Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin itse koit aikuistuneesi? Kuinka kauan olet ollut nykyinen minäsi?

Vierailija

Muistan kun täytin 18 v ja tunsin olevani aikuinen ja järkevä. Jälkeenpäin 23-vuotiaana tajusin että olin ihan lapsi vielä tuolloin 18-vuotiaana.  No nyt 25-vuotiaana tajusin että olin vielä 23-vuotiaanakin epäkypsä ja tein tyhmiä asioita ja tarvitsin vanhempieni apua ja tukea. Olenkohan nyt sitten aikuinen? Ainakin tuntuu sellainen rauha tulleen elämään, että en enää yritä olla mitään mitä en ole. Enkä havittele kuuta taivaalta enkä tarvitse vanhempieni hyväksyntää päätöksiini. Olen itsenäistynyt.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Tajusin olevani aikuinen joskus 37-38-vuotiaana. Tutkimusten mukaan ihminen itsenäistyy lopullisesti 28-30-vuotiaana, mutta minulla se meni pidempään. Vaikka menin jo naimisiinkin 22v... epäitsenäisyyteni vain siirtyi vanhemmista aviomieheen.

Nykyinen minäni olen ollut max viisi vuotta. Viisi vuotta sitten (olin tuolloin 42 v) tulin petetyksi ja jätetyksi. Se oli käänteentekevää.

Vierailija

Täällä nainen 33v., joka ei ole vieläkään aikuistunut, jos se tarkoittaa taloudellista ja henkistä riippumattomuutta.

Äidiksi tullessani tulin huomattavasti epäitsekkäämmäksi, olin 28.

Äidistäni en ole napanuoraa katkaissut vieläkään henkisesti enkä taloudellisesti, koska saan sieltä suunnalta milloin vain rahaa, ja sitä tulee pyytämättäkin. He tukivat minua säännöllisesti kuukausittain opiskeluajan. Vanhempani mahdollistivat esimerkiksi talonoston takauksella ja kaksi hoitovapaatani.

Henkinen kasvu jatkuu edelleen myös ihan ihmisenä.

Miehestäni olen tottakai riippuvainen ihan henkisestikin enkä osaa kuvitella elämää ilman häntä.

Vierailija

19-vuotiaana. Sitä ennen elin aikamoisissa tunnekuohuissa. Nyt olen 25v ja elämä on pysynyt tasaisena ja rauhallisena tuon 6v. Vastuun tekemisistäni olen ottanut jo nuorena ja vanhempien ja minun suhteeni on ollut täydelliseen luottamukseen perustuva, ehkä siksi olen kypsynyt ajoissa. Ja ehkä myös siksi että 13-16v olin aivan hirveä. Häpesin käytöstäni niin paljon seuraavat vuodet että ihan tietoisesti yritin kasvaa ihmisenä paremmaksi ja kehittyä. Silloin opettelin hoitamaan asiani kunnolla ja tunnollisesti, olemaan itsenäinen ja muista riippumaton. Olen tähän ikään mennessä saavuttanut kaiken mitä olen halunnut. Viimeiset 6v ovat ratkaisseet paljon. Minulla on yritys, mies, talo, koiria, lapsia ja vahva usko itseeni ja elämääni. Jos tässä joku menee pieleen niin uskon että selviydyn voittajana silti.

Vierailija

Juuri eilen illalla pohdin sitä, ettei elinikä riitä alkuunkaan käsittämään mistä siiä on kyse. En ehdi kasvaa aikuiseksi enkä valmiiksi, aina taaksepäin katsele tuntee olleensa silloin-ja-illoin niin kauhean lapsellinen ja tyhmä.

Jos olen hyvin onnekas, elämäni on nyt puolivälissä, mutta luultavasti jo sen ylikin (45). Kaikki on ihan kesken ja vasta päässyt eroon pahimmista kasvukivuista!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juuri eilen illalla pohdin sitä, ettei elinikä riitä alkuunkaan käsittämään mistä siiä on kyse. En ehdi kasvaa aikuiseksi enkä valmiiksi, aina taaksepäin katsele tuntee olleensa silloin-ja-illoin niin kauhean lapsellinen ja tyhmä.

Jos olen hyvin onnekas, elämäni on nyt puolivälissä, mutta luultavasti jo sen ylikin (45). Kaikki on ihan kesken ja vasta päässyt eroon pahimmista kasvukivuista!

näin on. Mitä vanhemmaksi elää, sitä myöhemmäksi aikuistumisen kohta siirtyy.

nuorena kun ei voi tietää sitä, mitä ei vielä tiedä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näin on. Mitä vanhemmaksi elää, sitä myöhemmäksi aikuistumisen kohta siirtyy.

nuorena kun ei voi tietää sitä, mitä ei vielä tiedä.

Luulisin, että olen tuntenut olevani aikuisimmillani joskus 25-30-vuotiaana, mutta myöhemmin se on osoittaunut harhaluuloksi. Sen ikäisenä oli kovin varma monesta asiasta ja aika ehdotonkin, mutta ajatukset ovat muuttuneet sittemmin. Lisäikä tuo lempeyttä, armeliaisuutta, laajempaa näkökulmaa, suvaitsevaisuutta. Oppii ymmärtämään ihmisiä ja ilmiöitä muutenkin kuin itsensä kautta.

Ymmärtää omien vanhempiensa ratkaisuja ja ajatusmaailmaa eikä koe olevansa saamapuolella koko maailmalta. Katkeruus ja kauna häviää, elossa olemisesta opii vain nauttimaan.

Vierailija

Olen 22 enkä tunne itseäni vieläkään aikuiseksi. Tuntuu oudolta nähdä miten jotkut vanhat luokkakaverit menee naimisiin ja hankkii lapsia, kun taas toiset makaa omassa oksennuksessaan joka lauantai-ilta. Itse vaan paukutan opiskella ja töihin meno pelottaa tosi paljon. Olen muuttunut paljon viimevuosina, mutta mitä enemmän itsestäni opin, sitä enemmän elämä heittää uusia tilanteita eteen. 

Vierailija

31-vuotiaana se alkoi, aikuistuminen. Silloin osui vuoteen paljon menetyksiä, sellaisia että niitä oli melkein mahdoton kestää.  Silloin tajusin sen, etten ymmärrä elämästä mitään. Se oli täydellisen kirkas hetki. Tajusin että kaikki käsitykset elämästä ja itsestäni voivat olla vääriä. Maailma ei toimi kuten luulen sen toimivan. Ainoa tapa selvitä tästä surkeasta räpellyksestä nimeltä elämä on oppia sopeutumaan uudella tavalla, opetella kestämään pettymyksiä. Tajusin että suurin osa ihmisistä yrittää vaan selviytyä tässä elämässä, ja että minä olen nyt yksi heistä. 

En tiedä tuliko musta sen vuoden aikana aikuinen, mut vanha musta tuli.

Vierailija

Minä olen mielestäni ollut nykyinen minäni siitä asti, kun pikkulapsiajasta alan muistaa olemiseni. Toki ajattelu on muuttunut lapsuudesta aikuisuuteen ja aikuisuuden sisälläkin elämänkokemuksen myötä, mutta ei ajattelu ole minä. Minä olen se tietoisuus jossa ajattelu tapahtuu, se sanaton tuntemus olemassaolemisesta. Se on ollut sama niin kauan kuin muistan. 

Olen tosin myös ajattelun ja toiminnan tasolla ollut aina "vanha sielu", sellainen joka olin jo kouluikäisenä rauhallinen ja vakava luonne. Ei minulla ole koskaan ollut halua nuorten ihmisten "koohotuksiin" vaan olin nuorenakin semmoinen rauhallinen kirjatoukka. Kyllä minä mielestäni jossain 15-vuotiaana olin jo hyvin aikuinen, monessa mielessä jopa sellainen mitä monet mieltävät eläkeikäisen elämäksi ja mietteiksi :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat