Usein tämän yhteiskunnan tahti on mulle liian nopea

Vierailija

En ole mikään älyvapaa saati tollo ihminen, en nyt mene siihen sen enempää, mutta siis tahti, se on usein liian hektinen minulle monissakin paikoissa. Roikun kyllä mukana, eipä siinä. Tätä huomaan luennoilla, liikenteessä, keskusteluissa, joissain liikuntaharrastuksissa, tietyissä tekemissäni töissä - melkeinpä missä tahansa. Kun esim. opin jotain, haluaisin hetken aikaa sulatetella ja mietiskellä tarkemmin asioita siinä niin, mutta jos opettaja puhuu äärilleen kiristettyjen aikataulujen vuoksi (ei niinkään muuta syytä) todellista pikapuhetta, on asioiden kerralla omaksuminen mulle silloin haasteellista. Tiedän itse asiassa oppivani pääkohdat ekalta kuulemaltakin ja näin haluaisin olevan, jos vain saisin kuunnella ja kirjoittaa kuulemastani osan tarkoin ylös, mutta jos jopa pääkohtien pikakirjoittaminen on miltei mahdotonta, olen tilanteessa jossa tahti vaan on aivan liian rivakka mulle. No, voin toki lukea itseksenikin, se vaan ei ole niin mielekästä kuin asiasta hyvin tietävän viisaan ihmisen fiksun puheen kuunteleminen.

Kuka/ketkä rahakroisokset tämänkin kaiken taas säätää! Ja siis tätä ilmenee monessa paikassa. Kiire, kiire, kiire. Siksi niin rakastankin sellaisia matkailumaita, joissa ihmisillä on aivan eri tavoin aikaa arkisille kohtaamisille ja kaikenlaisille tilanteille. Täällä juostaan häntä tulessa ja mitä jää käteen. Itse olen tosiaankin sellainen että saan kyllä asioita tehdessäni kunnolla aikaiseksikin, siis sitäkään se ei ole ettenkö, mutta mulle vaikkapa kaksi tuntia on elämän niin salliessa lyhyt aika. Se saattaa aivan helposti kadota noin vain hups periaatteessa tekemättä suorittajien näkökulmasta paljon mitään, enkä oikeastaan juuri koskaan tylsisty, aina päässäni pyörii sen verran kaikenlaista. Varmaan sekava sepustus, ehkä joku sai jostain nurkasta kiinni...

Kommentit (6)

Vierailija

Tämä yhteiskunta on tosi monille ihan liian kiireinen, eikä sellaista pohdiskelua ja asioiden syvällisempää ymmärtämistä arvosteta enää. Tavoitteena on ihminen joka on nopea tekemään päätöksiä, sopeutuvainen ja joustava. Monethan nuorena ovatkin, kunnes huomaavat ettei se johtanut mihinkään eikä siitä saanut mitään palkintoa, mut sen sijaan jotenkin kummasti koko ajan väsyttää ja ahdistaa.

shatteredkav
Seuraa 
Liittynyt19.10.2015

Mulla on ongelmana se, että olen ilta- tai pikemminkin yöihminen. Aamulla herääminen on vaikeaa, joskus jopa mahdotonta. Aivot eivät toimi, enkä pysty prosessoimaan minkäännäköistä tietoa. Käytännössä olen yhä unessa. Iltaisin ja öisin mikään ei tunnu olevan ongelmana, voisin tehdä vaikka mitä, mutta on pakko mennä nukkumaan vaikkei väsytä yhtään, ihan vain että pääsee jotenkuten sängystä ylös aamulla. Vuorokaudesta menee hukkaan 4-6 tuntia tämän takia. Yhteiskunta pyörii lähes täysin aamuihmisten tahtiin.

Vierailija

Mun mielestä onnistunut päivä ei välttämättä ole sellainen jolloin on saanut mahdollisimman paljon aikaiseksi konkreettisia mitattavissa tai testattavissa olevia asioita, vaan sellainen jolloin on tuntenut olevansa mahdollisimman paljon läsnä juuri siinä hetkessä, ajassa ja paikassa, on ollut aivan valtavan tietoinen paitsi itsestään ja lähistöllä olevista muista ihmisistä, sekä siis tutuista että tuntemattomista, niin myös ympäristöstä, rakennuksista, säätiloista, ihan kaikesta havaittavissa olevasta, maailman tilanteista laajemmassa mittakaavassa, jopa tästä paikastamme tässä aurinkokunnassa.

Välillä kun illalla havahtuu katsomaan kuuta taivaalla, se toimii mulle tällaisena palauttajana. Ja aina enemmän sellaisena hetkenä sitä pitää typeränä tätä yleistä tahtia täällä. Kuu vain ikään kuin katselee todeten ja rauhoittavasti, kuinka niin monet juoksevat kuvainnollisesti sanottuna silmänsä sulkeneina läpi elämänsä. Se muuten jättää ne toisenlaiset usein tosi yksinäisiksi. ap

Vierailija

shatteredkav kirjoitti:

Mulla on ongelmana se, että olen ilta- tai pikemminkin yöihminen. Aamulla herääminen on vaikeaa, joskus jopa mahdotonta. Aivot eivät toimi, enkä pysty prosessoimaan minkäännäköistä tietoa. Käytännössä olen yhä unessa. Iltaisin ja öisin mikään ei tunnu olevan ongelmana, voisin tehdä vaikka mitä, mutta on pakko mennä nukkumaan vaikkei väsytä yhtään, ihan vain että pääsee jotenkuten sängystä ylös aamulla. Vuorokaudesta menee hukkaan 4-6 tuntia tämän takia. Yhteiskunta pyörii lähes täysin aamuihmisten tahtiin.

Sama vika. Harmittaa ihan että työni tehostuu iltapäivällä. Aamulla tulen töihin kuolleena.

Vierailija

Koneeseen kadonnutta ei takaisin voi saada. Se mikä kauniiksi tarkoitettiin, se hajalle saatiin. Luotettu ehkä siihen että aika korjaa. Kipu kuolee huutamalla, alastomana lattialla, miten kauan sitä kestää, sitä ei voi tietää. EIKUN ihan oikeasti kaikilla on kiire ja paine, sinä saatanan kone älä hyydy. EI saa valittaa, pitää olla kiitollinen, hymyillä, pelko perseessä että jotain ei ehdi. Onneksi on perjantai.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat