Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tupakointi hyvästä vai pahasta noin mielenterveydellisesti?

Vierailija

Itse tupakoin, aikeissa on toki jättää se pois kun aika on kypsä. ;)

Omasta mielstäni tupakka tuokio yksin eteenkin, antaa sellaisen mielenrauhan omaisen tuumaustauon kelailla erilaisia asioita, joita ei muuten oleillessa tule niin mietittyä.

Se toinen puoli, eli koukku onkin sitten pirullinen, hermot kireällä jne. jos tupakkia ei ole syystä tai toisesta saatavissa 2-3 tunin päästä edellisestä.

Kerran tili Oulun lasaretissa oltua ilman jokunen pvä. murtuman takia.

Ei tuo niin mahdottomalta tuntunut päivän parin jälkeen. Lähinnä asennekysymys. Olihan se toki sellaista itsensä kanssa kamppailua, joka lieveni, mutta ei vielä loppunu siinä vajaassa viikossa. Eikö jotkut puhu kuukauden päivistäkin?

Elinikään saattaa vaikuttaa myös, puhuvat kymmenestä vuodesta, mutta yksilökohtaista. Joillekkin saattaa myös tulla keuhkosyöpä ym.

Mitä mieltä itse olette eteenkin tupakoitsijat -ja muutkin, tupakoinnin eri ominaisuuksista?

Hyvässä ja pahassa. :)

Kommentit (12)

Vierailija

Onhan se todettu vaikuttavan johonkin melankolikeskukseeen siten, että tupakoivat ovat useimmin masentuneita. Siksi se tekosyy "hermosauhuista" on naurettava, koska et sä edes hermostu sitten enää, kun et polta. Nikotiinituska siis tekee usein sen tarpeen hermosauhuille.

t: 26v polttanut, lopettanut n. 5v sitten.

Vierailija

Mä poltin nuorempana kun kärsin ahdistuneisuudesta. Jotenkin se hetkeksi helpotti, ei niinkään tupakan kemialliset aineet ja vaikutus, vaan se "rituaali", se että sai katkon siihen mitä tekikin ja sai tehdä sen tutun ja turvallisen tupakointirituaalinsa. Töissäkään en silloin olisi varmaan kestänyt, jos en olisi päässyt röökille kun alkaa liikaa stressata ja panikoittaa. 

Vanhemmiten sitten multa alkoi ahdistus hävitä ja rauhoituin, ja jossain vaiheessa sitten päätin terveyssyistä lopettaa myös tupakoimisen. Ei se kovin vaikeaa silloin edes ollut, mutta tiedän että olisi ollut ylivoimaisen vaikea asilloin kun olin ahdistunut.

Vierailija

Kyllähän tupakointi rituaalina helpottaa esim. opiskelijan arkea. Luet tunnin ja tupakalle. Ennen tenttiä jännität miten kestät ilman sätkää viisi tuntia, ja unohdat jännittää kysymyksiä, ja ahh sitä tunnetta tentin jälkeen kun pistät röökiksi!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siksi se tekosyy "hermosauhuista" on naurettava, koska et sä edes hermostu sitten enää, kun et polta.

Siis anteeksi? Ihmiset eivät voi hermostua jos eivät tupakoi? :D

Itse poltan nimenomaan hermosauhuja, joskus ahdistaa ja seinät kaatuu päälle ja pitää hetkeksi päästä kaiken ulkopuolelle rauhoittumaan. Silloin poltan tupakan ja se helpottaa.

Tuo teoriasi on melko naurettava koska teet yleistyksen että kaikki hermosauhuja ottavat ihmiset tupakoisivat säännöllisesti ja olisivat siten jatkuvasti nikotiinivajeissa. Itse tupakoin vain muutamia kertoja kuukaudessa, silloin kun noita hermosavuja tarvitsee.

Vierailija

Itse olin hermoraunio tupakointiaikana,nykyään en polta ja hermot on rauhoittuneet.

Tupakka ei minulle sopinut ollenkaan,tupakan jälkeen olin aina voimaton märkä rätti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tupakointi rituaalina helpottaa esim. opiskelijan arkea. Luet tunnin ja tupakalle. Ennen tenttiä jännität miten kestät ilman sätkää viisi tuntia, ja unohdat jännittää kysymyksiä, ja ahh sitä tunnetta tentin jälkeen kun pistät röökiksi!

Tupakka voi helpottaa tupakoivan opiskelijan arkea, ei voi yleistää, että opiskelijan.

Tupakoitsijat on usein hermostuneita. Oma äitini on yksi esimerkki. Polttaa tosi paljon ja on siltikin hermostunut. Jos tapahtuu jotain jänittävää niin polttaa vielä enemmän. Yöunetkin on katkonaiset ja yölläkin käy tupakalla.

Vierailija

Itsellä tupakin poltto alkoi 5 vuotta sitten 18-vuotiaana, nuorempana myös tuli juotua paljon useammin alkoholia joka lisäsi tupakan himoa. Kolme kuukautta sitten aloitin aktiivisen kuntosalilla treenaamisen ja muun urheilun, tupakanhimo loppui kuin seinään! Se oli kyllä todellinen yllätys, ilman liikuntaa ei takuulla olisi helpolla onnistunut (yritystä on ollut). Myös alkoholi jäi lähes kokonaan. Muutaman kerran ensimmäisen kuukauden aikana lopetuksen jälkeen on tullut pieni hetki että yhen vois polttaa mutta oon pysynyt tiukkana ja nyt koko tupakka vain kuvottaa.  Yskä oli mulla aika hirveä myös ensimmäiset viikot, nyt sekin on onneksi loppunut kokonaan.

Joten kyllä mä sanon että ainakin itse voin henkisesti paljon paremmin:) Nykyään tuosun hyvältä ja ihokin on parantunut huomattavasti joka sekin lisää mielihyvää. Suosittelen lopettamaan.

Vierailija

Tupakointi aiheuttaa mulel ainakin masennusta ja väsymystä. Tilasin just sähkötupakan ja toivon pääseväni sillä eroon niistä myrkyistä ja oikeasta tupakasta ja lopulta koko tavasta. Rahaa säästyy ja kun se ei haise edes.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi se tekosyy "hermosauhuista" on naurettava, koska et sä edes hermostu sitten enää, kun et polta.

Siis anteeksi? Ihmiset eivät voi hermostua jos eivät tupakoi? :D

Itse poltan nimenomaan hermosauhuja, joskus ahdistaa ja seinät kaatuu päälle ja pitää hetkeksi päästä kaiken ulkopuolelle rauhoittumaan. Silloin poltan tupakan ja se helpottaa.

Tuo teoriasi on melko naurettava koska teet yleistyksen että kaikki hermosauhuja ottavat ihmiset tupakoisivat säännöllisesti ja olisivat siten jatkuvasti nikotiinivajeissa. Itse tupakoin vain muutamia kertoja kuukaudessa, silloin kun noita hermosavuja tarvitsee.

Niin no joo, olis pitänyt puhua vaan itsestä, joka olen lauhkea kuin lammas. Vähän turhankin rauhallinen. En tosin harrastanut hirveästi hermosauhujakaan aikoinani, ainoastaan tupakanhimo sai joskus kiivastumaan.

Vierailija

Tästä on ihan tutkimuksiakin: yksi hypoteesi on se, että tupakointi on (nuorella) tulevalla masennuspotilaalla itselääkintää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat