30-vuotiaana kaveri-/tuttavapiirissäni oli lukuisia "en tosiaan aio ikinä hankkia lapsia!!"-naisia. Nyt 6 vuotta myöhemmin lähes kaikki heis...

Vierailija

Tottakai mieltään saa muuttaa, mutta mielenkiintoista, miten se mieli todellakin muuttuu tässä asiassa valtaosalla iän myötä. Huvittaa välillä, kun samat tyypit, jotka muutama vuosi takaperin puhuivat kaikesta lapsiperheisiin liittyvästä negatiivisesti ja mielsivät äitiyden sovinnaiseksi pakkopullaksi, hehkuttavatkin nyt yhtäkkiä somen täydeltä pastellinsuloista vauvanodotustaan. Samat naiset kitisivät ennen siitä, miten Facebook on ällöttävän täynnä perheellisten lapsikuvia. Nyt kuvaavat ja jakavat omaa palleroaan joka kulmasta. :D

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Öö niin? Oletko kenties jotenkin voitonriemuinen. :D Kannattaa muistaa silti, että ko. asiaa ei kannata jankuttaa vapaaehtoisesti lapsettomille, sillä jotkut eivät tosiaan ikinä niitä lapsia halua. Rasittavaa, kun aina on joku mamma pätemässä, että kyllä se vielä mieli muuttuu. Ei muutu ei. Tietenkään en kiellä, että tätä ei usein tapahtuisi, mutta puhunkin omasta puolestani. :)

Vierailija

En itse ole jankuttanut asiaa koskaan kenellekään. En muista koskaan puhuneeni kenenkään kanssa aiheesta, onko hänellä lapsia vai ei. Ihan sama mulle! Olen vain kiinnittänyt huomiota tähän. Huvittaa se uho, jolla he aiemmin lyttäsivät maanrakoon äitiyttä, vaikka myöhemmin itsekin siihen "sortuivat".

Vierailija

Jännä, itse en tunne yhtäkään, joka olisi lapset tehnyt, vaikka aikomusta ei ollut. Ap:n tuttavapiiri lienee jotenkin epävakaata muutenkin. 

Vierailija

Ihmiset voivat tietenkin sanoa aivan mitä tahansa ja vaikka peitellä omia lastenhankintavaikeuksiaan tuollaisen puheen alle.

Tosiasia on kuitenkin, että jos on varma lapsettomuudestaan, mieli ei erittäin todennäköisesti muutu myöhemmin. On täysi myytti, että vapaaehtoisesti lapsettomat muuttaisivat usein mieltään.

Vierailija

Aika omituiselta kuulostaa jos tuttavapiiriin kuuluu useita mieltään muuttaneita, ymmärtäisin jos olisivat parikymppisinä sellaista jutelleet mutta yli kolmenkymmenen ja sit hups mieli muuttuu parin vuoden päästä..

Vierailija

Aina muistutetaan, että vapaaehtoisesti lapsettomia ei saa painostaa lapsentekoon, ihmetellä, syyllistää, mollata tms. No, ei tietenkään saakaan!! Mutta miksi lapsettomilla sitten tuntuu olevan täysi oikeus dissata äitejä ja avoimesti yökkäillä ällöille, rasittaville lapsiperheille? Huvittavaa todellakin, että ensin on tehnyt sitä ja sitten vieläkuitenkin itsekin ryhtyy kaiken päälle äidiksi. Velalla on oikeus loukkaantua kaikesta, mitä perheellinen sanoo tai on, mutta perheellinen ei saisi pahoittaa mieltään siitä, että velat pitävät kaikkia äitejä typerinä, itsekkäinä, maapalloa liikakansoittavina kakkosluokan kansalaisina...

Vierailija

Kuulostaa muutenkin vähän trollaukselta "lyttäsivät äitiyttä maan rakoon". Itse en halua lapsia, mutta en silti ole, tai tunne ketään joka olisi mitään lytännyt.

Jostain syystä tää vapaaehtoinen lapsettomuus näyttää vuodesta toiseen hiertävän joidenkin mieltä noin valtavasti, vaikka asian ei pitäisi olla heidän huolensa millään lailla. Mistä se johtuu? On jotenkin vaikea ymmärtää, tosi vaikea.

Vierailija

Kyllähän noita kuuluu olevan. Sitä oli ilmeisesti helppo porukassa jurista, kuinka ei haluta lapsia. Nyt sitten on näistä yksi jonka maailma kaatui, kun sitä lasta ei kuulukkaan toiveista huolimatta :( Enkä kiellä ettei tällaisia lapsettomaksi haluavia ole. Se ei vain ole niin yleistä, kun porukka antaa ymmärtää. Onhan näitäkin. He eivät vain  yleensä koe tarvetta valinnastaan huudella ja mesoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aina muistutetaan, että vapaaehtoisesti lapsettomia ei saa painostaa lapsentekoon, ihmetellä, syyllistää, mollata tms. No, ei tietenkään saakaan!! Mutta miksi lapsettomilla sitten tuntuu olevan täysi oikeus dissata äitejä ja avoimesti yökkäillä ällöille, rasittaville lapsiperheille? Huvittavaa todellakin, että ensin on tehnyt sitä ja sitten vieläkuitenkin itsekin ryhtyy kaiken päälle äidiksi. Velalla on oikeus loukkaantua kaikesta, mitä perheellinen sanoo tai on, mutta perheellinen ei saisi pahoittaa mieltään siitä, että velat pitävät kaikkia äitejä typerinä, itsekkäinä, maapalloa liikakansoittavina kakkosluokan kansalaisina...

Ainoastaan vanhemmat pakottavat maailmaan uutta ihmiselämää. He ovat vastuussa kaikesta kärsimyksestä, jonka heidän lapsensa tulevat elämässä kohtaamaan. Kaikki sairaudet, ahdistus, masennus, pettymykset, elämän kolhut, raihnaisuus ja lopulta vääjäämätön ja mahdollisesti tuskallinen kuolema on heidän syytään.

Jos tuo ei ole itsekästä ja julmaa, en tiedä, mikä on!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hassua, miten erilaisia kokemuksia meillä on. Olen siis ensimmäisen viestin kirjoittaja ja minulle ja muutamalle ystävälleni useasti äitiyden valinneet päivittelevät, että miten rakkautta voi ymmärtää vasta lapsen saatuaan, elämä olisi tyhjää ilman lapsia jne. En ole säästynyt myöskään haukuilta, itsekkääksi ja itserakkaaksi on minua kutsuttu. Ihmettelen tätä suuresti, sillä itse arvostan äitiyttä, enkä pidä äitejä itseäni huonompina tai mitään muutakaan vastaava. Oma äitini oli kotiäiti ja ymmärrän, miten vaativaa ja raskasta se välillä on. Siltikin äiti jaksoi kasvattaa minusta ja sisaruksistani kunnon kansalaisia. :) Itselleni en lapsia halua "ristiksi", ja tämä tuntuu olevan monille ylitsepääsemättömän vaikea asia. Tuntuu tyhmältä edes jankuttaa tästä asiasta, en voi ymmärtää miten jotkut eivät tajua, että on erilaisia ihmisiä ja erilaisia elämänvalintoja, eikä tietyn elämäntyylin valitseminen tarkoita, että pitäisi toista huonompana. Huoh.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En suoraan sanottuna usko aloittajan väitteisiin, kun tiedetään, että melkein 95 % vapaaehtoisesti lapsettomista pysyy kannassaan.

Lähdeviite??

Niin missä iässä niin päättäneistä? Vaihtelee varmasti huimasti iän mukaan, koska jostain tyyliin teineistä varmaan puolet sanoo, ettei mitään kakaroita ala vääntään... Itsekin sanoin niin vielä parikymppisenä. 3-kymppisenä olin kuitenkin kolmen äiti (suunniteltuja ja toivottuja olivat).

Vierailija

Mun miehellä on kans tällainen kaveri. Merimies, jonka mukaan lapset ovat inhottavan räkäisiä ja rääkyviä kaljupäitä. No, ihan hyvin on elämä hällä mennyt, kipparin paperit taskussa ja kolme tyttöä on saanut. Avioliittoakin takana varmaan 30 vuotta saman naisen kanssa.

Vierailija

Minä en tiedä kuin yhden tuollaisen tapauksen - eikä hänkään ollut mikään intohimoinen vela, vaan yksinkertaisesti ei osannut kuvitella itseään äidiksi. Hankki sitten lapsen 38-vuotiaana ja on nykyään aivan mahtava äiti tyttärelleen. Olen itse tuon tytön kummi :)

Jos totta puhutaan, harvan muun lapsenhankintasuunnitelmista edes tiedän mitään. Yhdellä 39-vuotiaalla bestikselläni ei ole lapsia, ja tuskin niitä tuleekaan (tai mistä sitä tietää!). Hän ei ole koskaan vaikuttanut mitenkään lapsivastaiselta; sopivaa miestä ja elämäntilannetta ei vain ole tullut vastaan. Yksi 34-vuotias kaverini on vela, on naimisissa ja vieläpä uskovainen, mutta on aina tehnyt selväksi, että lapsia ei halua, vaikka äitinsä on siihen yrittänyt painostaa. Jää nähtäväksi, miten siinä käy, mutta epäilen, että hän ei tule muuttamaan mieltään.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat