Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon suunnilleen pitäisi olla säästöjä, että... (opintolaina)

Vierailija

että ei tarvitsisi ottaa opintolainaa ja pystyisi silti elämään ok elämää?

Kommentit (5)

Vierailija

Se varmaan riippuu opintojen pituudestakin? Ja elinkustannuksista per kk. 

Itse en kyllä ymmärrä opintolainen pelkäämistä. Minä nostin sitä yliopisto-opintojeni ajan koko ajalta niin paljon kun sai, eikä ole ikinä kadutttanut. Työssä käydessä sen pois makselu meni lähes huomaamatta, kun summa oli jotain tyyliä satanen kuussa. Sellaiselle alalle, jolle ei todennäköisesti työllisty, ei kannata taas edes kouluttautua, varsinkaan lainan kanssa, mutta ei mielestäni edes ilman.

Vierailija

Riippuu ihan, missä opiskelet. Itse opiskelen keskisuurella paikkakunnalla, missä vuokrat kohtuulliset. Joka vuosi tilillä säästöjä 3000-4000 euroa ja pärjään pelkällä opintotuella. Tulisin varmasti toimeen vähemmällä, sillä tällä elelen jo ihan ylellisesti.

Vierailija

No ei välttämättä tarvi olla säästöjä, jos pystyy tekemään töitä muutaman tunnin viikossa tai sitten on opiskeluja edeltävästi ollut kesätöissä ja pääsee kesätöihin jatkossakin. Ei tarvi lainaa sitten.

Toisaalta ei se laina mikään mörkö ole, jos se mahdollistaa opiskelun. Ottaa ihmiset hulluimpiinkin asioihin lainaa esim. auto, moottoripyörä, matkustelu, nettikaupat.

Vierailija

Opintolaina on niin edullinen laina että se nimenomaan kannattaa ottaa! Jos ei sitä tarvitse voi sijoittaa sen ja tienata sen avulla.

Vierailija

Maksan asumisesta 300€ kuukaudessa. On kimppakämppä.

Käyn töissä 8 kertaa kuukaudessa.  Pärjään hyvin opintotuella+asumislisällä ja tuloillani.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat