Minkälaisia nuo seurakuntien sinkkuillat on
Käykö niissä se normaali väki joka ei viihdy baarissa vai onko selkeästi uskishommia? t. epätoivoinen jo
Kommentit (56)
Nykyään on vaikeaa löytää miestä/naista koska niin moni nyhjää lähinnä omissa oloissaan. Siis isompi osuus kuin ehkä ennen. Ei toki kaikki. Mutta pooli on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt Turussa ev-lut seurakunnan sinkkuilloissa jokunen vuosi sitten. Olen itse agnostikko, mutta en mitenkään halveksi uskontoja enkä kenenkään vakaumusta, se on minulle ok kunhan ei yritä minua pakkokäännyttää.
Minusta sinkkuilta oli sinänsä oikein hyvä kokemus, että ei siellä mitään ahdistavaa uskonnon tuputusta ollut. Puheetkin, joita siellä oli aina aluksi ennen vapaata seurustelua ja iltapalaa, olivat aina parisuhdeaiheista ja muista yleisinhimillisistä aiheista, ei hengellisiä. Joku hengellinen laulu saatettiin laulaa ja rukous lopussa, mutta ei niihin ole pakko osallistua. Ainoa ongelma mulle oli että siellä oli lähes pelkkiä naisia, ja minä olisin naisena taas ollut miestä etsimässä. Mutta miehelle joka etsi kilttiä, luonnollista, opiskelijaikäistä naista, olisi varmasti ollut ihan paratiisi :) Oli meinaan varmaan jotain 80% naisia ja 20% miehiä siellä suhde.
Öh, missä ja milloin olet käynyt? Turun ev lut srkuntien pyörittämä sinkkutoiminta loppui keväällä, ja silloin siellä näkyi lähinnä 50+ vuotiaita. Naisia toki suurin osa.
Minulla on pitkä kokemus vapaan suunnan seurakunnassa. Ja tilanne on ihan rehellisesti sanottuna se, että ainakin vapaissa suunnissa on miesten markkinat - naisia on vain niin paljon enemmän. Itse olin aika epätoivoinen, kun fiksuja miehiä oli niin vähän (suurin osa pariutuu nuorena). Suoraan sanottuna noissa piireissä on tosi paljon erikoisia miehiä, eli hyperuskonnollisia lopun ajan saarnaajia, outoja höpöttäjiä, peräkammarinpoikia, sosiaalisesti kokemattomia, superujoja jne. Eräässä sinkkutapahtumassa oli yhtään liiottelematta yli puolella miehistä jonkinlainen "haaste" (paremman termin puutteessa): autisti/aspergertyyppisiä ja lievästi kehitysvammaisia oli useampia, samoin näitä älyttömän ujoja peräkammarinpoikia, jotka eivät saa sanaa suustaan.
En pyöri enää noissa porukoissa ja täytyy sanoa että markkinat ovat paljon paremmat, kun uskonto ei enää rajoita.
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnan sinkkuilloissa on omien kokemuksieni pohjalta ilmapiiri ihan uskonto-neutraali, itse olen ateisti, mutta näin nuorena miehenä masentaa että nuoria naisia siellä ei käy ollenkaan. :(
Omituista. Naiset ovat hengellisempiä ja naisissa onkin yliedustus näissä piireissä. Ilmeisesti eivät halua vaikuttaa epätoivoisilta.
Riippuu paljon seurakunnasta. Mutta suosittelen, että menee itse kokeilemaan ja katsomaan. Jos joku seurakunta ei nappaa, kokeilee naapurikaupungin seurakunnan toimintaa.
Toiminnassa on paljon ihan yleismaailmallista touhua. Kokkailua, jutustelua, hengailua. Tietysti on myös hengellistä juttua - seurakunnan ensisijainen tehtävä on kuitenkin levittää sanaa. Mutta jos ei nyt mihinkään raamattupiireihin mene, niin ei siellä nyt ihan yltiöuskonnollista menoa ole. Pohditaan elämää ja maailmanmenoa. Keskustelu on harvemmin ohjattua, jutella saa mistä tahtoo. Jokin hartaus tai yhteinen keskustelutuokio on varmasti, mutta ei niitä tarvitse ottaa syvänä pistona sisimmässään jos ei siltä tunnu. Sitä voi olla hengessä mukana vaikkei uskoisikaan. Pohdiskella niitä juttuja. Sitähän siellä ollaan tekemässä, ei ne papit edes tiedä mitään ultimaattisia totuuksia.
ihan samallaisia ihmisiä ne uskovat on kun kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Käykö niissä se normaali väki joka ei viihdy baarissa vai onko selkeästi uskishommia? t. epätoivoinen jo
Up kertokaa, kiinnostaa ja kesäkin tulossa.
Vierailija kirjoitti:
ihan samallaisia ihmisiä ne uskovat on kun kaikki muutkin.
Ei seurustelukuvioissa välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnan sinkkuilloissa on omien kokemuksieni pohjalta ilmapiiri ihan uskonto-neutraali, itse olen ateisti, mutta näin nuorena miehenä masentaa että nuoria naisia siellä ei käy ollenkaan. :(
Omituista. Naiset ovat hengellisempiä ja naisissa onkin yliedustus näissä piireissä. Ilmeisesti eivät halua vaikuttaa epätoivoisilta.
Uskispiireissä naiset pariutuu yleensä nuorena. Ei siihen elämään kuulu sinkkukuviot.
Menisin. Sieltä vois löytää nuoren päiviräsäsen.