Mitenköhän maksan vuokran?
Edessä muutto pois vanhempien nurkista, nyt mietin että millä ihmeellä maksan vuokran kun minkäänlaisia tuloja ei ole. Olen kirjoilla päivälukiossa, mutta pääsääntöisesti käyn aikuislukiossa, eli en ilmeisesti saa opintotukea. Töitä ei ole. Opintolainaa en haluaisi ottaa, vaikka sitä moni yrittää mulle tyrkyttää. Saanko asumistukea ja/tai toimeentulotukea? Kuumottelee ihan hitosti, kun tottunut siihen ettei tarvitse stressata raha-asioista.
Auttakaa mammat! :(
Kommentit (45)
Jos olet päivälukiossa kirjoilla, saat opintorahaa ja laina on otettava. Lisäksi saat asumistukea (se on virallisesti opiskelijan asumislisä) joka kattaa max 80% vuokrasta. Vanhempien tulot vaikuttavat tukeesi kunnes olet 20v (jos ovat pienituloisia, saat isompaa opintorahaa). Lisäksi voit saada toimentulotukea jos laina on otettu ja jää silti vajetta. Ei sitä lainaa kukaan HALUA ottaa mutta niin vain on tehtävä. Esikoispoikamme nosti lainan jo kotona asuessaan ja maksoi sillä takuut, sai tosi hyvän asunnon. Vakuuden sai siis itselleen kun myöhemmin muutti ekasta omasta kämpästä toiselle paikkakunnalle yliopistoon. Oppi hoitamaan taloutensa kun alusta asti otti vastuun siitä itse, ikinä ei osta mitään osamaksulla tai ota pikavippejä, raha-asiat kunnossa ja osaa kaiken hoitaa itse, kaikki vakuutuksetkin on hankittu. Nyt kun olet opiskelija, sinun onkin hyvä hetki muuttaa sillä kirjoitettuasi ylioppilaaksi et saa esim. työttömyysturvaa VIITEEN KUUKAUTEEN. Ota se laina nyt, niin paljon kuin saat. Maksat siitä vakuusvuokran ja vuokrat ja elämisen. Opintojen loputtua et saa tosiaankaan rahaa mistään moneen kuukauteen ellei töitä ole joten et pääse muuttamaankaan ja jos et pääse edes jatko-opintoihn, olet aika hankalassa raossa ellet saa kotoakaan tukea.
Miten sun vanhemmat päästää sut muuttamaan, kun olet noin avuton? Olisi ehkä hyvä vielä kasvaa kotona pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Miten sun vanhemmat päästää sut muuttamaan, kun olet noin avuton? Olisi ehkä hyvä vielä kasvaa kotona pari vuotta.
Jotkut potkitaan kotoa pihalle heti kun täyttävät 18-vuotta. Mene itse kasvamaan ja tule sitten ulisemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut potkitaan kotoa pihalle heti kun täyttävät 18-vuotta. Mene itse kasvamaan ja tule sitten ulisemaan.
Ap
Jos tuo on totta, olen pahoillani. Joillakin ihmisillä on harhainen käsitys, että tänne vain lisäännytään ja väännetään kersoja vailla vastuuta.
Lapsi on aina lapsi vaikka olisi 50-v. Ja tukea ja auttaa pitäisi jos lapsi apua tarvitsee.
Laitat nopsaan nyt kaikkiin mahdollisiin vuokrafirmoihin hakemuksia ja toivot, että pääset kaupan kassaksi tai siivoamaan iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etkä muka etukäteen tiennyt täyttäväsi pian 18? Olisit alkanut ajoissa järjestämään asioita. Mä olin sun ikäisenäsi asunut jo melkein kolme vuotta omassa vuokra-asunnossa. Koskaan ei ole vuokra jäänyt maksamatta, enkä ole sossussakaan käynyt. Aloitin työt opiskelun ohella heti kun muutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etkä muka etukäteen tiennyt täyttäväsi pian 18? Olisit alkanut ajoissa järjestämään asioita. Mä olin sun ikäisenäsi asunut jo melkein kolme vuotta omassa vuokra-asunnossa. Koskaan ei ole vuokra jäänyt maksamatta, enkä ole sossussakaan käynyt. Aloitin työt opiskelun ohella heti kun muutin.
Juuh, no enpä tiennyt että porukat heittävät pihalle täysi-ikäistyttyäni, katsos eipä tullut edes mieleen mitään sellaista. En jaksa vääntää kanssasi yhtään enempää tästä asiasta, eli jos sulla ei ole mitään järkevää sanottavaa niin voit olla hiljaa. Kiitos.
Ap
Tässä vähän vaihtoehtoja: Mee töihin ja saat palkkaa, osa-aikatöitä on paljon tarjolla kun ei nirsoile. Oma nuoremme 19 v tekee kahta eri työtä opintojen ohella, että saisi vuokran maksettua. Saat opintotukea joka koostuu opintorahasta ja -lainasta ja asumislisästä ja kun vanhempasi ovat pienituloisia, saat enemmän tukea.
Lainaa ei ole pakko nostaa, mutta kun haet toimeentulotukea, sun tuloihin lasketaan laina mukaan olitpa nostanut sen tai et. Jos tulosi kuitenkin edelleen jäävät alle toimeentulotuen laskentaminimin, olet oikeutettu toimeentulotukeen.
Sun kannattaisi jutella oppilaitoksesi kuraattorin tai opon kanssa tilanteestasi tai jopa varata aika sosiaalityöntekijän vastaanotolta. Jos sun vanhemmat heittää sut kylmästi pihalle ja tilanteesi kotona on sellainen, ettet siellä asumalla pysty viemään opintojasi loppuun, saat varmasti sosiaalitoimiston maksusitoumuksen vuokranmaksuun.
Muuta poikaystävä tai kaverin luo kunnes asiat selviää.
Täältä on annettu sulle nyt aika paljon väärää tietoa opintotukeen liittyen. Jos et ole kokopäiväinen opiskelija (mitä tuskin olet), et saa opintotukea, et siis myöskään opintolainaa. Tässä kohtaa elämää se on ihan hyvä juttu, koska saat yleisen asumistuen ja siihen päälle sitten toimeentulotukea. Näitä sain itse, kun siirryin päivälukiosta iltalukion opiskelijaksi (syynä ei kyllä ollut tuet vaan muut asiat, mutta positiivisesti tämäkin yllätti). Miksi olet vielä kirjoilla päivälukioissa, ellet siellä enää opiskele?
Toimeentulotukea tulet siis luultavasti saamaan, ja sillä pääset jaloillesi. Kannattaa hakea sossusta myös kodinperustamisrahaa. Ja hakea tietysti ahkerasti töitä, iltalukion ohellahan ehtii vaikka kokopäivätöihinkin. Onko sinulla työkokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae töitä ennen kuin muutat kotoa, ja muuta vasta sitten, kun töitä on. Mä kävin iltalukion ohella töissä ja sain sen lisäksi asumistukea.
Muutto on kahden viikon päästä. En vitussakaan tiedä mitä teen. Ei helvetti.
Ap
Virhehän on tapahtunut jo siinä, että tämä kustannuspuoli tuli mieleen vasta nyt, eikä muuttoa suunnitellessa.
Miksi sinun edes täytyy muuttaa juuri nyt? Kyllä omaan asuntoon tulisi muuttaa vasta sitten, kun se toimeentulo on jotenkin taattu (ellet sitten muuta opiskeluiden perässä, mutta lukiolaisella ei taida sellainen olla kyseessä).
Miten se vanhempien elatusvelvollisuus kunnes lapsi on suorittanut lukion tai amiksen? Eikö oikeudessa ole katsottu vanhemmat velvollisiksi kustantamaan vaikka täysi-ikäinen onkin?
Täällä ei ihmiset tiedä mitä puhuu. Kun olet iltaopiskelija aikuislukiossa, et voi saada opintotukea, mutta sen sijaan saat yleistä asumistukea Kelalta ja toimeentulotukea kotikuntasi sossusta. Suurempi summa niistä koostuu kuin opiskelijan tuista. Nyt mars sossuun ja sitten anomusta Kelaan!
Niin kauan kun olet kirjoilla päivälukiossa, saat opintotukea ja voit nostaa opintolainan. Jos et tahdo nostaa lainaa, niin ei se pakko ole. Joudut elämään toki paljon niukemmin, mutta niin elää moni muukin opiskelija. Silloin sinulle jää luultavasti opintotuesta(opintoraha ja opiskelijan asumislisä) käytettäväksi jotain satasen pintaan vuokran jälkeen, josta sitten maksat muut laskut, ruoat jne. Kyllä sillä elää.
Jos tahdot enemmän rahaa, nostat lainaa tai haet osa-aikatöitä. Mahdollisesti voit saada toimeentulotukeakin, mutta sosiaalitoimisto tosiaan laskee sen lainan(n. 300e/kk) sinulle tuloksi vaikka et sitä nostaisikaan. Eli todennäköisesti et saa kuin maksimissaan pari kymppiä.
Pitää ottaa myös huomioon vuokran suuruus. Sossu kun laskee vain tietyn hyväksytyn vuokran tt-tukeen. Kaikki siitä ylimenevä menee sit omasta pussista.
Eli niillä sun lusmukavereilla on aika halvat kolmiot, jos ne niissä yksin asuu ja elelevät herroiksi sanojesi mukaan.
Opintotuki sisältää opintolainan, asumislisän ja opintorahan. Jos saat yhden osan, saat muutkin. Jos olet kirjoilla päivälukiossa, saat opintotuen. Aikuislukiossa käynti ei vaikuta tähän mitenkään, voit olla vain yhdessä koulussa kirjoilla. Jos opintotuen rahat eivät riitä niin saat toimeentulotukea sen erotuksen verran. Eli jos vaikka asuisit Helsingissä, sossun huomioiva vuokra yksiöstä 675€. Opintotukea saisit yhteensä vaikka 600€. Elämisen osuus 480€. Näin ollen saisit toimeentulotukea 555€ opintuen päällä. Voit toki jättää lainaa nostamatta, mutta se lasketaan niin että nostat sitä.
Jos olet kirjoilla päivälukiossa, niin mistä ne tietää missä lukiossa kurssisi suoritat? Jos saat tavallisen lukion päättötodistuksen, ei ole mitään ongelmaa. Jos et kerran ole virallisesti aikuislukion opiskelija, niin en ymmärrä mikset voisi saada opintotukea. Saavat yliopisto-opiskelijatkin opiskella avoimessa niin paljon kuin sielu sietää ja saavat tarvittaessa tietyin edellytyksin erikseen opintotukea kesältäkin niihin opintoihin, kunhan vaan ovat päätoimisina opiskelijoina kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vanhempasi avustaa?
Mikä helvetin oletus tämä on? Todennäkösesti jos kotoota pitää pois muuttaa nii vittuako ne nyt enää rahaa sulle sysää..
Ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vanhempasi avustaa?
Mikä helvetin oletus tämä on? Todennäkösesti jos kotoota pitää pois muuttaa nii vittuako ne nyt enää rahaa sulle sysää..
Ärsyttää.
Normaalit vanhemmat auttavat myös täysi-ikäisiä lapsiaan.
Eikös sinunkin vanhempasi maksaneet vuokrasi kun muutit pois alaikäisenä?
Mielestäni yhteiskunnan ei pitäisi kustantaa opiskelijoiden itsenäistymistä. Asuisivat kotonaan, kunnes on varaa muuttaa omilleen.
Lainaa ei ole pakko ottaa, mutta toimeentulotuki lasketaan sen mukaan että laina olisi otettu.