Syyhyävät reidet ja sääret? Kohtalotovereita?
Tiedän tiedän pitäisi aina mennä lääkäriltä kyselemään eikä tällaisilla keskustelupalstoilla löristä ja murehtia, kokeilempa kuitenkin onneani!
Ensimmäistä kertaa elämässäni aloin saada outoja syyhyämis- oireita reisiin ja sääriin, olen toki kuullut että esim patja hyvä imuroida ettei pöly etc aiheuta ihottumaa, ja pari päivää raavittuani kuin hullu näin teinkin ei muutosta hmm? Luin syyhypunkista ei mielestäni löydy iholta mitään poukamia joten siitä tuskin kyse, ihoa raapiessa toki iholle jää ihottumaa muistuttavia pilkkuja, olen saanut lapseni 7 kk sitten mutta tuskin mitään hormonaalisia häiriöitäkään enäân näin pitkän ajan jälkeen? On tosi syksy kostea ilma ja treenaan monta kertaa viikossa, okei mutta mistä apu? Onko kohtalotovereita, miten olette näitä syyhyjalkojanne diaknosoinut ja hoitanut :) ?
Kommentit (19)
Kuiva iho ja keskuslämmitys? Auttaako kunnon rasvaus perusvoiteella? Jos, niin ei hätää. Jos rasvauksesta ei ole avuksi niin ehkä kannattaa myös kysyä lääkäriltä - joskus esim maksa oireilee kutinalla.
Mulla alkoi nuorena nikkeliallergia oireilla järjettömällä iltaisella reisien ja säären syyhyllä. En saanut nukutuksi kun vaan raavin. Lääkärit ehdotti syyhypunkkia ja kaikkea, mutta vasta sitten kun nikkelipitoisten esineiden kohdalle tuli veristä ihottumaa pääsin allergiatesteihin.
Mulla sama tuska!! Oon raskana ha tekis mieli raapia iho irti! En tiedä johtuuko vatsan ja alaselän alueen venymisestä vai mistä. Ihan kamalaaa!!! Rasvaaminen ei auta mitään. Sulla vois olla atarax kova sana, väsyttää myös, niin ylt menis paremmin. Onneks antihistamiini auttaa vähän.
Mulla oli joskus tuota. Siis nimenomaan iltaisin nukkumaan mennessä sääret kutisivat. Mihinkään tutkimuksiin en kuitenkaan mennyt, enkä pitänyt oiretta kovin vakavana. Ajattelin sen johtuvan siitä, kun käytin epilaattoria säärikarvojen ajeluun ja usein se aiheutti sisäänkasvaneita karvoja. Nykyisin en käytä enää epilaattoria/vahaa ja sheivaankin vähän harvemmin, eikä kutise.
Mulla tulee joka syksy sama vaiva, liekö ilman kuivuus ja kylmyys tms..syyhyn kokeneena voin sanoa, että kutina on aivan helvetillinen ja kestää illasta yöhön aivan järkyttävänä. ei ole mitään pikku kutinaa.
Raskaana olijaa jos kutittaa pitää kertoa neuvolassa!!! Se on yksi raskausmyrkytyksen oire!
Mulla kuiva iho, sheivaaminen ja sukkahousut sekä keskuslämmitys aiheuttaa tuon.
Minulla on atooppinen ihottuma (lääkäri diagnosoinut), joka oireilee erityisesti syksyllä ja talvella juuri jaloissa, eli tulee kamalaa kutinaa, iho kuivuu ja sitten iskee ihottuma. Säärikarvojen pääseminen pitkäksi aiheuttaa minulla myös ongelmia, eli vahaan ne pois äkkiä, silloin jostakin syystä karvatupit eivät tulehdu tai aiheuta ongelmia. Sinuna rasvaisin ihoa JOKA päivä alkuun, jos ei helpota, niin sitten lääkärille.
Hei,
yleensä ihon kutina johtuu vain kuivuudesta. Oletko muistanut rasvata ihoasi perusvoiteella säännöllisesti? Kosteusvoiteet eivät välttämättä riitä vaan tarvitaan rasvaisempi voide.
Kutina voi olla oire allergiasta tai muusta yliherkkyydestä. Iho saattaa oireilla uudesta pyykkinpesuaineesta tai huuhteluaineesta tau uudesta vaattesta tai lakanoista, jos niitä ei ole pesty ennen käyttöönottoa.
Jos pitkäaikaiselle kutinalle ei itse löydä syytä niin on hyvä käydä lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tuska!! Oon raskana ha tekis mieli raapia iho irti! En tiedä johtuuko vatsan ja alaselän alueen venymisestä vai mistä. Ihan kamalaaa!!! Rasvaaminen ei auta mitään. Sulla vois olla atarax kova sana, väsyttää myös, niin ylt menis paremmin. Onneks antihistamiini auttaa vähän.
Hei,
koska olet raskaana, kutina voi johtua hepatogestoosista eli raskaudenaikaisesta maksan toimintahäiriöstä. Hepatogestoosille on tyypillistä erityisesti kämmenien ja jalkapohjien kutina.
Ota asia puheeksi neuvolassa, jotta asia voidaan tarpeen mukaan tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee joka syksy sama vaiva, liekö ilman kuivuus ja kylmyys tms..syyhyn kokeneena voin sanoa, että kutina on aivan helvetillinen ja kestää illasta yöhön aivan järkyttävänä. ei ole mitään pikku kutinaa.
Mitä ihmettä tämä on? Netistä en ole löytänyt vastausta, eikä yksityislääkäritkään tienneet. Mitää muuta oiretta kun ei ole, paitsi ajoittaista väsymystä kyllä. Säärissä ei näy mitään muuta kuin terve iho ja silti kutisee aivan järkyttävästi, öisin ja päivisin. Kutina alkoi joku syksy.
Mulla on ihan pienestä asti ollut samanlaista, on vain kuiva ja herkkä iho. Rasvaus välillä tuntuu vain pahentavan mutta tunnollisella jokapäiväisellä rasvauksella pikkuhiljaa helpottaa. Osta apteekista joku sopivan rasvainen voide. Eikös juurikin raskauden jälkeen voi ihotyyppikin muuttua ja nyt kylmät säät laittaneet kutiamaan?
Et kai ole vaihtanut pyykinpesuainetta hiljattain tai ihonhoitotuotteita? Oletko alkanut syömään mitään uutta ruoka-ainetta? Tai ostanut uusia housuja? Itse en pienenä pystynyt käyttää suurta osaa mustista vaatteista kun ilmeisesti musta väriaine (?) aiheutti järkyttävää kutinaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä verikokeissa. Mulla oli raskauden lopussa kauhea kutina, joka sitten oli oire hepatoosista. Sappiarvot olivat koholla ja se kutitti ihan hulluna!
Mulla sama homma ja lapsi syntynyt vuosi sitten. Ikinä ennen en juuri koskaan ihoani rasvaillut. Laitoin jo syyhylääkkeenkin kun en muuta keksinyt. Ei auttanut. Voiko tosiaan ihotyyppi näin muuttua?
Mulla alkoi sama raskausaikana ja jatkui synnytyksen jälkeen. Neuvolassa vähäteltiin, iho näytti terveeltä. Lopulta olin raapinut reiteni yöllä mustelmille ja menin yksityiselle. Kuulemma yleistä raskaana ollessa, kun nukkumisasento saattaa jäädä kovin stabiiliksi eli itse makasin kyljellään reidet vastakkain ja myöhemmin imetin. Sain allergialääkkeen kutinaan, rasvaisinta perusvoidetta ja sibicorttia. Kuulemma olisi vielä ollut noiden jälkeen joku vahvempikin keino, mutta parani noilla. Niin ja vielä ohjeen käyttää housuja, jotka on täysin puuvillaa 100%. Sellaisia lököhousuja löytyi muuten ainakin prisman danskin-mallistosta.
Atooppinen iho itsellä ollut aina. Lasten jälkeen siirryin työpaikkaan jossa sukkahousuja käytän työasun kanssa ja parissa vuodessa nylon -sukkahousuista kehittyi allergia...nykyisin ärsyttää kaikki, esim. Muovisekoitteiset treenihousut, elastaani...olen yrittänyt löytää puuvillaisia vaihtoehtoja. Ja kesällä ku en käytä näitä niin paljoa ja iho saa aurinkoa. Sääret ja reidet voi hyvin.
Mulla samanlainen ongelma. Lisäksi suihkun jälkeen erityisesti reisien ja säärien iho muuttuu punaisen laikukkaaksi. Kutisee hirmuisasti!!! Apteekista sain ison atooppiselle ja kuivalle iholle tarkoitetun voiteen joka on auttanut :) !
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama homma ja lapsi syntynyt vuosi sitten. Ikinä ennen en juuri koskaan ihoani rasvaillut. Laitoin jo syyhylääkkeenkin kun en muuta keksinyt. Ei auttanut. Voiko tosiaan ihotyyppi näin muuttua?
Raskaus ja synnytys muuttavat naisen kehoa. Hormonitoiminnan muutokset voivat herkistää ihoa, jolloin iho kuivuu ja kutisee herkästi.
Raskauden aikana on tyypillistä, että erilaiset iho-ongelmat, kuten akne tai atooppinen iho lievenevät. Joillakin tilanne pysyy hyvänä pitkään synnytyksen jälkeenkin.
Jos ihosi pysyy hyvänä pelkällä perusrasvaamisella niin hienoa. Jos tämä ei riitä niin käy kysymässä apteekista tehokkaampaa rasvaa. Harvemmin joudutaan turvautumaan lääkevoiteisiin, joihin tarvitsee reseptin.
Rasvaa niitä, kyllä se siitä.