Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikävä vanhaa ystävää.

Vierailija

Olimme koko porukka vielä aika pieniä tyttöjä, 12-13-vuotiaita, kun tuli välirikko. Olimme todella hyviä ystäviä tämän ja yhden muun kanssa, mutta sitten tuli uusia ihmisiä kuvioihin ja olin kateellinen, että näiden kahden huomio keskittyi enemmän näihin uusiin porukan "jäseniin" ja itse jäin sivuun. Ei aikaakaan kun tämä yksi kaveri syrjäytti minut porukasta, ja silloin koin sen olevan kiusaamista ja niin kai se osittain olikin. Koin suurta vääryyttä ja käytiin koulukuraattorien ja vanhempienkin kesken monta keskustelua. Nyt vuosien mittaan on järkeä tullut lisää, olen toisessa porukassa ja periaatteessa ihan hyvät välit jopa tämän entisen ystävän kanssa, myös muiden. Olen myös ymmärtänyt, että olin välillä todella tuomitseva ja ilkeäkin häntä ja muita kohtaan, joten en enää ajattele sen olevan kyse vain siitä, että yhtäkkiä alettiin vain syrjiä.
Nyt on siis monta vuotta tästä episodista jo kulunut, ja olen alkanut muistelemaan lämmöllä yhteisiä muistojamme ja kaipaamaan tätä ystävää. Jollain tapaa myös luulen, että tämä ystäväkin haluaisi selvittää asiat kunnolla.
Miten siis voisin tehdä askeleen tätä asiaa koskien? Ystävä on siis edelleen porukkana näiden muiden kanssa, heidänkin kanssaan hyvät välit.

Kommentit (11)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on ok välit, niin vaikeaa. Ain mennä ja ottaa yhteyttä? Ikäsi?

Siis jos on ok välit niin on vaikeaa? Eikö juuri niin olisi hankala, jos emme tulisi enää toimeen lainkaan? Ikä 15-18.

Vierailija

Mullakin on ikävä monia vanhoja ystäviä. Jotenkin se elämä lähti vaan erilleen. Pusut kaikille vanhoille ystäville. Olitte niin mageit.

Vierailija

Järjestä tapaaminen, menette vaikka porukalla pizzalle. Mutta vanhojen asioiden setvimisen sijaan lähdet puhtaalta pöydältä: juttele kaikkien kanssa, ole heistä kiinnostunut ja jos joku yrittää ottaa vanhoja ikäviä juttuja esiin, sivuuta huumorilla tyyliin mitäs noista menneistä. Sen illan jälkeen moni voi miettiä että olipas yllättävän kiva ilta, ruvetaan pitämään yhteyttä. Aikuisina suhtautuminen on kypsempää. Kaikki eivät ekaan tapaamiseen tule paikalle, mutta jos tapaatte uudelleen ydinporukalla niin kutsukaa poisjääneetkin pari kertaa mukaan, enkä rohkaistuvat. Kaikki eivät tule porukkaan jäämään mutta ainakin olet yrittänyt ja antanut kaikille uuden mahdollisuuden. Jos jotain ei kiinnosta, ei voi mitään. Kokeile! Tsemppiä!

Vierailija

No, mitäs jos yksinkertaisesti vain ehdottaisit vaikka tekstarilla, että menisitte yhdessä kahville tms. pitkästä aikaa? Siinä sitten kuulumisten vaihdon ja muun jutustelun ohessa voisit mainita yleisluontoisesti, kuinka hauskaa teillä ennen olikaan yhdessä ja että on ikävää, että ystävyytenne meni karikolle. Jos kaverisi tuntuu vastaanottavaiselta aiheelle, niin voisit pahoitella omasta puolestasi riitatilanteita. Siinä vaiheessa hänkin varmaan pahoittelee omaa osuuttaan, mikäli hänellä on halua yrittää pelastaa ystävyyttänne tai puhua asioita selväksi.

Aloitteen ottaminen tällaisissa asioissa vaatii aina hiukan urheutta, mutta lopputulos monesti palkitsee :)

Vierailija

Anna olla. Olet teini-ikäinen ja tapahtumasta on kulunut muutama vuosi. Jos asiaa käsiteltiin kiusaamistapauksena koulukuraattorilla ja myönnät, että olet ollut itsekin lapsellinen, ilkeä ym., tuskin olet kovin tervetullut vanhaan kaveriporukkaan. Keskity uusiin kaverihin, älä kaivele menneitä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat