Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajattelevatko hammaslääkärit koskaan korjatessaan asiakkaan hampaita, että "huonoonpa kuntoon tämäkin tyyppi on hampaansa päästänyt" ?...

Vierailija

Vai tekevätkö he vain työtänsä mitään ajattelematta?

Tuli vain mieleen kun tässä yhtenä päivänä taas makasin paikkauttamassa hampaitani, että mitäköhän se lääkäri taas mun hampaista ajatteli. :-D

Kommentit (15)

Vierailija

Hammaslääkärit ovat nähneet kaikenlaisia hampaita. Ihmisillä on hammasluun laatu jo perimästäkin johtuen hyvin erilaista. Toisilla hampaat kestävät paremmin. Ja nykypäivänä ihmiseten hampaat ovat yleisesti paljon paremmassa kunnossa kuin muutama vuosikymmen sitten.

Vierailija

Kyllä ajattelee, etenkin silloin, kun syy ei selvästikään ole perinnöllisten tekijöiden aikaansaannosta. 

Vierailija

Tjaa en tiedä, mutta olen huomannut että hammaslääkärit ovat yleensä todella mukavia. Harmi kun suurimman osan hoitoajasta joutuu olemaan hiljaa :D

Vierailija

No se ei ole kuule itsestä kiinni mihin kuntoon hampaat "päästetään", kun hammaslääkäriaikaa joutuu odottamaan täällä yli vuoden.

Vierailija

Jep, eihän nykyään hammaslääkäriin edes pääse, jos ei ole kiireellinen asia eli särkevä hammas. Mitään vuositarkastusaikoja ei julkiselta saa tai edes joka toinen vuosi. Sama YTHS:llä, joka sentään myöntää avoimesti, että mitään tarkastusaikoja ei anneta. Vain akuutit tapaukset hoidetaan. Kai sillon on paskassa kunnossa hammaskalusto, jos tilanne on akuutti.

Vierailija

Kaikista eniten ihmettelen lasten hampaita. Valehtelematta 1 kymmenestä lapsiasiakkaastani omaa suussaan sellaiset hampaat, että ihmettelen, mikäli omat legot ovat tallella vielä kolmekymppisenä. Osalla toki on heikko hammasluu luonnostaan, mutta nämä kuuluvat useimmiten siihen joukkoon, jonka vanhemmat ovat valjastautuneet myös hammashoidosta huolehtimiseen. Valtaosalla "ongelmatapauksista" hammashoitorutiinit ovat luokkaa pestään kun muistetaan ja karkkia nassutetaan ja limpparia/energiajuomia ryystetään pullotolkulla.

Aikuisten hampaista ihmettelen lähinnä ennakoimisen puutetta, hammaslääkäriaika varataan vasta kun on ongelma ja sitten surraan sitä, että ollaan jonossa vuosi. Ennaltaehkäisy olisi valttia tässäkin hommassa.

Vierailija

Itse ainakin olen törmännyt hammaslääkäreihin, jotka eivät jätä sitä vain ajatuksen tasolle vaan sanovat sen ihan ääneen.

Ensimmäiset paikat olen saanut jo lapsena. Vuosien varrella on sitten jouduttu paikkaamaan lisää ja vaihtamaan paikkoja ja milloin joku paikka on vuotanut ja on vaihdettu suurempaa paikkaa jne.

Lapsuudesta olen myös saanut hammaslääkäripelon, joka ei edelleenkään ole helpottanut.

Oikeasti suuttuttaa nykyään maksavana asiakkaana, että kun vihdoinkin saan kerättyä rohkeutta mennä hammaslääkärille, niin laskun lisäksi mut haukutaan. Olen ilmoittanut ennen hoitoa, että kärsin hammaslääkäripelosta, niin sekin on usein kuitattu, että mitäpä sitä pelkäämään.

Kyllä, minä tiedän, että hampaani eivät ole priimatavaraa, mutta siksi olen täällä nyt asiakkaana, että sinä ammattitaitoinen maksua vastaan niitä korjaat.

Pari ystävällistä hammaslääkäriä olen sentään viime vuosina kohdannut.

Vierailija

Kyllä ainakin minun tuntemani hammaslääkäri on joskus sanonut olevansa turhautunut siihen, että jotkut ihmiset eivät hoida hampaitaan. Siis hampaat kun todellakin pitäisi pestä kaksi kertaa päivässä. On niitä, joiden suussa harja käy erittäin harvoin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ajattelee, etenkin silloin, kun syy ei selvästikään ole perinnöllisten tekijöiden aikaansaannosta. 

mistä sen näkee?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mistä sen näkee?

Perinnölliset tekijät vaikuttavat yleensä tosi harvoin hampaiden kuntoon, poislukien toki esimerkiksi hammaspuutokset, mahdolliset sidekudossairauksista johtuvat hammasongelmat ja muut harvinaisemmat tapaukset. Huokoinen hammasluu/karies/voimakas hammaskiven yms. muodostus toki on myös tavallaan ihmisestä riippumattomia tekijöitä, vaikkei olekaan perinnöllistä, ja voi aiheuttaa huonokuntoisen hampaiston ilman potilaan myötävaikutustakin, mutta itse viittasin tällä lähinnä tapauksiin, joissa on päivänselvää, että hampaista ei huolehdita. Se näkyy usein ientulehduksina, tukikudostulehduksina, vaurioituneina limakalvoina, mätivinä hampaina, erittäin tummina värjäyminä yms. yms. Usein pelkkä suun avaaminen riittää sen haistamiseen, harjaako potilas ylipäänsä hampaitaan. 

Niille, jotka harmittelevat pitkiä jonoja kunnallisessa hammashoidossa, suosittelisin harkitsemaan edes säännöllistä suuhygienistikäyntiä, vaikka yksityiselläkin puolella. Loppupeleissä ennaltaehkäisy ja säännöllinen tarkistus tulee huomattavasti edullisemmaksi, kuin suuret hammasoperaatiot. Tämä on myös kullanarvoinen vinkki hammaslääkäripelkoisille - monta kivutonta tarkastuskäyntiä on taatusti pienempi paha kuin suuret operaatiot, jotka ovat usein seurausta hammashoidon laiminlyönnistä.

Vierailija

Kyllä mulle on ainakin pudisteltu kunnallisella päätä, että pitäisi jättää ne karkit syömättä. Ja sitten aina vastaan että niin, en syö makeisia enkä makeaa, koska en pidä makeasta. Ja sitten todetaan että pitäisi ne mehut ja limpparit jättää juomatta. Johon totean että enpä juo mehuja enkä limppareita. Ja sitten jo aletaan ihmetellä että aijaa, no mites näitä reikiä, johon totean että no, pesen hampaat kaksi kertaa päivässä, en purskuta pesun jälkeen, syön xylitol-purkkaa useamman päivässä, joten kerropa sinä minulle lääkärinä miksi niitä reikiä tulee. Siinä vaiheessa yleensä lääkäri alkaa mutisemaan perintötekijöistä jne.
Kyllä vituttaa joka kerta kuunnella sitä tyhjäpäistä saarnaa ja syyttelyä :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin olen törmännyt hammaslääkäreihin, jotka eivät jätä sitä vain ajatuksen tasolle vaan sanovat sen ihan ääneen.

Ensimmäiset paikat olen saanut jo lapsena. Vuosien varrella on sitten jouduttu paikkaamaan lisää ja vaihtamaan paikkoja ja milloin joku paikka on vuotanut ja on vaihdettu suurempaa paikkaa jne.

Lapsuudesta olen myös saanut hammaslääkäripelon, joka ei edelleenkään ole helpottanut.

Oikeasti suuttuttaa nykyään maksavana asiakkaana, että kun vihdoinkin saan kerättyä rohkeutta mennä hammaslääkärille, niin laskun lisäksi mut haukutaan. Olen ilmoittanut ennen hoitoa, että kärsin hammaslääkäripelosta, niin sekin on usein kuitattu, että mitäpä sitä pelkäämään.

Kyllä, minä tiedän, että hampaani eivät ole priimatavaraa, mutta siksi olen täällä nyt asiakkaana, että sinä ammattitaitoinen maksua vastaan niitä korjaat.

Pari ystävällistä hammaslääkäriä olen sentään viime vuosina kohdannut.

Onpas sulla ollut tökerö hammaslääkäri. O_o millä tavalla kommentoi, sanoiko suoraan että :"Miksi et ole hoitanut näitä hampaitasi kun ovat niin kauheassa kunnossa?" Vai mitä?

Mulle ei onneksi kukaan lääkäri oo ääneen sanonut ajatuksiaan. Ap

Vierailija

Mulle hammaslääkäri on sanonut kaiken tuon suoraan. Sen koulutukseen eivät varmaan kuuluneet hammaslääkärikammoiset ;)

Vierailija

Mä sain lapsena noita mäkätyksiä kouluhammaslääkäreiltä, kun oli kieltämättä hampaat aina ihan paskassa kunnossa. Syy: vanhemmat luottivat paljon siihen että pesen hampaat kunnolla, mutta olin hätäinen ja pesin usein vain vähän edestä, kun oli niin kiire tehdä jotain kiinnostavampaa. Oli sitten aina ihan julmetusti niin hammaskiveä kuin reikiä, jo lapsna.

Aikuisena olen käynyt yksityisillä, eikä ole saarnoja hammaslääkäreiltä tullut. Eipä minulle tosin ole kouluiän jälkeen uusia reikiä tullutkaan, vanhoja paikkoja vaan tarvinnut välillä vaihtaa. Sen sijaan kerran eräs suuhygienisti piti kauhean paasauksen jäkättävään sävyyn, mitä ihmettelin, koska olin sitä puhdistusta ennen käynyt saman aseman hammaslääkärillä eikä hänellä ollut huomautettavaa puhtaudesta eikä mitään paikattavaakaan löytynyt.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat