Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstailijat, kuinka rikkaita te olette?

Vierailija

Eräskin vuokra-asumisviestiin vastannut kertoi kuuluvansa miehensä kanssa Suomen suurituloisimpiin. Siis tuntuu niin uskomattomalta, että jotkut ovat niin rikkaita.

Mitä te teette työksenne? Oletteko perinteet? Mitä vanhempanne ovat tehneet ammatikseen?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

En ole rikas, mutta omaisuutta on tullut perintönä vähän vaivaksi asti, on kaksi kesämökkiä. Obligaatioita, kahdessa eri kaupungissa asunto. Osakkeita.. 

En ihan Tällästä taakkaa toivonut kolmekymppisenä. Myydäkään ei voi, pitää pysyä suvussa, ihan jees juttu mut vähempikin meno rahassa olis ihan kiva, ylläpitää ja huolehtia näistä kaikista menee välillä työstä. 

Vierailija

omat ajatukset vaurauteen:

- panostus opiskeluun ja hyvän työpaikan löytäminen tai, jos pääomaa riittää, oma yritys pystyyn

- ei lapsia

- kattava sosiaalinen verkosto

- osamaksulla ei koskaan mitään, edes autoa

- kannattaa katsoa mitä ostaa ja mistä ostaa

lisäksi oma mielipide on, että kannettu vesi ei kaivossa pysy. suurin osa köyhistä jotka äkkirikastuisivat olisivat hetken päästä taas köyhiä. 

Vierailija

Tulen suurituloisesta perheestä, mutta olen itse köyhä opiskelija. Toimeentulo tekee välillä niin tiukkaa, että senttejä saa laskea. Saisin varmasti vanhemmiltani rahaa lainaan jos kysyisin, mutta haluan pärjätä pikkupalkallani kunnes valmistun. Ensimmäistä kertaa elämässäni joudun oikeasti miettimään, että paljonko mikäkin maksaa ja onko varaa. Tosi tärkeä kokemus, jota arvostan jo nyt vaikka välillä vituttaa, kun mihinkään ei ole varaa.

Vierailija

Olen keskituloinen, tai ehkä sen yläkantissa. Bruttopalkka on neljä tonnia, mutta siitä menee veroihin iso osa ja lasten kulunkeihin ja asumiseen (Espoossa) melkeinpä loput. Sillä tavalla pidän itseäni hyvätuloisena, että maksan koko ajan omaa asuntoani, eikä rahat kannaltani haihdu taivaan tuuliin, kuten kävisi vuokra-asunnossa. Voin myös ostaa herkkuruokia tai vaatteita silloin tällöin tarvitsematta miettiä, kuinka pitkä aika on seuraavaan palkkapäivään. Ei siis tarvitse laskea jokaista senttiä. Toisaalta ei ole varaa esim. ostaa toista autoa, joka helpottaisi elämään paljon lasten kuskaamisen kanssa. Eikä ole varaa omaan huoneeseen jokaiselle lapselle.

Vierailija

Olen kummajainen, tuloni ovat alle köyhyysrajan (työmarkkinatuki + hiukan pääomatuloja) mutta varallisuutta (perittyä) on keskivertoa enemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

omat ajatukset vaurauteen:

- panostus opiskeluun ja hyvän työpaikan löytäminen tai, jos pääomaa riittää, oma yritys pystyyn

- ei lapsia

- kattava sosiaalinen verkosto

- osamaksulla ei koskaan mitään, edes autoa

- kannattaa katsoa mitä ostaa ja mistä ostaa

lisäksi oma mielipide on, että kannettu vesi ei kaivossa pysy. suurin osa köyhistä jotka äkkirikastuisivat olisivat hetken päästä taas köyhiä. 

Hyviäkin neuvoja, mutta tuota kohtaa ei lapsia en ymmärrä, vaikkei minulla lapsia olekaan.

En myöskään tuota, että äkkirikastunut köyhä kuluttaisi hyvin nopeasti suuretkin varat. Sehän tarkoittaisi sitä, ettei köyhillä ole kykyä suunnitelmallisuuteen. Se ei kuitenkaan pidä ollenkaan paikkaansa. Itse uskon, että juuri köyhyyttä nähnyt osaa käyttää rahat hyvin, ehkä antaa myös muille tarvitseville. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En myöskään tuota, että äkkirikastunut köyhä kuluttaisi hyvin nopeasti suuretkin varat. Sehän tarkoittaisi sitä, ettei köyhillä ole kykyä suunnitelmallisuuteen. Se ei kuitenkaan pidä ollenkaan paikkaansa. Itse uskon, että juuri köyhyyttä nähnyt osaa käyttää rahat hyvin, ehkä antaa myös muille tarvitseville. 

Tätähän se juuri tarkoittaa, siksi köyhä on köyhä ja köyhänä pysyy. Erityisesti se, että "antaa myös muille tarvitseville" on joku fantasma, varakkaat pysyy varakkaina juuri siksi, että eivät jakele rahojaan holtittomasti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat