Muita vanhojen vanhempien lapsia?

Vierailija

En ala sen enempää vanhaa vanhempaa määrittelemään, se on niin kiinni siitä miten asian kukin kokee.

Itselläni ikää siis 25 vuotta, äitini on 67 vuotta ja isäni on 75 vuotta. Eli ovat olleet 42 - ja 50 -vuotiaita kun minä synnyin. Vasta viime vuosina olen havahtunut vanhempieni ikään, isäni sai sairaskohtauksen ja se muutti ajattelutapaa aika kovasti. Olen jo parin vuoden ajan ollut varma ettei erityisesti isäni tule saattamaan minua alttarille tai näkemään lapsenlapsiaan. Nyt olen raskaana ja joku karmiva tunne on takaraivossa siitä että isä ei ole elossa enää silloin.

Kellään kokemusta asiasta? Minkä ikäisiä olitte kun menetitte vanhempanne? 

Ja missään nimessä en tuomitse sitä että hankitaan lapsia vanhemmalla iällä, en tietenkään haluaisi vaihtaa vanhempiani saatika jättää itse syntymättä.

Kommentit (8)

Vierailija

Kaikki mun tietämät on päässyt kolmekymppisiksi tai ainakin melkein. Ulkopuolisen silmin kasvatuksessa on iso ero onko vanhojen vanhempien ainoa lapsi vai tavanomaisemman perheen iltatähti.

Vierailija

Mä olen kuudesta lapsesta nuorin ja mun äiti on nyt 80v ja isä 91v. Molemmilla järki tallella ja voivat hyvin. Saivat minut kun äiti oli 43v ja isä 54v. En muista että olisin ikinä ajatellut äitiä ja isää vanhoina ennenkuin nyt viime vuosina.

Vierailija

Minä. Äitini oli 48 ja isäni 52, kun synnyin, ihan luomusti sain alkuni. Kolme sisarustani ovat kaikki minua huomattavasti, parikymmentä vuotta, vanhempia, niinpä heihinkin on vähän "erilaiset" välit, ja veljenpoikani ovat minua vain pari vuotta nuorempia.

Isäni kuoli, kun olin 23 ja äitini, kun olin 34, toinen lapsemme oli tuolloin n. vuoden ikäinen. Isäni ei koskaan nähnyt lapsiani, eikä lapsillani ole mitään muistikuvaa äidistänikään.  Alttarille minut saattoi veljeni:), se tuntui kyllä hyvältä.

Molemmat veljenikin ovat nyt jo kuolleet, siskollani alkaa olla ikää. Jotenkin en ole siskoni kanssa koskaan ollut kovin läheinen, kun ikäeromme on niin suuri (hän on meistä vanhin) ja hänellä on taipumusta suhtautua minuun turhan holhoavasti.

Vierailija

Mun vanhemmat oli molemmat 32-vuotiaita kun synnyin ja aina koin, että mulla on tosi vanhat vanhemmat... Isä on saatellut alttarille ja on hyvin voiva 7-kymppinen ukkeli, äitini kuoli jo 52-vuotiaana. Itselläni on 10 vuotta vanhemmat veljet ja täytyy sanoa, että vanhempieni olisi kannattanut jättää iltatähden tekeminen väliin. Ei kauheesti enää kasvattaminen kiinnostanut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat oli molemmat 32-vuotiaita kun synnyin ja aina koin, että mulla on tosi vanhat vanhemmat... Isä on saatellut alttarille ja on hyvin voiva 7-kymppinen ukkeli, äitini kuoli jo 52-vuotiaana. Itselläni on 10 vuotta vanhemmat veljet ja täytyy sanoa, että vanhempieni olisi kannattanut jättää iltatähden tekeminen väliin. Ei kauheesti enää kasvattaminen kiinnostanut.

32 on nykyään ihan normaali ikä tulla vanhemmaksi. Ei millään tavala ole vanha vanhempi. 

Vierailija

Itse olen vanha vanhempi, oli 43 ku esikoinen syntyi. Kymmenisen vuotta oli lapsettomuutta siinä vaiheessa takana ja raskaus oli kyllä shokki. Nyt tuossa jaloissa pörrää taapero josta en voisi onnellisempi olla. Tietysti tulevaisuus huolestuttaa - varmaan vielä enemmän kuin "normaalin" ikäisellä vanhemmalla.

Mutta mitään en vaihtaisi (tai no ehkä itseni edes 5v nuorempaan versioon :D)

Vierailija

Itse olen kokenut vanhat vanhempani taakaksi. Kamala kyllä edes se sanoa. He olivat 43 & 57 kun synnyin, nyt ovat 73 & 87. Sisaruksia minulla on isän puolelta 5,kaikki minua 20-35 vuotta vanhempia. Sisarpuolet asuvat toisella puolella Suomea, käyvät yleensä kerran kesässä ja joulun aikaan täällä päin. Koen isän hoidon hurjan kuormittavaksi, onneksi äiti pystyy vielä auttamaan jonkin verran.

Vierailija

Äitini oli 38v kun sai minut, ja 28v kun sai isoveljeni. Isäni oli pari vuotta nuorempi.
Kyllä sen on jotenkin aina tiedostanut, että varsinkin äitini on vanhempi kuin esim. kavereiden äidit. Onneksi vanhempani ovat todella nuorekkaita niin ulkonäöltään kuin mieleltäänkin :)
Yhden kaverini mummi on äitiäni vain pari vuotta vanhempi, se on ehkä hieman järkyttänyt....

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat