Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsuudenystävä menettänyt järkensä

Vierailija

Tapasin vanhan sydänystävän pitkästä aikaa. Hän höpötti jostain ihmeellisestä elämänfilosofiasta jossa kuvitellaan haluamansa asiat tosiksi jolloin ne ihmeellisellä tavalla ilmestyvät sitten oikeasti ihmisen elämään. Kuulemma jostain universumin energioista on kyse. Kahvihetki oli sanalla sanoen piinallinen. Jälkeenpäin olo on ollut surullinen, miten voikin kasvaa niin täysin erilleen. Tiedän että heillä on ollut taloudellisesti vaikeaa mutta voiko ihminen silti langeta johonkin ihan huuhaaseen siinä toivossa että joskus helpottaa? Vähän kuin uskoisi että lottovoitto on ihan juuri tulossa kun vain uskoo tarpeeksi.

Kommentit (10)

Vierailija

Minäkin uskon siihen, että universumi lopulta antaa minulle sen mitä siihen laitan. Kaikki järjestyy aina tavalla tai toisella. Pitää vain opetella elämään stressaamatta pienistä asioista.

Mielestäni ei ole pinnalista lainkaan tässä nykymaailmassa.

Tekemällä hyvää saa hyvää....

Jokainen meistä ymmärtää asiat omalta kantiltaan. Jos ei ymmärrä toisen ajatuksia, kannattaa kysyä tarkentavia kysymyksiä. 

Vierailija

Saahan sitä uskoa mihin haluaa, mutta ettekö keskustelleet sitten mistään muusta? Tai etkö vihjaissut, että tuosta filosofiasta ei kiinnosta kuulla enempää?

Minua kiinnostaa aina kaikki kummallisuudet ja kuulen niistä mielelläni, mutta en tietenkään ohjelmajulistuksina, vaan analyyttiseen tyyliin. Ja tietysti aina kannattaa täräyttää oma mielipide pöytään eikä yhtään arastella. Hauskoja hetkiä nekin.

Vierailija

Ei siinä tullut paljon mitään puhuttua kun toinen kertoi innoissaan siitä miten vetovoiman laki toimii. Ihan kuin olisi liittynyt johonkin kulttiin. Yritin kertoa että ei ole olemassa mitään ei uskonnollista luonnonlakia joka voisi vaikuttaa asiaan mutta hän vai jatkoi.

Vierailija

Tuollaisessa(kaan) uskomuksessa/uskonnossa ei mun mielestä ole itsessään mitään vikaa, mutta toki on häiritsevää ja kenties epätervettä jos hurahtaa niin vahvasti että sitä asiaansa haluaa hehkuttaa ja mainostaa jatkuvasti muille, kuin se oma uskomus olisi ainoa oikea johon kaikkien muiden pitäisi kääntyä. Ellei sitten tämä ystävä tulkinnut jostain että haluat keskustella/väitellä aiheesta.

Vierailija

Mä luulin, että lapsuudenkaveri olisi alkanut näkemään pieniä vihreitä ukkoja tai vaikkapa kertomaan sulle kahvihetken aikana kuinka häntä vakoillaan ja vainotaan (psykoosi). Sitä järjen menettämisellä yleensä tarkoitetaan, eikä suinkaan hekilökohtaisen maailmankatsomuksen, elämänfilosofian tai ihan tahansa uskonnon esilletuomista. Ystävyyteen kuuluu myös edellämainittujen puntaroiminen, vaikka samaa maailmankuvaa/uskontoa/filosofiaa ei jaettaisikaan. Esim. pidänkö mä itse esim. lestadiolaisten uskomuksia vähän hölmöinä? Kyllä. Ovatko kaikki lestadiolaiset siis hulluja? Eivät. Ei tuossa ole sinänsä yhtään mitään eroa siihen, mitä kristinuskon eri haaroissa ajatellaan maailmasta ja elämästä. Sitten jos taas joku kaveri puolestaan kertoo, että itse Jeesus aina peittelee hänet öisin ennen nukkumaanmenoa, voi alkaa huolestumaan. Kyllä ihmisellä pitää olla tilaa jutella elämänkatsomuksesta ilman että hänet samantien leimataan järkensä menettäneeksi. Maailma ei vaan toimi niin, että 90% leimataan hulluiksi, kun ne uskoo eri asioihin kuin itse.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä tullut paljon mitään puhuttua kun toinen kertoi innoissaan siitä miten vetovoiman laki toimii. Ihan kuin olisi liittynyt johonkin kulttiin. Yritin kertoa että ei ole olemassa mitään ei uskonnollista luonnonlakia joka voisi vaikuttaa asiaan mutta hän vai jatkoi.

No kyllä mulla tulee aina välillä vastaan niin kavereissa, sukulaisissa kuin tuttavissa henkilöitä jotka kertovatkin enemmän siitä miten mieltävät elämän jaa maailman. Joku voi olla ihan uskovainen, toinen taas vähän taipua uskomaan että on kuolemanjälkeistä elämää, kolmas voi juurikin puhua vetovoiman laista (ja kenties ihan psykologiselta kannalta). Tuollainen ajattelutapa ei liity millään tapaa kultteihin ja lahkoihin, suosittelen katsomaan dokkareita mitä oikeat lahkot tekevät ihmiselle, niin ehkä löydät aitoa vertauskuvaa. Lahkoon liittyy aina  ajatus että suurempi hyvä menee oman elämän edelle, ja ryhmäpaine luo lahkoon liittyneille olot jolloin he eivät voi enää perääntyä lahkon asioista. Tuollainen mitä kuvaat on ihan normaali osa ihmisyyttä ja tietynlaista elämän selittämistä itselleen. Vaikka se ei sinun kuvaasi elämästä sopisikaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat