Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veri rh negatiivinen

27.06.2008 |

Onko muita joilla veren rh negatiivinen?Ilmeisesti se on aika harvinaista...

Toivottavasti ei nyt vaan aiheudu vauvan kans niitä vasta-aine ongelmia?Onko kellään koskaan tullu niitä?

Miehellä rh on positiivinen joten luulis et vauvallakin on koska se on paljon yleisempää...En kyl muista kouluajoista noita veriryhmän periytymisjuttuja.

vaavi 11+5

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja molemmat tyttöni on rh positiivisia. Kummankaan kanssa ei ole ollut minkäänlaisia vasta-aine ongelmia .

Vierailija
2/14 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla ja nykyään kuulemma jos sellaisia tulee niin ne pystytään hyvin hoitamaan...Kaiken kaikkiaan vaan aika epäselvä homma mut niitä vasta-aineita kai testataan muutamaan kertaan tässä raskauden aikana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen rh negatiivinen ja mieheni rh positiivinen. Raskaudet sujuneet hyvin, 3* verivasta-aine kontrollit raskausaikana. eka lapsi oli pos.( sain anti- D suojan piikkinä lihakseen) ja toka neg. tästä kolmannesta en vielä tiedä, mutta kontrollit olleet ok.

Pikku-sisko 36+5

Vierailija
4/14 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä lasta odotan ja olen rh-neg. Mieheni on rh-positiivinen. Vasta-aineet on testattu kolmeen otteeseen raskauden aikana ja kaikki on ollut kunnossa.

Lääkäriltä kyselin asiaa alkuraskaudessa, kun olin asiasta huolissani, ja hän selitti, että vasta-aineiden muodostuminen on kovin harvinaista. Mikäli sikiö on rh-positiivinen, ja äidin ja sikiön veri jossain vaiheessa raskautta sekoittuu (kulkevat muistaakseni napanuorassa rinnakkain ja ne erottaa vain yksi solukalvo) alkaa äidin elimistö tuottaa vasta-aineita ja tästä saattaa aiheutua sikiölle anemiaa. Tätä sitten hoidetaan eri tavoin - sikiölle voidaan kuulemma tarvittaessa tehdä kohtuun vaikka verensiirto.

Itsellä tämä tieto helpotti, kun ymmärsin, että vasta-aineita erittyy tosi harvoin - ja vielä tässäkin tapauksessa asia on hoidettavissa.

Eli tsemppiä odotukseen. Ehkä meitä rh-negatiivisia on enemmän kuin arvaammekaan :).

Milja ja vaavi 36+4

Vierailija
5/14 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on rh positiivinen. Kolme ekaa lasta on myös rh+, neljäs rh-. Kaksi ekaa odotusta meni hienosti, eikä vasta-aineita tullut. Kolmannella kerralla jouduttiin tekemään ulkokäännös ja anti-D-piikki unohtui antaa. Syntyessään vauvalta löytyi verestä vasta-aineita. Onneksi vasta ihan loppuaikana oli alkanut kehittymään, niin kaikki meni hienosti. Vauva kellastui synnytyksen jälkeen, mutta ei mitään muuta. Anemia oli myöhemmin vauva-aikana ongelma, mutta ei pitäisi johtua vasta-aineista.

Neljännen kanssa ei mitään ongelmia, kun oli rh-

Nyt on viides tulossa ja tämä asia kyllä vähän jännittää. Jos vauva on rh+ niin vasta-aineita hyvin suurella todennäköisyydella muodostuu, kun niin on jo kerran päässyt käymään.

Vierailija
6/14 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rh-negatiivinen veri ei käsittääkseni ole mitenkään kovin harvinainen, mutta ne vasta-aineet kuitenkin onneksi on harvinaisia, kun nykypäivänä annetaan noita vasta-ainepiikkejä joiden pitäisi estää se vasta-aineiden muodostus.

Mulla on seuraava tilanne: olen rh-neg. ja mulla on tässä raskaudessa löydetty vasta-aineita. Epäilivät, että se piikki ei mulla ole jostain syystä tehonnut ekassa synnytyksessä ja siksi on muodostunut vasta-aineita.

Tämän takia multa otettiin sitten lapsivesinäyte mistä tutkittiin vauvan veriryhmä, joka onnksi oli rh-neg. myöskin, eli vasta-aineista ei ole hänelle vaaraa.

Mutta siinä tapauksessa että vauvalla olisi ollut rh-pos. veriryhmä, niin olisi kuulemma seurattu tiheään vauvan vointia mm. ultraäänitutkimuksilla ym. ja kuulemma jos sikiölle tulee anemiaa, niin nykyään voidaan antaa verensiirto vauvalle kohtuun! Eli nykyään aika hyvin voidaan hoitaa näitä tapauksia. :)

Ja vielä: yleensä eka raskaus menee kuulemma hyvin vauvan kannalta, koska äidin ja vauvan veri eivät pääse kosketuksiin ennen kuin synnytyksessä. Seuraavissa raskauksissa saattaa sitten olla niitä vasta-aineita jos se piikki ei jostain syystä ole toiminut, niinkuin mulla kävi.

Periytymisestä: jos sulla on rh-neg. ja miehelläsi rh-pos. veriryhmä, niin 50 prosentin todennäköisyydellä vauva on rh-neg. ja 50 prosentin todennäköisyydellä rh-pos.

Anne

Vierailija
7/14 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän faktaa:

Veriryhmävasta-aineseulonnalla pyritään löytämään ne raskaana olevat äidit, joiden lapsilla on vaara sairastua vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin ja saamaan heidät mahdollisimman varhaisessa vaiheessa yliopistosairaaloihin hoitoon. Vastasyntyneen hemolyyttinen tauti voi vammauttaa lapsen raskauden aikana tai syntymän jälkeen. Pahimmillaan tauti voi johtaa lapsen kuolemaan jo raskauden aikana. Rh(D)-immunisaation aiheuttama vastasyntyneen hemolyyttinen tauti ennaltaehkäistään Rh-negatiivisilla äideillä anti-D -immunoglobuliinilla.

Veriryhmävasta-aineseulonnalla etsitään äidin verestä sikiölle haitallisia veriryhmävasta-aineita.

Veriryhmävasta-aineet on tärkeää seuloa jokaisen raskauden yhteydessä, koska immunisaation vaara kasvaa raskauksien ja synnytysten myötä. Rh-positiivisetkin äidit voivat immunisoitua. Jos vasta-aineita ei raskauden aikana seulota, immunisaatioita ei löydetä ja hoito myöhästyy. Muita kuin Rh(D)-immunisaatiota ei voida ehkäistä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää immunisoituneiden äitien löytäminen ajoissa seulomalla veriryhmävasta-aineet ja ohjaaminen hoitoon. Immunisoituneiden äitien tehokas seuranta ja tiedonkulku seulontaa tekevän laboratorion, neuvoloiden ja synnytyssairaaloiden välillä on välttämätöntä.

Immunisaation ehkäisyssä on saavutettu erittäin hyvät tulokset Rh(D)-immunisaation osalta. Vuonna 1969 todettiin 217 vastasyntynyttä, joilla oli Rh(D)-hemolyyttinen tauti ja runsaat puolet lapsista tarvitsi verenvaihdon. Nykyisin verenvaihtoa vaativia Rh(D)-hemolyyttisiä tautitapauksia on noin 20 vuodessa. Muiden vasta-aineiden aiheuttamia tapauksia on kymmenkunta. Kohdunsisäisiä punasolusiirtoja vaativia immunisaatioita on alle kymmenen vuodessa. Hoitotulokset ovat erinomaisia: vastasyntyneitä on kuollut 0 - 2 vuodessa. Veriryhmävasta-aineiden seulonta, ennaltaehkäisy ja tehokas hoito yhdessä muodostavat jo vuosikymmeniä hyvin toimineen kokonaisuuden, jonka tuloksena sikiö- ja imeväiskuolleisuus vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin on Suomessa maailman pienimpiä.

Terkuin

rh-neg Rouvaii

Vierailija
8/14 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos hyvistä vastauksista,jotenkin tosiaan se asia säikäytti kun esikoista odotan enkä moisista vasta-aine hommista ollu ikinä kuullutkaan...Mut eiköhän kaikki hyvin mene!

negatiivinen 11+6

Vierailija
9/14 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvaii; tieto tosiaan lisää tuskaa.. Olen itsekin Rh neg ja mies pos, olen ollut onnellisesti käsityksessä ettei siitä mitään ihmeitä voi seurata. Onneksi en lukenut tekstiä ihan kokonaan.. ;) Eipä siinä siis mitään väärää ole, ja harvoinhan näissä ongelmia tulee. Hyvä näistä on kuitenkin tietää faktaa ettei niin yllärinä sitten tule jos on tullakseen!

Toinen verikoe ohi, tuloksia odotellessa;

MV81 rv 28+1

Vierailija
10/14 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tyhmää ettei neuvolassa kerrota miten tuo rh-neg voi vaikuttaa raskauteen/lapseen. Aika monelta olen meinaan kuullut ympäripyöreää mutinaa vaan. Ja usein sitä arvaillaan ja etsitään tietoa kun neuvolakäynnin jälkeen on aivan ihmeissään. Aiheesta kun on ihan faktaakin saatavilla. Ja mikä positiivisinta nykypäivän seulonnalla lapsen sairastuminen ja sen seuraukset on saatu todella hyvin estettyä/hoidettua (tuo verrtailu taaksepäin on aika valaiseva;).

Itse en kyllä ole huolestunut mitenkään, koen että juuri noilla ylimääräisillä verikokeilla saadaan hyvin tarkistettua veren vasta-ainetilanne ja reagoitua tarpeeksi aikaisin jos ongelmaa on.

Vierailija
11/14 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa en minäkään ole saanut MITÄÄN tietoa asiasta, koska terveydenhoitaja ei tajua koko hommasta mitään. Ehkä siitä ei ole heillekään kerrottu sen tarkemmin? Monta kertaa olen yrittänyt hänelle selittää mistä on kyse, mutta ei... hän ei edes osaa täyttää sitä lähetettä, mikä viedään labraan vaan minun pitää kertoa mitä siihen kirjoitetaan... eikä terkka viitsi itse ottaa asiasta selvää. :(

Anne

Vierailija
12/14 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja molemmat lapset Rh+.

Esikoisen syntymän jälkeen sain anti-D-piikin, eikä vasta-aineita kehittynyt toisen raskauden aikana myöskään.

Vierailija
13/14 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes osannut pelätä että tästä jotain ongelmaa tulee. Neuvolassa sanottiin, että ensimmäisen raskauden aikana on todella harvinaista, että ongelmia tulee. Synnytyksen yhteydessä saa jonkun piikin, jos äidin ja sikiön veret sattuvat sekoittumaan keskenään, ettei seuraavassa raskaudessa ala kehittyä vasta-aineita.

Norah81 ja tuplat 29+4

Vierailija
14/14 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Immunisaatio on epätavallista ja varsinkin eka raskaus sujuu yleensä ongelmitta. Sitä voidaan myös hoitaa edellämainituilla tavoilla.

Minä olen rh-negatiivinen (O-) ja kummatkin lapsemme ovat rh-positiivisia (B+ ja O+). Vasta-aineita on ollut kummassakin raskaudessa.

Ekan raskauden lopussa vasta-aineita muodostui, mutta onneksi vain vähän. Niitä seurattiin tiheillä verikokeilla ja ohjeet annettiin Punaiselta Ristiltä. Lapselle ei tullut ongelmia ja sain vasta-ainepiikin synnytyksen jälkeen.

Toisessa raskaudessa vasta-aineita kuitenkin oli alusta asti ja taas tehtiin tiheitä verikokeita (pääsin piikkikammoni yli tehokkaasti) ja pari ylimääräistä ultraa loppuraskaudesta missä seurattiin vauvan vointia (mm. jonkun aivoverisuonen virtauksia tarkkailtiin). Synnytys käynnistettiin rv 40 ennen kuin vauva pääsisi huonoon kuntoon.

Vauva kuitenkin anemisoitui ja kellastui, mutta tehokkaalla sinivalohoidolla ja punasolusiirrolla selvittiin siitäkin. Vauvan hemoglobiini oli matala pari kuukautta, mutta siitä huolimatta hän oli virkeä ja kasvoi erittäin hyvin. Kummatkin lapset ovat terveitä.

Nyt odotan kolmatta rv 5, ja todennäköisesti lapsi on taas rh-positiivinen (miehellä ilmeisesti pelkkiä +-geenejä, positiivisuus dominantti ominaisuus). Jännittää miten tällä kertaa käy...