Vanhemmat muistaa sen ajan kun Nuevostoliitosta

Vierailija

Ei saanut sanoa mitään pahaa, vaikka kuinka tiedettiin miten asiat ovat. Nykyinen uutisointi muistuttaa samankaltaiselta sensuurilta: Mitään maahanmuuttoon ja sen aiheuttamiin lieveilmiöihin ei saa sanoa mitään negatiivista. Historia toistaa itseään. 

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

No mietipä kuinka ne neuvostoliittolaiset itse eivät saaneet sanoa mistään mitään. Ja tekivät sitä työtä mitä käskettiin ja ostivat sitä, mitä kökköä ruokaa ja vaatetta kaupasta milloinkin sattui saamaan. Ja lähtivät sovhoosille kesätöihin naurismaalle lukiolaiset, ei paljon kyselty. 

Vierailija

Miksi olisi pitänyt sanoa mitään pahaa?

Kannattaa muistaa, kun Neuvostoliitto hajosi, meille tuli 130 000 työtöntä heti. Siitä iskusta kärsitään vieläkin.

Työtä tekevälle ja siitä elävälle on ihan sama kuka se työnantaja on.

Vierailija

Näistä yltiösuvakeista monikaan ei ole elänyt neuvostoliittoaikaa niin, että sen muistaisi ja tajuaisi. Toinen osa suvakeista on sitten suuret ikäluokat, jotka eivät ole niin kiinni realiteeteissa enää ja hyväntahtoisuuttaan ajattelevat hyvinvointia riittävän kaikille. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, kun Neuvostoliitto hajosi, meille tuli 130 000 työtöntä heti. Siitä iskusta kärsitään vieläkin.

Ai että kymmenien tai satojen miljoonien ihmisten ihmisoikeudet eivät merkkaa mitään, kun meidän vientiteollisuus sai kolauksen? Mulla on useampi ystävä ja tuttu, jotka ovat asuneet Neuvostoliitossa eikä se ollut mitään lastenleikkiä selvitä siellä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En kommentoinut nuevostiliitolaisten oloja, vaan sitä miten samankaltainen sensuurikultturi taas vallalla.

Tarkoitin vaan sitä, että jos Suomessa ei paljon arvosteltu Neuvostoliittoa niin se oli sentään tosi pientä siihen verrattuna, miten vaiennettu se oma kansa oli. 

Vierailija

Miten voi olla "ihan sama" kun naapurimaassa elettiin kurjuudessa ja periaatteessa sen kaikki tiesi. Siitä ei vaan saanut puhua. Se oli tärkeintä että edessäpäin hymisteltiin ja tehtiin ystävyysmatkoja. Uutisointi oli samanhenkistä, ei objektiivisuudesta tietoakaan. 

Nyt tilanne samanlainen, maahanmuutajia pitää vain hymistellä, mitään ongelmaa ei toki ole. Ainakaan YLE:n  mukaan, vaikka taas "kaikki" tietävät mikä homman nimi on. Propaganda. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En kommentoinut nuevostiliitolaisten oloja, vaan sitä miten samankaltainen sensuurikultturi taas vallalla.

Eikös teillä Venäjä-trolleilla ole oikeinkirjoituksen tarkistusta tietokoneissa?

Se on suomeksi "neuvostoliittolaisten" ja "sensuurikulttuuri".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että kymmenien tai satojen miljoonien ihmisten ihmisoikeudet eivät merkkaa mitään, kun meidän vientiteollisuus sai kolauksen? Mulla on useampi ystävä ja tuttu, jotka ovat asuneet Neuvostoliitossa eikä se ollut mitään lastenleikkiä selvitä siellä. 

Paljonko meidän, tai kenenkään valittaminen asiasta olisi vaikuttanut yhtään mihinkään? Kyllähän asia tietenkin "merkkasi", mutta minkäs teet?

Kannattaa olla realisti, meillä on pitkä raja. Myös hyvin tärkeätä on olla vittuilematta isommalle. Siinä voi tulla turpaan.

Toki se 130 000:nen ihmisen työpaikan menetys lisäsi kurjuutta rajan tälläkin puolella, eli kurjuus tuli jaetuksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla "ihan sama" kun naapurimaassa elettiin kurjuudessa ja periaatteessa sen kaikki tiesi. Siitä ei vaan saanut puhua. Se oli tärkeintä että edessäpäin hymisteltiin ja tehtiin ystävyysmatkoja. Uutisointi oli samanhenkistä, ei objektiivisuudesta tietoakaan. 

Nyt tilanne samanlainen, maahanmuutajia pitää vain hymistellä, mitään ongelmaa ei toki ole. Ainakaan YLE:n  mukaan, vaikka taas "kaikki" tietävät mikä homman nimi on. Propaganda. 

Siihen maailmanaikaan ei ollut tapana painostaa eikä ollut samanlaista vapaata kanssakäymistä maiden valtiojohtajien kanssa kuin nyt. Siksi termi kylmä sota. Kaikki 60-70-luvuilla syntyneet muistavat ydinsodan uhkan ja USA:n ja Neuvostoliiton johtajien sormet laukaisunapilla. 

Vierailija

Mä muistan ainakin kun olin lapsi, äitini kertoneen paljonkin neuvostoliitolaisten elämästä ja siitä, millaiset olosuhteet oikeasti olivat. Sitten kovasti päälle varoitteli ettei saa ääneen sanoa niitä juttuja. Ja sen kun luokkatoveri, niin, silloin oltiin tovereita kaikki, kerto että hänen ihannemaa on Neuvostoliitto. Näin syvälle se propaganda ylsi. 

Sama tilanne nyt eli vain tiettyä mielipidettä mukailevat ja kannattavat saa äänensä kuuluviin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan ainakin kun olin lapsi, äitini kertoneen paljonkin neuvostoliitolaisten elämästä ja siitä, millaiset olosuhteet oikeasti olivat. Sitten kovasti päälle varoitteli ettei saa ääneen sanoa niitä juttuja. Ja sen kun luokkatoveri, niin, silloin oltiin tovereita kaikki, kerto että hänen ihannemaa on Neuvostoliitto. Näin syvälle se propaganda ylsi. 

Sama tilanne nyt eli vain tiettyä mielipidettä mukailevat ja kannattavat saa äänensä kuuluviin. 

Missä kommunistikunnassa olet lapsuutesi viettänyt? Ei pk-seudulla ollut tuollaista. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat