Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syyhyävät reidet ja sääret? Kohtalotovereita?

Tukholmantyttö

Tiedän tiedän pitäisi aina mennä lääkäriltä kyselemään eikä tällaisilla keskustelupalstoilla löristä ja murehtia, kokeilempa kuitenkin onneani! 

Ensimmäistä kertaa elämässäni aloin saada outoja syyhyämis- oireita reisiin ja sääriin, olen toki kuullut että esim patja hyvä imuroida ettei pöly etc aiheuta ihottumaa, ja pari päivää raavittuani kuin hullu näin teinkin ei muutosta hmm? Luin syyhypunkista ei mielestäni löydy iholta mitään poukamia joten siitä tuskin kyse, ihoa raapiessa toki iholle jää ihottumaa muistuttavia pilkkuja, olen saanut lapseni 7 kk sitten mutta tuskin mitään hormonaalisia häiriöitäkään enäân näin pitkän ajan jälkeen? On tosi syksy kostea ilma ja treenaan monta kertaa viikossa, okei mutta mistä apu? Onko kohtalotovereita, miten olette näitä syyhyjalkojanne diaknosoinut ja hoitanut :) ?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Kuiva iho ja keskuslämmitys? Auttaako kunnon rasvaus perusvoiteella? Jos, niin ei hätää. Jos rasvauksesta ei ole avuksi niin ehkä kannattaa myös kysyä lääkäriltä - joskus esim maksa oireilee kutinalla.

Vierailija

Mulla alkoi nuorena nikkeliallergia oireilla järjettömällä iltaisella reisien ja säären syyhyllä. En saanut nukutuksi kun vaan raavin. Lääkärit ehdotti syyhypunkkia ja kaikkea, mutta vasta sitten kun nikkelipitoisten esineiden kohdalle tuli veristä ihottumaa pääsin allergiatesteihin.

Vierailija

Mulla sama tuska!! Oon raskana ha tekis mieli raapia iho irti! En tiedä johtuuko vatsan ja alaselän alueen venymisestä vai mistä. Ihan kamalaaa!!! Rasvaaminen ei auta mitään. Sulla vois olla atarax kova sana, väsyttää myös, niin ylt menis paremmin. Onneks antihistamiini auttaa vähän.

Vierailija

Mulla oli joskus tuota. Siis nimenomaan iltaisin nukkumaan mennessä sääret kutisivat. Mihinkään tutkimuksiin en kuitenkaan mennyt, enkä pitänyt oiretta kovin vakavana. Ajattelin sen johtuvan siitä, kun käytin epilaattoria säärikarvojen ajeluun ja usein se aiheutti sisäänkasvaneita karvoja. Nykyisin en käytä enää epilaattoria/vahaa ja sheivaankin vähän harvemmin, eikä kutise. 

Vierailija

Mulla tulee joka syksy sama vaiva, liekö ilman kuivuus ja kylmyys tms..syyhyn kokeneena voin sanoa, että kutina on aivan helvetillinen ja kestää illasta yöhön aivan järkyttävänä. ei ole mitään pikku kutinaa.

Vierailija

Minulla on atooppinen ihottuma (lääkäri diagnosoinut), joka oireilee erityisesti syksyllä ja talvella juuri jaloissa, eli tulee kamalaa kutinaa, iho kuivuu ja sitten iskee ihottuma. Säärikarvojen pääseminen pitkäksi aiheuttaa minulla myös ongelmia, eli vahaan ne pois äkkiä, silloin jostakin syystä karvatupit eivät tulehdu tai aiheuta ongelmia. Sinuna rasvaisin ihoa JOKA päivä alkuun, jos ei helpota, niin sitten lääkärille.

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

yleensä ihon kutina johtuu vain kuivuudesta. Oletko muistanut rasvata ihoasi perusvoiteella säännöllisesti? Kosteusvoiteet eivät välttämättä riitä vaan tarvitaan rasvaisempi voide.

Kutina voi olla oire allergiasta tai muusta yliherkkyydestä. Iho saattaa oireilla uudesta pyykkinpesuaineesta tai huuhteluaineesta tau uudesta vaattesta tai lakanoista, jos niitä ei ole pesty ennen käyttöönottoa.

Jos pitkäaikaiselle kutinalle ei itse löydä syytä niin on hyvä käydä lääkärissä.

t. Mia, terveydenhoitaja

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama tuska!! Oon raskana ha tekis mieli raapia iho irti! En tiedä johtuuko vatsan ja alaselän alueen venymisestä vai mistä. Ihan kamalaaa!!! Rasvaaminen ei auta mitään. Sulla vois olla atarax kova sana, väsyttää myös, niin ylt menis paremmin. Onneks antihistamiini auttaa vähän.

Hei,

koska olet raskaana, kutina voi johtua hepatogestoosista eli raskaudenaikaisesta maksan toimintahäiriöstä. Hepatogestoosille on tyypillistä erityisesti kämmenien ja jalkapohjien kutina.

Ota asia puheeksi neuvolassa, jotta asia voidaan tarpeen mukaan tutkia.

t. Mia, terveydenhoitaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee joka syksy sama vaiva, liekö ilman kuivuus ja kylmyys tms..syyhyn kokeneena voin sanoa, että kutina on aivan helvetillinen ja kestää illasta yöhön aivan järkyttävänä. ei ole mitään pikku kutinaa.

Mitä ihmettä tämä on? Netistä en ole löytänyt vastausta, eikä yksityislääkäritkään tienneet. Mitää muuta oiretta kun ei ole, paitsi ajoittaista väsymystä kyllä. Säärissä ei näy mitään muuta kuin terve iho ja silti kutisee aivan järkyttävästi, öisin ja päivisin. Kutina alkoi joku syksy.

Vierailija

Mulla on ihan pienestä asti ollut samanlaista, on vain kuiva ja herkkä iho. Rasvaus välillä tuntuu vain pahentavan mutta tunnollisella jokapäiväisellä rasvauksella pikkuhiljaa helpottaa. Osta apteekista joku sopivan rasvainen voide. Eikös juurikin raskauden jälkeen voi ihotyyppikin muuttua ja nyt kylmät säät laittaneet kutiamaan? 

Et kai ole vaihtanut pyykinpesuainetta hiljattain tai ihonhoitotuotteita? Oletko alkanut syömään mitään uutta ruoka-ainetta? Tai ostanut uusia housuja? Itse en pienenä pystynyt käyttää suurta osaa mustista vaatteista kun ilmeisesti musta väriaine (?) aiheutti järkyttävää kutinaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä verikokeissa. Mulla oli raskauden lopussa kauhea kutina, joka sitten oli oire hepatoosista. Sappiarvot olivat koholla ja se kutitti ihan hulluna!

Vierailija

Mulla sama homma ja lapsi syntynyt vuosi sitten. Ikinä ennen en juuri koskaan ihoani rasvaillut. Laitoin jo syyhylääkkeenkin kun en muuta keksinyt. Ei auttanut. Voiko tosiaan ihotyyppi näin muuttua?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat