Itse pidin kunnia-asiana lasten autokoulujen maksamista. Olen ollut totaaliyksinhuoltaja, jouduin varautumaan näihin menoeriin jo vuosia ennen autokouluja. 

Onko niin, että moni vanhempi ei näe tulevaisuutta. Ihanahan vauvoja tehdä on ja olla kotiäitinä, mutta miten ihmeessä nämä perheet pärjäävät, kun lapset kasvavat isoiksi?

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Ei olla vähävaraisia ja lapsiakin on vain kolme, mutta meillä on jo kahdelle hankittu ajokortti itse opettaen opetusluvalla. Nykyäänhän on mahdollisuus opettaa muitakin oman perheen jäseniä. Kun alan opettaa nuorinta lasta, niin ajattelin samalla opettaa tutun yh:n lapsen joka on saan ikäinen kuin meidän nuorin.

Vierailija

Sellaset ihmiset joiden ei pitäis tehdä lapsia tekee lapsia ja sellaset joiden pitäis ei tee lapsia. Tää vinouma on ollu jo pitkään, ja koko maailmassa, et ei mitään uutta.

Loppuu vasta siinä vaiheessa kun tajutaan, että 10 miljardia ihmistä on yhelle pallolle liikaa. Sitten ei ongelma enää ratkeekkaan niin helposti kuin se nyt ratkeis, rajoittamalla syntyvyyttä.

Nykyihminen on liian kiltti kestävän kehityksen aikaansaamiseen. Tarvitaan myös vaikeita päätöksiä, eikä aina vaan niitä kivoja.

Kehitysyhteistyössäkin ykkösprioriteetin pitäisi olla syntyvyyden vähentäminen. Ei ole mitään järkeä siinä, että Afrikkaan syydetään miljarditolkulla rahaa joka vuosi vuosikymmenten ajan. Kaikki tajuaa, että jos se tilanne ei ole vielä ratkennut, ei se koskaan ratkea. Joten lähestymistapaa pitäisi muuttaa.

Mutta kun muut lähestymistavat eivät ole niitä kivoja. Siispä annetaan inhimillisen kärsimyksen ketjun jatkua, koska sitä yhtä vaikeaa päätöstä ei voida tehdä.

Vaikeita asioita.

Vierailija

Lapsia on kahdeksan. Kiitos tiedosta, mutta tiedän kyllä, että lapset kasvavat. Esikoinen, 21v tyttö, ajoi mopo- ja kevarikortin, mutta ajokortti ei kiinnostanut. Pääkaupunkiseudulla pärjää loistavasti julkisilla.

Toinen ja kolmas lapsi amiksessa logistiikkapuolella. Ajokorttiin kaikki kirjaimet ilmaiseksi. Toinen ajaa jo D-korttia, toinen B.

Ainiin, meillä on lapsilla myös isä, joten nuorempien kortit ei jää vain äidin maksettavaksi. Pärjätään oikein mukavasti kahden työssäkäyvän tuloilla. Toki ajokorttivuonna jää ehkä ulkomaanmatka tekemättä, mutta ei haittaa.

Vierailija

Meillä on lapset 5v, 3v ja 1v. Aloitettu säästäminen heti, ristiäisistäkin saadut lahjarahat laitettiin tietysti lasten tileille, puolet lapsilisistä joka kuukausi laitan jemmaan lapsille. Joten nyt on jo ajokortti rahat säästössä! paljonko sinne kertyykään kun ovat 18 ja sitten vasta tililtä voi nostaa! tehtiin sellaset tilit joihin ei voi koskea ennen.

Miksei jokainen tekis noin.... on helppoa kun saavat varmasti siihen päälle vielä autotkin ostaa säästörahoilla jos haluavat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on kahdeksan. Kiitos tiedosta, mutta tiedän kyllä, että lapset kasvavat. Esikoinen, 21v tyttö, ajoi mopo- ja kevarikortin, mutta ajokortti ei kiinnostanut. Pääkaupunkiseudulla pärjää loistavasti julkisilla.

Toinen ja kolmas lapsi amiksessa logistiikkapuolella. Ajokorttiin kaikki kirjaimet ilmaiseksi. Toinen ajaa jo D-korttia, toinen B.

Ainiin, meillä on lapsilla myös isä, joten nuorempien kortit ei jää vain äidin maksettavaksi. Pärjätään oikein mukavasti kahden työssäkäyvän tuloilla. Toki ajokorttivuonna jää ehkä ulkomaanmatka tekemättä, mutta ei haittaa.

paljonko on tulonne?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei olla vähävaraisia ja lapsiakin on vain kolme, mutta meillä on jo kahdelle hankittu ajokortti itse opettaen opetusluvalla. Nykyäänhän on mahdollisuus opettaa muitakin oman perheen jäseniä. Kun alan opettaa nuorinta lasta, niin ajattelin samalla opettaa tutun yh:n lapsen joka on saan ikäinen kuin meidän nuorin.

voitko opettaa muaki, maksan kaiken, oma äiti ei suostu :D 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paljonko on tulonne?

Duunareita ollaan ja yhteenlasketut tulot tänä vuonna n. 97000e + lapsilisät 660e/kk.

Vierailija

On ainakin ajatuksissa maksaa. Olemme pienituloisia, todella, mutta minulla on realisoitavaa omaisuutta. Olisin todella ahne, jos siitä ei liikenisi kahteen ajokorttiin. Eli tavallaan kysymys ei ollut edes meille kylläkään. Mutta lapset ei tajuais, että voin myydä omaisuuttani, joten voisin esittää, että ei ole varaa, jos olisin niin sikamainen. 

Minimie

Itse maksoin kortin, vaikka vanhemmat ei ole pienituloisia. Pientä sponsoria sain joululahjan muodossa (~500), mutta loput meni omasta pussista. Kortti maksoi noin. 2200 euroa.

Mielestäni on oikein, että lapsi maksaa ainakin osan itse, jos ei muuten niin vaikka isommista kotitöistä (maalaustyöt tms.) maksetaan x summaa avitusta ajokorttia varten. Opettaa kummasti säästäväisyyttä.

T. Äsken 18-vuotta täyttänyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itse maksoin kortin, vaikka vanhemmat ei ole pienituloisia. Pientä sponsoria sain joululahjan muodossa (~500), mutta loput meni omasta pussista. Kortti maksoi noin. 2200 euroa.

Mielestäni on oikein, että lapsi maksaa ainakin osan itse, jos ei muuten niin vaikka isommista kotitöistä (maalaustyöt tms.) maksetaan x summaa avitusta ajokorttia varten. Opettaa kummasti säästäväisyyttä.

T. Äsken 18-vuotta täyttänyt.

Näin juuri. Omaa rahaa tienataan isommilla kotitöillä sekä työssä käymällä. Meillä isommat lapset ovat jakaneet lehtiä, hoitaneet muiden lapsia, olleet puhelinmyyjinä, marjanmyyjinä sekä Mäkkärissä.

T: kahdeksan äiti

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Missä duunariammatissa noin hyvin tienaa sinä 8 lapsen äiti?

Jos oikein tarkasti luit, siinä luki yhteenlasketut tulot, siis minun ja mieheni. Olen linja-autonkuljettaja ja mun osuus on n. 47000e.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä duunariammatissa noin hyvin tienaa sinä 8 lapsen äiti?

Jos oikein tarkasti luit, siinä luki yhteenlasketut tulot, siis minun ja mieheni. Olen linja-autonkuljettaja ja mun osuus on n. 47000e.

Mitä miehesi tekee työkseen?

Vierailija

On maksettu ja on otettu velkaa  kun säästöjä ei ollut. Onneksi yksi lapsista oli sellaisessa koulussa, että koulu kustansi teoriatunnit ja ne sai valinnaiseksi kurssiksi. Oli sitten vähän halvempi.

Nykyään on vaikeinta ajokortin monivaiheisuus. Kuinkahan monella se varsinainen kortti jää saamatta siksi, että elämäntilanne muuttuu niin että ei ole autoa omaan harjoitteluun eikä rahaa kustantaa jatkoja sen ensimmäisen jakson jälkeen.

On se harmi, että enää ei saa suoraan autokoulussa c-korttia. Olisi sitten päässeet vaikka linja-autonkuljettajaksi vähäisellä lisäkoulutuksella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Duunareita ollaan ja yhteenlasketut tulot tänä vuonna n. 97000e + lapsilisät 660e/kk.

Oletteko mielestäsi vähävaraisia?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat