Onko migreeni ja niska-hartiaseudun kolotukset turhasta valittajien sairauksia?

Vierailija

Sano rehellinen mielipiteesi.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

On siinä mielessä, että ne yleensäkin on ehkäistävissä liikunnalla. T. Ennen näistä vaivoista kärsinyt. Nykyään ahkerasti liikkuva.

Vierailija

No eivät ole. Kärsin itse kausittain pahasta aurallisesta migreenistä ja voimakasta huimausta aiheuttavista niskavaivoista, mutta olen silti aina töissä viimeiseen asti ja kouluttanut itseni erittäin korkeasti. Tänä vuonna saikkupäiviä nolla, vaikka välillä on itkua väännetty ja pelätty tulevaisuutta. Valitanko? En. Elämäni on vaivoineen (muitakin vaivoja on kuin nuo kaksi) päivineen ihanaa! 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

On siinä mielessä, että ne yleensäkin on ehkäistävissä liikunnalla. T. Ennen näistä vaivoista kärsinyt. Nykyään ahkerasti liikkuva.

Miten migreeniä voi ehkäistä liikunnalla? Kaikki niskavaivat eivät ole ehkäistävissä liikunnalla. Mulla on niska-, hartia- ja selkävaivaa, ja mulla kyllä suurimpaan osaan niistä auttaa liikunta, mutta ei suinkaan kaikkiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No eivät ole. Kärsin itse kausittain pahasta aurallisesta migreenistä ja voimakasta huimausta aiheuttavista niskavaivoista, mutta olen silti aina töissä viimeiseen asti ja kouluttanut itseni erittäin korkeasti. Tänä vuonna saikkupäiviä nolla, vaikka välillä on itkua väännetty ja pelätty tulevaisuutta. Valitanko? En. Elämäni on vaivoineen (muitakin vaivoja on kuin nuo kaksi) päivineen ihanaa! 

Niin ja itsekin urheilen säännöllisesti, mutta joudun silti syömään esim. migreeniin estolääkkeitä. Sekin piti vielä lisätä, että aurallinenkin migreeni ihan oikeasti lamauttaa hetkeksi, koska et näe kunnolla ja puhe saattaa puuroutua, oksettavasta pääkivust puhumattakaan. Onneksi omassa työssäni voin useimmiten ottaa sen pienen breikin ja jatkaa sitten kun näkö palautuu ja ajatus juoksee normaalisti. Kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole ja silloin ei ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa sairaslomaa.  

Vierailija

Totta kai. Niistä ei saa valittaa. Valitus ainoastaan lisää ympäristön kärsimystä. Valittaa saa vain pieleen menneestä hiustenpidennyksestä, irronneista irtoripsistä ja revenneestä tekokynnestä. Niillä on todellista merkitystä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä sain juuri fysioterapeutilta kiellon venytellä niskaa yms, koska se ei tee hyvää mun niskan välilevytyrälle.

Mä en muuten venyttele niskaa juuri lainkaan, en ole kokenut siitä olevan erilaista hyötyä (jotkut ääriasennot kyllä auttavat, mutta en ala niitä tässä neuvoa, koska tämä on niin yksilöllistä). Sen sijaan se, että on sitä lihasta, mikä tukee rankaa, auttaa. Ei tarvitse olla fitness, mutta sanotaan nyt näin, että ihan pelkkä kävely ja pilates eivät auta. Pitää tehdä edes vähän voimaharjoittelua, vaikkapa sitten jotain lankkua tai punnerrusta tai muuta kehonpainoliikettä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Menkää sinne hierojalle, te ootte säälittävää, kun teette hiki otsalla vain töitä

Hieroja ei kyllä auta pitkällä tähtäimellä niskavaivoihin. Se voi kyllä helpottaa niitä hetkellisesti.

4&8

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain juuri fysioterapeutilta kiellon venytellä niskaa yms, koska se ei tee hyvää mun niskan välilevytyrälle.

Mä en muuten venyttele niskaa juuri lainkaan, en ole kokenut siitä olevan erilaista hyötyä (jotkut ääriasennot kyllä auttavat, mutta en ala niitä tässä neuvoa, koska tämä on niin yksilöllistä). Sen sijaan se, että on sitä lihasta, mikä tukee rankaa, auttaa. Ei tarvitse olla fitness, mutta sanotaan nyt näin, että ihan pelkkä kävely ja pilates eivät auta. Pitää tehdä edes vähän voimaharjoittelua, vaikkapa sitten jotain lankkua tai punnerrusta tai muuta kehonpainoliikettä.

Kuinka teet lankkua välilevytyrän eli prolapsin kanssa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain juuri fysioterapeutilta kiellon venytellä niskaa yms, koska se ei tee hyvää mun niskan välilevytyrälle.

Mä en muuten venyttele niskaa juuri lainkaan, en ole kokenut siitä olevan erilaista hyötyä (jotkut ääriasennot kyllä auttavat, mutta en ala niitä tässä neuvoa, koska tämä on niin yksilöllistä). Sen sijaan se, että on sitä lihasta, mikä tukee rankaa, auttaa. Ei tarvitse olla fitness, mutta sanotaan nyt näin, että ihan pelkkä kävely ja pilates eivät auta. Pitää tehdä edes vähän voimaharjoittelua, vaikkapa sitten jotain lankkua tai punnerrusta tai muuta kehonpainoliikettä.

Kuinka teet lankkua välilevytyrän eli prolapsin kanssa?

Mä en kertonut noita asioita välilevytyrää sairastavalle henkilölle, vaan yleiseksi vinkiksi, joka tuli mieleen tuosta venyttelystä

-

Ei kannata kaikkea ottaa niin henkilökohtaisesti.

Vierailija

Joo, valitan turhaan kun oksennan migreenissäni 15-30 minuutin välein pahimmillaan kaksi vuorokautta. En tietenkään kokoaikaa noin tiheästi, mutta pahimmillaan kyllä. Ei siinä pysty edes valittamaan... Onneksi on kohtuu hyvät lääkkeet, mutta jos kohtaus on pahasti päällä, niin mikään lääke ei ehdi imeytymään, joten niiden syönti on silloin turhaa. On vaan kärsittävä.

Migreenistä voi myös seurata pahaa asentohuimausta, ettei meinaa pysyä edes pystyssä, sydämen rytmihäiriöitä, vatsakramppeja ja tietenkin se karmea päänsärky. Pahinta on kuitenkin pahoinvointi.

Että en koe valittavani aivan turhasta.

Vierailija

No ei todellakaan ole. Omaan yliliikkuvat nivelet, mistä syystä minulla on helposti niska-hartiaseudun ongelmia paljon. Omasta mielestäni en valita turhasta, jos niskat, hartiat ja takaraivo ovat niin jumissa, että koko ajan oksettaa, et pysty seisomaan/istumaan, vain makaamaan selällään ja silloinkin niska kunnolla tuettuna. Meinaat pyörtyillä koko ajan, jos niskat ja hartiat ovat ihan jumissa.

Eikä migreenikään ole turhasta valittamista. Et selkeästikään ole ikinä kokenut migreeniä, kun kehtaat edes tuollaista väittää. Valitanko turhasta, kun aurallisen migreenikohtauksen saadessani, minulta häviää näkökenttä toisesta silmästä? Pääkipu on niin kova, etten pysty seisomaan viittä sekuntia pitempää, koska menetän muuten tajuntani. Migreenikohtauksessa en pysty liikkumaan ollenkaan, en kestä yhtään ääniä saati valoja. Oksentelen koko ajan vain, koska kipu on niin kovaa. Olenpa muutaman kerran joutunut sairaalaakin, kun ei ole migreeni mennyt lääkkeistä huolimatta ohi. Kohtauksen loputtua, en pysty loppupäivänä tekemään enää mitään, koska olen niin heikossa kunnossa. Tärisen vain kauttaaltaan koko ajan.

Niska-hartiaseudun ongelmia ja migreeniä olen pystynyt ehkäisemään säännöllisellä päivärytmillä ja säännöllisellä ruokailulla. Liikuntakin on vähän auttanut, mutta ei se ole ollut merkittävää. Se mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi toisella. Kannattaa aina muistaa, että muiden kokemuksia ei kannata arvostella, jos joku kikka on toiminut itsellä. Vaikka minulla on erittäin säännölliset elämäntavat, en käytä alkoholia juurikaan ja urheilen, silti silloin tällöin iskee migreenikohtaus ja tälläkin hetkellä, minulla on hartiat todella kipeät, kun olen nukkunut huonossa asennossa.

Vierailija

Aha, kiva tietää, että syön migreeniin estolääkkeitä ihan turhaan. Oletko ap ihan neurologian erikoislääkäri vai mikä? Ettet vain olisi psykiatri, niillä kun on tunnetusti vähän erikoisia näkemyksiä asioista.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat