Ei koulutusta ja ikää 32. Kannattaako enää edes yrittää?

Vierailija

Alkaa tuntua siltä, että on turha haaveilla mistään ammatista enää. Urasta en unelmoi, mutta siitä kyllä että saisin tehdä työtä jolla on jotain merkitystä. Merkitystä siis minulle. Mutta kun lukee muiden kommentteja esim. tuolle "nelikymppisenä oikikseen" - tyypille, tulee olo ettei kannata edes yrittää. 

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Ei tietenkään kannata enää tehdä muuta kuin odottaa kuolemaa. Me muut jäädään eläkkeelle sitten joskus 65 -vuotiaana. Ethän se ehdi ikäs puolesta enää mitään!

Vierailija

Kannattaa ja pitää yrittää! Älä anna katkerien kusipäitten lannistaa. Kokeile opiskella ja asua ulkomailla, vaikka Virossa, pois tästä ummehtuneesta maasta.olet vielä nuori! T. 46 v äiti

Vierailija

Siis olet vielä nuori ja työelämää edessä ainakin 35 vuotta. Mikä kiinnostaa. Rohkeasti tavoittelemaan opiskelupaikkaa ja valmiiksi mietit muitakin aloja. Tiedän vaikka kuinka monta ihmistä, jotka ovat kouluttautuneet yli 30 vuotiaana tai vaihtaneet alaa ihan palaamalla uudelleen opintotuella koulunpenkille. 

Vierailija

35-vuotiaana voit olla jo melkein valmis sh. Elämä paranee hyvin nopeasti kun alkaa opiskelemaan. Jo muutamassa kuukaudessa kuviot ovat aivan uudet. Kokemusta on...

ap

Vierailija kirjoitti:

ketjun aloittaja !

Kyllä sinä aina siivoojaksi pääset !

Mutta eihän se prinsessalle kelpaa

Miksi sinä olet niin ilkeä? Kyllä voin siivotakin, mutta nyt puhuin koulutuksesta. Haluan enemmän, kuin pelkkää siivousta. Sitä ei tietenkään saa sanoa ääneen, jos on kouluttamaton luuseri, mutta minäpä sanoin. Tuntuu, että tukehtuisin siinä työssä, jos sitä pitäisi tehdä loppu elämä. 

Vierailija

No itse aloitin 31-vuotiaana nykyisen alani opinnot, aluksi työn ohessa. Sitten juuri sinun iässäsi rupesin kokopäiväiseksi opiskelijaksi. Nyt olen unelma-alallani!

Suosittelen tarttumaan heti tilaisuuksiin, olet oikeasti vielä nuori.

Vierailija

Mä aloitin saman ikäisenä yliopistossa, vaihdoin alaa. Ja valmistuin 38-vuotiaana. Lyhyempiäkin koulutuksia on tietysti olemassa, mieti mitä itse haluat ja sitten vaan hakupaperit sisään.

Vierailija

Itsellä vähän samat ongelmat ja vielä sekin että en edes tiedä mitä haluan tehdä. Minulla ei ole mitään koulutusta peruskoulun jälkeen.
Töitä olen kyllä tehnyt siitä asti ja työttömänä olen ollut vain 3kk elämästäni.

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Huomattavan suuri osa korkeakoulutuksen vaativista töistä on sellaisia, joihin voisi opiskella oppisopimuksella ja jonka oppii työtä tekemällä; tietyissä aineissa menestyneet abiturientit voisivat tehokkaalla lisäkurssituksella valmistua perusasteen opettajiksi moniin aineisiin viiden vuoden pänttäyksen sijaan. Pitkä koulutus kertoo toki motivaatiosta, mutta niin kertoo myös päällä seisominen viisi vuotta.

Toki on sitten tiettyjä aloja, joissa ei pärjää tavallisen ihmisen maalaisjärjellä ja työssä oppimalla niinkään hyvin, kuten vaikka kirurgin työ.

Joka tapauksessa jotain koulutusta pitää yleensä hankkia ja vaikka et töitä saisikaan, niin saat henkistä pääomaa ja itseluottamusta siitä että olet ainakin tehnyt juttuja ja saavuttanut ammatin tai tutkinnon. Et voi tietää miten käy ellet edes kokeile; voiko elämäsi huonontua yrittämällä?

-Mies 29v + 1v-

Vierailija

Minunkin koulussani (Aalto-yliopisto) on yli kolmekymppisinä aloittaneita opiskelutovereita. Eli hyvin voi opiskella tuon ikäisenä. Avainasia vaan on se, että aika tarkkaan pitäisi sitten jo tietää mitä haluaa, ettei sitten käy niin että parin vuoden päästä opiskelu ei enää kiinnosta ja taas on hukattu aikaa. Lisäksi, suosittelen että jos pääset ok kouluun ja haluamallesi opiskelualalle, niin vedä opinnot kasaan täysipäiväisesti ja rivakasti. Unohda varsinkin työt opiskelun ohella (ainakin uran kannalta yhdentekevät myyjä, tarjoilija yms. työt) jotta keskityt 100% ja teet opinnot mahdollisimman lyhyessä ajassa.

Vierailija

No minä olen 29-vuotias tohtori, enkä tiedä mitä haluan tehdä xD opiskelen varmaan jonkun käytännöntyön, hierojaksi tms, missä ei tarvitse ajatella liikaa. Kyllästynyt tähän raatamiseen ja paskoihin sopimuksiin. Siivoaminenkaan ei ole poissuljettua jos sais vakituisemman pestin sitä kautta. Älä ap vielä luovuta :) pääasia että keksit mikä kiinnostaa oikeasti!

Vierailija

Sanoisin ap:lle, että hae lääkikseen, opiskele 6v täysillä ja ehdit alle 40v töihin, missä kerkeet nykyisellä eläkeiän nostotahdilla viettää vielä 30v ilman pelkoa töiden loppumisesta tai surkeasta palkasta.

Vierailija

Totta kai kannattaa. Akateemisen loppututkinnon voit tehdä 4 vuodessa ja työvuosia sen jälkeenkin on sulla yli 30 jäljellä. Itse olen lääkäri, opetan lääkiksessä ja täällä on 18-v tyyppejen lisäksi moni 30-kymppisiä. On paljon alanvaihtamisista: DI, SOS TT ym. Koulunpenkille vaan. Sulla on vielä koko elämä tai tilastollisestikin liki 2/3 siitä jäljellä! Ohita tän palstan keljut kommentit. Moni omat unelmansa toteuttamatta jättänyt täällä katkerana kuittailee. Pyri sinä elämässä eteenpäin

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat