Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkään pätkittäin nukkuneet äidit!

Vierailija

Meillä kotona yksivuotias, joka herää vieläkin öisin rinnalle. 11kk ajan herätykset olivat 1-3h välein, päiväunia harvoin sain nukuttua.

Nyt kun välillä saanut nukkua pidempään niin tuntuu, että väsyttää entistä enemmän.. Menossa tarkistuttamaan kilppariarvot ainaskin, ettei tämä nyt niistä ainakaan johtuisi.

Voiko väsymys jollain tapaa alkaa "purkautumaan" kun välillä saakin nukkua enemmän pitkästä aikaa?

Kommentit (5)

Vierailija

Juri näin se menee. Väsymys iskee kun tilanne on ohi. Minulla tuli mukaan myös masennusta ja burnout. Voimia sinullr!

Vierailija

Hemoglobiini-varastot ainakin tyhjenevät kun pitkään imettää. Vaikka hemoglobiiniarvo olisi ihan ok, sitä ei enää olekaan varastoissa kuin ennen. Rautakuuri voi auttaa. Näin mulle selitti lääkäri.

Tsemppiä sulle! Jotenkin väsymystä pahentaa kun kaikki odotetut "sitten se alkaa nukkumaan" -etapit on ohitettu ja silti heräilee jatkuvasti. Unikoulutkin on käyty, yösyönti loppui ja itkut jäi. Seuraavaksi kokeilen imetyksen lopetusta kokonaan. Toimuntakykyni on ihan alentunut. En tajua miten ihmiset pystyy käymään töissä :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En ole nukkunut kokonaisia öitä 15 vuoteen joten en osaa vastataan. Helpottaa iän myötä.

Itsellä sama juttu. Kokoajan pieniä lapsia ollut tasaiseen tahtiin, ja välillä jos penskat antaisi nukkua, jokin muu, vaikka kipeä olkapää, valvottaa sitten. Lasten myötä myös herään herkemmin kaikkiin mahdollisiin ääniin, joten meillä auttoi aina vähän kun pienimmäinen siirrettiin mahd. pian imetyksen loputtua omaan huoneeseen. Näin ainakin jää pois ne kerrat, jolloin heräsin jo pelkään peiton kahinaan vauvan kääntäessä kylkeä.

Jotenkin kroppa on jo tottunut  pätkäuniin ja lapsiperheen rytmiin, joskin on päiviä että meinaan nukahtaa istualleen.

Vierailija

Noin se menee, että väsymys kumuloituu. Ei se mene niin, että ensin valvoo pahimmillaan vuosikausia, ja sitten kun saa viikon nukkua vähän enemmän on heti entisellään ja jaksaa taas porskuttaa. Väsymys vaikuttaa kaikkiin elimistön säätelymekanismeihin, verensokeriin, verenpaineeseen, immuniteettiin, hormonituotantoon jne. Kestää aikansa että ne normalisoituvat.

Itse olen nukkunut 6 vuotta parin tunnin pätkissä ja yleensä yössä on ollut ainakin yksi pitempi valvomisjakso. En ikinä tottunut siihen. Muisti pätki, sairastelin paljon, pinna oli kireällä ja näin päin pois. Olen nyt melkein vuoden nukkunut niin, että yössä on vaan pari herätystä, nekin sellaisia että melkein heti pääsee takaisin nukkumaan. Olo on ihan erilainen, normaali. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat